Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

LOT sprzeda swoje tanie linie?
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek
Administrator



Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1333
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob 12:29, 09 Gru 2006    Temat postu:

Cytat:
Zapadły decyzje dotyczące sprzedaży Centralwings, taniego przewoźnika należącego do PLL LOT - podał Puls Biznesu. Decyzję w tej sprawie podjął minister skarbu. W grę wchodzi sprzedaż części udziałów inwestorowi lub upublicznienie. Ministerstwo nie wyklucza połączenia dwóch opcji prywatyzacyjnych.

Paweł Cybulak


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
olekorlo




Dołączył: 10 Paź 2006
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPGD

PostWysłany: Sob 12:35, 09 Gru 2006    Temat postu: Re: Do Witka Z

CR9 napisał:
Masz doswiadczenie w prywatyzacji wiec mam kilka pytan:

1. Jezeli najpierw sprywatyzuja LO to C0 bedzie de facto "prywatne" i chyba nie bedzie juz potrzeby ponownej prywatyzacji? (Prywatna "matka" może po prostu sprzedac spólke zależną lub wprowadzic ja na gielde)

2. Jak z punktu formalno-prwanego wyglada "prywatyzowanie" spółki zaleznej w PP. Wiem ze w wielu PP wydzielano spółki (np dochodowe oddziały) i potem je sprzedawano. Czy struktura i statut LO pozwala na taka prywatyzacje lub sprzedaz (wydaje mi sie że tak-ale wtedy LO traci kompletnie kontrole nad C0)

3. Jakikolwiek powazny ruch wymaga zgody syndyka SR (o zwiazkach nie wspomne). oczywiscie zwiazki sa za jak najszybsza sprzedaza (zobaczymy jak zareaguja gdy niezalezne C0 przestanie korzystac z uslug LO). Czy minister ma wogole szanse na prywatyzacje/sprzedaz C0?


Może cos mogę wyjaśnić.

odnoście punktu 3: minister zamierza podwyższyć kapitał LOT tak, aby udział syndyka Swiss spadł poniżej 25%

odnoścnie punktu 1: PiS chce takiej "dziwnej prywatyzacji" tzn LOT wchodzi na giełdę, ale skarb państwa nadal będzie miał 51% udziałów czyli LOT pozyska środki z giełdy, będzie prowadził bardziej przejrzystą politykę (zgodnie z wymogami giełdowymi), ale... nadal np. prezes będzie tak naprawdę wskazywany przez państwo jako największego akcjonariusza.
W artyukule o którym pisałem powyżej jest fragment mówiący, iż C0 ma byc sprzedane w całości (tak przynajmniej to zrozumiałem) to znaczy bez większościowego udziału państwa. Mają też pozostac pewnego rodzaju więzi z LOT np. wspólny leasing samolotów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eu01




Dołączył: 18 Lis 2005
Posty: 625
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 17:56, 09 Gru 2006    Temat postu: Re: Do Witka Z

olekorlo napisał:
LOT wchodzi na giełdę, ale skarb państwa nadal będzie miał 51% udziałów
(...)
C0 ma byc sprzedane w całości.
    Aha. To ja w takim razie zadam takie głupie pytanie: Czy jest możliwe, że C0 "przeżyje" LOT? Rolling Eyes


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jester




Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Mielec

PostWysłany: Sob 18:34, 09 Gru 2006    Temat postu: Re: Do Witka Z

eu01 napisał:
olekorlo napisał:
LOT wchodzi na giełdę, ale skarb państwa nadal będzie miał 51% udziałów
(...)
C0 ma byc sprzedane w całości.
    Aha. To ja w takim razie zadam takie głupie pytanie: Czy jest możliwe, że C0 "przeżyje" LOT? Rolling Eyes



Wszystko możliwe, tyle że to raczej mało możliwy scenariusz. Dlaczego wszyscy piszą o "Locie" jakby za 1-2 miałby zbankrutować.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eu01




Dołączył: 18 Lis 2005
Posty: 625
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 18:54, 09 Gru 2006    Temat postu: Re: Do Witka Z

jester napisał:
Wszystko możliwe, tyle że to raczej mało możliwy scenariusz. Dlaczego wszyscy piszą o "Locie" jakby za 1-2 miałby zbankrutować.
Mam na mysli tylko to, ze firma prywatna może spokojnie zając sie udoskonalaniem finansów (poprawą wydajnosci, zmiejszeniem biurokracji itp.). Firma, w której panstwo ma 51% udziałów jest mniej niezależna. Za 1-2... miesiące? Na pewno nie. Ale co bedzie za kilka lat, tego Ci nie powiem - (nobody knows).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Sob 19:07, 09 Gru 2006    Temat postu: Re: Do Witka Z

CR9 napisał:
Masz doswiadczenie w prywatyzacji wiec mam kilka pytan:

1. Jezeli najpierw sprywatyzuja LO to C0 bedzie de facto "prywatne" i chyba nie bedzie juz potrzeby ponownej prywatyzacji? (Prywatna "matka" może po prostu sprzedac spólke zależną lub wprowadzic ja na gielde)

2. Jak z punktu formalno-prwanego wyglada "prywatyzowanie" spółki zaleznej w PP. Wiem ze w wielu PP wydzielano spółki (np dochodowe oddziały) i potem je sprzedawano. Czy struktura i statut LO pozwala na taka prywatyzacje lub sprzedaz (wydaje mi sie że tak-ale wtedy LO traci kompletnie kontrole nad C0)

3. Jakikolwiek powazny ruch wymaga zgody syndyka SR (o zwiazkach nie wspomne). oczywiscie zwiazki sa za jak najszybsza sprzedaza (zobaczymy jak zareaguja gdy niezalezne C0 przestanie korzystac z uslug LO). Czy minister ma wogole szanse na prywatyzacje/sprzedaz C0?
Cytat:


Po pierwsze, PLL LOT nie jest Przedsiębiorstwem Państwowym w rozumieniu ustawowym. Nie jest nawet Jednoosobową Spółką Skarbu Państwa. Jest natomiast spółka akcyjną, której ponad połowę udziałów ma Skarb Państwa. Rządzi sie takimi samymi prawami jak inne spółki, choć ma dodatkowe ograniczenia (np. podmiotowy wymóg stosowania Prawa zamówień publicznych, rygor Ustawy antykominowej itd). W tym kontekście nie można mówić o "prywatyzacji" lecz o sprzedaży akcji przez Skarb Państwa, ja oczywiście stosowałem ten termin umownie, choć oczywiście nieprecyzyjnie. A teraz odpowiedzi:

1. Oczywiście, jeśli Skarb Państwa bądź spółka od niego zależna straci ponad 50% udziałów w C0 to będzie to spółka prywatna.

2. nawet gdyby LOT był PP to i tak by to niczego nie zmieniało bo PP może mieć w czyms udziały i może je sprzedawać, choć pewnego rodzaju strategiczne decyzje w tym zakresie muszą mieć kontrasygnatę Nadzoru Właścicielskiego SP (Ministerstwa Skarbu)

3. Nie do końca to jest tak. Nie znam Aktu Notarialnego Umowy Spółki PLL LOT. Zwyczajowo, pewne ważne decyzje właścicielskie są wyłączone z gestii Zarządu do zadań Rady Nadzorczej. czasami, pewne najważniejsze sprawy straregiczne są zarezerwowane dla Walnego Zgromadzenia. Jeśli już to każda sprawa z C0 wymaga zgody Walnego. Nie wiem też jak była sformułowana umowa sprzedaży udziałów dla Swissaira, czy ich udziały są uprzywilejowane. jeśli nie to nie ma problemu. Na Walnym Skarb państwa forsuje co chce. Jeśli te zagadnienia są dla Ciebie i innych uczestników istotne, to mogę sprawdzić Akt notarialny i jednoznacznie sprawę rozstrzygnąć


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jester




Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Mielec

PostWysłany: Sob 20:46, 09 Gru 2006    Temat postu: Re: Do Witka Z

eu01 napisał:
Mam na mysli tylko to, ze firma prywatna może spokojnie zając sie udoskonalaniem finansów (poprawą wydajnosci, zmiejszeniem biurokracji itp.). Firma, w której panstwo ma 51% udziałów jest mniej niezależna. Za 1-2... miesiące? Na pewno nie. Ale co bedzie za kilka lat, tego Ci nie powiem - (nobody knows).


Chodziło mi o 1-2 lata, no ale mniejsza o to, ja przynajmniej w taki scenariusz absolutnie nie wierzę. W kwestii, że własność prywatna jest lepszą formą własności zupełnie się zgadzam, ale na dziś raczej trudno znaleźć takiego właściciela dla LOT-u. Wyjściem pośrednim jest giełda i takie rozwiązanie widzę zarówno dla Centralwings i LOT-u. Na GPW koniunktura jakiej nie widziano od połowy lat 90-tych, także ze sprzedażą akcji nie powinno być najmniejszego problemu. Przykładem SKY, który mimo fatalnych wyników, nie dość, że rok temu uplasował ofertę na giełdzie we Wiedniu i w Warszawie, to w tym roku sprzedał kolejną emisję. Pieniądze z prywatyzacji powinny zostać w spółkach, a kwoty mogą być naprawdę nie małe. W połączeniu z "nie lotniczymi" aktywami LOT-u dają sumę za, którą można praktycznie dowolnie kształtować firmę. Niestety tu pojawia się największy problem - managment, od niego zależy przyszłość firmy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CR9




Dołączył: 15 Lis 2006
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWR

PostWysłany: Nie 17:27, 10 Gru 2006    Temat postu:

Czyli powinien obowiazywac zakaz uzywania slowa prywatyzacja w przypadku LO i C0. De facto mozna mowic o sprzedazy udzailaow lub pozyskaniu srodkow poprzez wejscie na gielde.
Witku -jezeli chodzi o mnie to.. go ahead. Moze warto byloby poswiecic troche czasu i sprawdzic co mozna a co nie. Nie powielalibysmy w innych starych/nowych watkach dyskusji o niczym. Dziennikarze (pozdrawiam p. Ele "Erewań" Glapiak pisujaca o lotnictwie w Newsweeku) i politycy nie zawsze widza o czym mowia i warto ustalic co mozna zrobic (na co pozwala stan prawny) z LO i C0. Niestety na stronie jest tylko:

W dniu 30 października 2001 r. Spółka została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000056844. Działalność Spółki reguluje Statut Polskich Linii Lotniczych LOT SA.

Czyli trzeba dotrzec do statutu


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marcin747




Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 320
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 15:23, 11 Gru 2006    Temat postu:

Zapadły decyzje dotyczące sprzedaży Centralwings.

Zapadły decyzje dotyczące sprzedaży Centralwings, taniego przewoźnika należącego do PLL LOT. Decyzję w tej sprawie podjął minister skarbu. W grę wchodzi sprzedaż części udziałów inwestorowi lub upublicznienie. Ministerstwo nie wyklucza połączenia dwóch opcji prywatyzacyjnych - podał Puls Biznesu. Dobre wyniki Centralwings. Już w drugim roku działalności polskie tanie linie lotnicze Centralwings osiągnęły zysk. Rekordowy okazał się trzeci kwartał 2006 roku. Zysk operacyjny za 3 kw. 2006 roku wyniósł 20,7 mln PLN. Był to rekordowy pod każdym względem okres. W sezonie letnim Centralwings przewiózł o 57% pasażerów więcej, niż w tym samym okresie rok wcześniej. Wskaźnik wykorzystania miejsc w samolotach wyniósł w tym okresie 86,2%, a w całym roku według dotychczasowych wyników i planów osiągnie 77% - podano w komunikacie. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego Centralwings zajmuje obecnie trzecie miejsce na rynku tanich przewoźników z udziałem 17% i czwarte miejsce na polskim rynku przewozów lotniczych z udziałem 7%.
(PAP)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mick




Dołączył: 11 Cze 2006
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Bolesławiec

PostWysłany: Pon 17:18, 11 Gru 2006    Temat postu:

analiza problemu + mozliwe, najlepsze dla CO i LOTu rozwiazania, z pkt widzenia ekonomisty:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CR9




Dołączył: 15 Lis 2006
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWR

PostWysłany: Śro 10:59, 13 Gru 2006    Temat postu:

Chron nas P. Boże od takich ekonomistów

Cytat:

Jednak pewne jest to, że dalsze dotowanie przynoszącej straty spółki może zagrozić całej grupie, która żeby zachować płynność finansową zaczęła wyprzedawać "srebra rodowe".

I za chwile

LOT zbyt drogo wynajmował własne samoloty i załogi Centralwingowi.

Czyli "za duzo pieniedzy przekazujemy do społki, której bardzo drogo wynajmujemy nasze produkty" (jak slynne: "gdybyśmy mieli mięso zarzucilibyśmy Europę konserwami ... ale ni mamy blachy).

Może w końcu LO i C0 dla dobra obydwu spółek poinformują jak wygladaja przepływy pieniężne pomiędzy obydwoma firmami i jednoznacznie określa czy dotują czy drenują.
Jest to wazne szczególnie w aspekcie wejścia LO na giełdę.
Widać, że o coś toczy sie walka wewnetrzna i ktoś stosuje czarny PR.
Wydzwięk artykułu jest wyraznie negatywny a jdnoczesnie podkreśla się ze C0 nie beedzie zamkniete i że mozna bezpiecznie kupować bilety Shocked

Zaczyna to wygladac jak "gwałt w samoobronie". P Minister dalej mówi o prywatyzacji C0 (jak ustalilismy mozna mówic o sprzedaży udziałów) a LO ma znowu koncepcje: sprzedac za duże pieniądze i nadal zachowac kontrolę (ciekawe kto w takiej sytuacji wyłoży kasę Rolling Eyes )


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lamer




Dołączył: 22 Mar 2006
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 14:08, 13 Gru 2006    Temat postu:

Święta racja CR9!
Zawsze tylko się mówi jak to CO generuje straszne koszty w LO. Bardzo rzadko jednak mówi się o przepływie kasy w odwrotnym kierunku. Przecież CO płaci LO za samoloty, za załogi, za serwis i cholera wie za co jeszcze... Wiadomo też nie od dzisiaj, że raty leasingowe za benki są znacznie wyższe niż rynkowe.
Szkoda, że nikt zorientowany nie chce napisać prawdy o liczbach Sad


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Danny




Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1208
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EIDW

PostWysłany: Śro 14:09, 13 Gru 2006    Temat postu:

lamer napisał:
Ś Wiadomo też nie od dzisiaj, że raty leasingowe za benki są znacznie wyższe niż rynkowe.
Sad


A skad wiadomo? Jakie sa stawki "rynkowe" a jakie placi C0?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Śro 14:13, 13 Gru 2006    Temat postu:

I dotują i drenują - to jest właśnie patent. Działa to tak:

1. Masz jakieś aktywa - majątek trwały lub (nie często) obrotowy.
2. Wnosisz te aktywa do spółki córki - np. Starą halę i ośrodek wczasowy w Sieradzu
3. Z punktu Twojego bilansu nic się nie zmieniło - zamieniłeś ośrodek wart milion na udziały w spółce córce warte milion - suma bilansowa się nie zmienia.
4. Wraz z przekazaniem majątku, umawiasz się ze spółką córką, że ta będzie Ci płacić 100.000 za np. "obsługę prawną" (w naszym przypadku wynajem samolotów).
5. Obsługa nic nie jest warta, ale Ty dostajesz 100.000 co miesiąc!
6. 100.000 pojawia się w Twoim rachunku wyników jako przychód

Reasumując - nic nie straciłeś bilansowo, a zyskałeś na rachunku wyników i w cash flow. To manewr stary jak ekonomia. Sęk w tym że za kilka chwil spółka córka pęknie. I Twoje udziały w niej stracą wartość. Nie możesz do tego dopuścić. Musisz znaleźć kogoś kto ją kupi. A wtedy udziały zamienisz na gotówkę!!

Nie są to jakoweś arkana tajemne - sam uczyłem tego studentów już na drugim roku!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lamer




Dołączył: 22 Mar 2006
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 14:14, 13 Gru 2006    Temat postu:

Cytat:
A skad wiadomo? Jakie sa stawki "rynkowe" a jakie placi C0?

Przyznaję, że powtarzam zasłyszane opinie. Ale jak widzisz nawet "ekonomista" w "fachowym artykule" potwierdza ten fakt...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Strona 5 z 6

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin