Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Który model najbezpieczniejszy?
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 13:35, 17 Mar 2006    Temat postu: Który model najbezpieczniejszy?

Zbudowałem tabelkę ! Jestem z niej dumny. Tabelka ta zestawia liczbę maszyn utraconych z liczbą maszyn wyprodukowanych. Na tej podstawie powstał wskaźnik strat. Można zatem popatrzeć, które modele spadały częściej, a które nie spadały. Uwaga: określenie spadały jest tu czysto umowne, bowiem do tabelki dałem kategorię "hull-loss:, a to mogło być np. trafienie pociskiem w trakcie ostrzału lotniska (jak 2 z 4 utraconych A330- te na lotnisku w Colombo w 2001 zniszczone przez Tamilów). Generalnie jednak wskaźniki dają pewien pogląd. Oczywiście nie mają sensu dla 330/340/777 bo to zbyt młode konstrukcje. Ale widać np. jak mało wypadków miał 757 (w tym 2 na WTC). Miłej analizy:

(model, liczba utraconych, liczba dostarczonych,%utraconych)

300 24 548 4,38%
310 6 255 2,35%
318-321 13 2683 0,48%
330 4 396 1,01%
340 3 316 0,95%
DC9/MD80 117 2167 5,40%
DC10 29 446 6,50%
MD11 5 200 2,50%
727 102 1831 5,57%
737 126 5009 2,52%
747 44 1369 3,21%
757 8 1049 0,76%
767 11 936 1,18%
777 0 548 0,00%


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piekny




Dołączył: 18 Lis 2005
Posty: 256
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 14:06, 17 Mar 2006    Temat postu:

zestaiwenie bardzo fajne. ale roznice sa tak nie duze, ze aby bylo ono wiargodne nalezaloby odliczyc sztuki ktore jak piszesz zostaly zestrzelone, porwane itd. podziekowania za ogrom pracy:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marcinj
Moderator



Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 1499
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 14:20, 17 Mar 2006    Temat postu:

z punktu widzenia pasażera nie trzeba niczego odliczać... bezpieczeństwo to bezpieczeństwo i tyle.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kshyhoo
Moderator



Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 574
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 1km od EPWA

PostWysłany: Pią 14:35, 17 Mar 2006    Temat postu:

Ciekawie wyglądają statystyki starszych modeli, można wysnuć bardzo daleko idący wnisek że z każdego typu samolotów około 5% ulega zniszczeniu w ciągu całego okresu eksploatacji. Mam na myśli DC9, DC10, 727, 747 i A300 - są to konstrukcje juz leciwe i powoli znikają z nieba (no może poza 747) i widać że ilość "hull lost" tych modeli zmierza do około 5% właśnie (średnio).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Quantas
Moderator



Dołączył: 26 Wrz 2005
Posty: 1150
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Pyrlandia

PostWysłany: Pią 17:45, 17 Mar 2006    Temat postu:

Trwogą napawałoby gdybyś dodał Radzieckie konstrukcję. Kiedyś sprawdzałem 154-kę i tam dochodziło do 10 %

Z 340 jedna spaliła się gdzieś we Francji , jedna poszła z dymem przy ataku terrorystycznym a tylko jedna w ubr. się rozbiła chociaż bez ofiar.

Jeśli Witku to problemu nie sprawi to zrób może takie zestawienie z liczba dusz które poszły do Pana. Bo samolot to pieniądz a pieniądz rzecz nabyta, ważniejsze są ofiary.

P.S. kiedyś trafiłem na stropnę ze wszsytkimi na świecie incydentami ale gdzieś link zapodziałem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 18:50, 17 Mar 2006    Temat postu: Re: Który model najbezpieczniejszy?

Witek Z napisał:
Oczywiście nie mają sensu dla 330/340/777 bo to zbyt młode konstrukcje.


Nie zgadzam sie z tym ze nie ma "sensu". 777 jest juz w uzytkowaniu przez ponad 10 lat, trudno to nazwac "zbyt" mloda konstrukcja. W tym samym czasie inne, nawet mlodsze konstrukcje mialy juz swoje "hull loss".

Poza tym tak naprawde aby miec wiarygodne statystyki porownawcze trzeba by miec wypadki liczone nie w ilosciach samolotach oddanych do uzytku a w pasazero-milach (lub samych milach) i wyeliminowac wypadki popelnione z winy pilota (wiekszosc). To jest oczywiste ze te procenty ktore ty pokazujesz beda faworyzowaly samoloty mlode, a takie DC-9 czy MD-80 beda miec nienormalnie zawyzone statystyki wypadkow.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 19:34, 17 Mar 2006    Temat postu:

Masz rację, ale to już wyższa szkoła jazdy. To jest jeszcze trudniejsze, bo trzeba by wyeliminować wiele czynników. A wypadki lotnicze są przeważnie wieloczynnikowe. Dla przykładu DC10 tureckich linii co się rozbił na trasie CDG-LHR - tam powodem były niedomknięte drzwi luku. Ale to doprowadziło do pęknięcia podłogi, co nie powinno nastąpić i do przerwania cięgieł, a w efekcie pełnej utraty kontroli. Czy to wina technika, co nie zamknął, pilota co nie sprawdził, czy producenta co tak skonstruował maszynę... itd. Dlatego uważam, że nie ma co kombinować. We wszystkich maszynach co maja nieco dłuższą historię to się znosi, na zasadzie teori Gausa. Dlatego też mam rezewę do danych 330/340/777 bo tu jeszcze nie działają mechanizmy statystyczne (dobry przykład 340).
Jak będę w poniedziałek chwilę czasu to zrobię zestawienie z liczbą ofiar - dla 340 = 0.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 19:50, 17 Mar 2006    Temat postu:

Witek Z napisał:
Ale to doprowadziło do pęknięcia podłogi, co nie powinno nastąpić.


Akurat podloga miala zupelne prawo w tym wypadku peknac z uwagi na roznice cisnien, wine mozna ciagle podciagnac pod samolot z uwagi na wade w zamku (nie byla "idioten proof").

Glowna wada twoich procentow, (pomijajac wine czy nie wine pilotow) to brak uwzglednienia ilosci przelatanych mil. Takie DC-9 czy 727 wypadna tu nienormalnie zle a mlode samoloty dostaja fory.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 20:17, 17 Mar 2006    Temat postu:

Michał, siedzisz w Stanach, więc nie wiesz, że u nas już jest IV RP i krytyka jest dopuszczalna ale jedynie w ograniczony zakresie i jedynie konstruktywna. Masz dane to podrzuć i tyle. Ja w "nocie metodologicznej" napisałem jakie są ograniczenia tej statystyki. Poza tym z jednaj strony piszesz to co piszesz, a z drugiej mówisz, że 777 już długo lata. Za godzinę dam dane z liczbą ofiar. Pracuję nad tym.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 20:51, 17 Mar 2006    Temat postu:

Quantasie Laughing Mówisz i masz.
Poniżej zestawienie modeli wraz z liczbą ofiar w wypadkach (bez "na ziemi", bo tu by trzeba było dorzycić WTC). Ma wiele racji Ślepowron, że - zwłaszcza te dane - powinny być podzielone przez albo liczbę osobogodzin, albo choćby liczbę osób przewiezionych. Ja takich danych nie mam. Ale jak mnie przekonywał kilkanaście lat temu mój pierwszy promotor, prof. Kisielnicki, każdy wskaźnik jak sie cos przez cos dzieli i robi się to konsekwentnie, to obrazuje jakieś zjawisko. Ja dzielę przez liczbę maszyn wyprodukowanych. Można zatem powiedzieć, że ten wskaźnik mówi ile średnio osób "zabiła" jedna maszyna danego typu. Przypominam, że to jest zabawa statystyczna, i że to "badanie" jest bardzo ułomne. Proponuję porównywać w grupach. Na pewno ma sens porównanie 737/737/MD80, ma sens 310/767/757 itd.
Średnia prosta 1,21, średnia ważona liczbą wyprodukowanych = 1,047
Zwraca uwagę poniżeprzeciętny wskaźnik dla 737, oraz ponad 2*średnia dla 747. Odchylenie około 1,0

300-1423-548-2,60
310-518-255-2,03
320-327-2683-0,12
330-7-396-0,02
340-0-316-0,00
DC9/MD80-2539-2167-1,17
DC10-1433-446-3,21
MD11-235-200-1,18
727-3955-1831-2,16
737-3424-5009-0,68
747-3707-1369-2,71
757-467-1049-0,45
767-569-936-0,61
777-0-548-0,00


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 21:00, 17 Mar 2006    Temat postu:

Niestety teraz nie mam czasu (pracuje, tutaj u mnie jest jeszcze przezd poludniem) aby wyszukiwac ale juz inne polskie fora ('samoloty' albo 'lotnictwo' w Gazecie) mialy tabele pokazujace ilosc wypadkow (czy ofiar smiertelnych) w zaleznosci od przelatanych mil, zdaje sie nawet ta informacja jest dostepna na stronach ICAO. Mam nadzieje ze moja ktrytyka nalezy do tych "konstruktywnych", ty piszesz ze te wskazniki daja "pewien poglad", ja twierdze ze to kiepski poglad bo ilosc wypadkow jest proporcjonalna do ilosci przelatanych mil, nie do ilosci samolotow oddanych do uzytku. Ale twoje dane sa jakie sa - mozna sie im przyjrzec.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 22:30, 17 Mar 2006    Temat postu:

Masz rację, ale chyba przyznasz, że jest zależność niemalże liniowa między liczbą samolotów oddanych a liczbą sumaryczną mil przez nie przelecianych. Na taką tezę pracują dwa czynniki: a) samoloty oddaje się w pewnym cyklu czasowym - po kilka, kilkadziesiąt rocznie, więc liczba koreluje z czasem (samoloty, których oddano po kilka tysięcy są produkowane od kilkudziesięciu lat), b) istnieje korelacja liniowa między wiekiem maszyny, a liczbą przelecianych mil (mo bo odsetek maszyn stojących na Mojave jest marginalny). Choć oczywiście masz rację co do ułomności i umowności danych. Nie da się jednak zaprzeczyć, iż wynika z nich jasno, że 737 jest bezpieczniejszy od DC9/80 a ten z kolei od 727. Podobnie bezsprzeczne pozostaje, że 767 jest bezpieczniejszy niż 310. I stawiam dukaty przeciw orzechom, że liczba przelatanych godzin 767 i 310 nic by tu nie wniosła - nie zmieniłaby ani trendu, ani nawet jego skali. Pozdrowienia dla ludu pracującego. Ja ma weekend i Św.Patryk już mi miesza literki Laughing

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 22:48, 17 Mar 2006    Temat postu:

Jeszcze jedna ciekawostka: od 1942 roku w 3287 wypadkach lotniczych zginęły 71.084 osoby

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 22:54, 17 Mar 2006    Temat postu:

Witek Z napisał:
Masz rację, ale chyba przyznasz, że jest zależność niemalże liniowa między liczbą samolotów oddanych a liczbą sumaryczną mil przez nie przelecianych

Nie calkiem. Zgodze sie ale tylko w przypadku samolotow bedacych ciagle w produkcji. Natomiast ta zaleznosc kompletnie sie zalamuje w przypadku samolotow ktore nie sa juz dawno produkowane a ktore ciagle sa eksploatowane (DC-9, MD-80, 727, etc.). Jesli masz umysl "statystyczny" to chyba nie powinno to byc dla ciebie niespodzianka... Wink Innymi slowy twoje dane mozna podzielic na dwie kategorie - samoloty w produkcji i te nie w produkcji i sens ma tylko porownywanie danych w tej samej kategorii.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 23:04, 17 Mar 2006    Temat postu:

Tak Exclamation
Problem stanowi 737, bo jest w jednej kategorii z 727 i z A320


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin