Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jak to jest z tym podwoziem?
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Nie 22:32, 21 Maj 2006    Temat postu: Jak to jest z tym podwoziem?

Od długiego czasu nurtuje mnie jedno pytanie natury technicznej: Jak to jest z tymi kołami głównego podwozia wieloosiowego?. W dużych samolotach (nie piszę „longhulowych” bo jak wyszło w temacie o A319...) główne podwozie to wózek. I jak samolot ląduje, to ten wózek ustawia się w dwojaki sposób

Arrow Tył dół:

B747 - [link widoczny dla zalogowanych]
B777 - [link widoczny dla zalogowanych]
A340 - [link widoczny dla zalogowanych]
A330 - [link widoczny dla zalogowanych]

lub
Arrow Przód dół:
Tu 154 - [link widoczny dla zalogowanych]
A380 - [link widoczny dla zalogowanych]

No i pytania:
1. Czy to zasada, czy przypadek (coś by było zostawione przypadkowi??)
2. Od czego to zależy
3. Jakie ma to znaczenie dla pilota
4. Czemu właśnie A380 ma inaczej (o Tu154 nie pytam, bo lata spędzone w komunie nauczyły mnie nie zadawać pytań nt. radzieckiej myśli technicznej)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gabec
Moderator



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KRK

PostWysłany: Nie 22:47, 21 Maj 2006    Temat postu:

Ze względu na dużą liczbę zdjęć sugeruje przenieść Twoj temat do działu "Zdjęcia" Laughing Laughing

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kshyhoo
Moderator



Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 574
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 1km od EPWA

PostWysłany: Nie 22:57, 21 Maj 2006    Temat postu:

Dla pilota i dla zachowania się samolotu podczas przyziemienia to chyba nie powinno mieć zaczenia. W momencie kiedy do niego dochodzi i tak w ułamku sekundy wózek ustawia się równolegle do pasa. Oczywiście nie wierzę że jest to pozostawione przypadkowi i po prostu decyduje tu położenie środka ciężkości wózka względem punktu zaczepienia, bo zapewne jakiś zamysł w tym był, ale wątpie żeby kryła się za tym jakaś większa filozofia...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lamer




Dołączył: 22 Mar 2006
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 9:38, 22 Maj 2006    Temat postu:

W A380 koła są wstępnie rozpędzane silnikami elektrycznymi przed lądowaniem. Może dlatego? Chyba w innych maszynach tak nie jest...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chavez




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 434
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Echo-Papa-Golf-Delta

PostWysłany: Pon 11:10, 22 Maj 2006    Temat postu:

A ja myślę że to ma znaczenie. Zobaczcie na wózki 747. zewnętrzne mają olbrzymi skok, wewnętrzne bardzo mały. Decyduje to o tym, w jakiej DOKŁADNIE kolejności koła dotkną ziemii. W przypadku 747 jest tak:
zewnętrzne tył, wewnętrzne tył, wewnętrzne przód, zewnętrzne przód.
Myślicie że to przypadek ? Bo ja nie. Czekam na wyjaśnienia fachowców.
Wg mnie chodzi nie tyle o środek ciężkości wózków, co samolotów.

Pozdroofka


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Coddy




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 624
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 11:27, 22 Maj 2006    Temat postu:

Hm, no nie wiem.
Wydaje mi się, że przyjmowanie że wózki i koła zetkną się z ziemią
dokładnie w takiej kolejności byłoby by nierozsądne konstrukcyjnie.
A co z crosswindem itp....

Paweł.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pon 22:17, 22 Maj 2006    Temat postu:

lamer napisał:
W A380 koła są wstępnie rozpędzane silnikami elektrycznymi przed lądowaniem. Może dlatego? Chyba w innych maszynach tak nie jest...

Jestes tego pewien? W zadnym innym samolocie nie ma czegos takiego.

A tak na marginesie tej dyskusji to o ile wiem B-52 byl jedynym samolotem do tej pory wyprodukowanym w ktorym caly "wozek" z kolami mozna bylo ustawic pod pewnym katem w stosunku do kadluba - w przypadku startow/ladowan z bocznym wiatrem. Bylo to spowodowane zbyt duza rozpietoscia skrzydel tego samolotu aby tradycyjny pochyl w kierunku wiatru byl bezpieczny. Prosze nie mylic ustwienia calego podwozia pod pewnym katem do kadluba (jak w B-52) a mozliwoscia dodatkowego sterowania glownym podwoziem na ziemi (jak w samochodzie) - co taki 747 ima (i pewnie A380 tez) aby zmniejszyc zdzieranie sie opon. Jak potrzebujesz skrecic na ziemi takim 747 pod pewnym ostrym katem to glowne kola automatycznie sie tak ustawia aby ulatwic ten skret (przednie i tylne kola sa w stanie dobrac niezaleznie swoj wlasny kat).

POZNIEJ - nie moge znalezc potwierdzenia aby kola w A380 byly rozpedzane przed ladowaniem. To byloby pewne dziwactwo konstrukcyjne o watpliwej uzytecznosci. Jak masz zrodlo ze mimo wszystko tak jest to podziel sie nim z nami.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gabec
Moderator



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KRK

PostWysłany: Pon 23:01, 22 Maj 2006    Temat postu:

slepowron napisał:

POZNIEJ - nie moge znalezc potwierdzenia aby kola w A380 byly rozpedzane przed ladowaniem. To byloby pewne dziwactwo konstrukcyjne o watpliwej uzytecznosci. Jak masz zrodlo ze mimo wszystko tak jest to podziel sie nim z nami.

Slepowron no dla mnie to wcale nie jest takie glupie, bo jeśli weźmiesz pod uwage że prędkość lądowania samolotu A320/B73G to ok 250 km/h to wyobraź sobie przeciążenia jakie występują na nieporuszającej się oponie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jasio85




Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Pon 23:02, 22 Maj 2006    Temat postu:

Jeśli chodzi o podwozie które umożliwia lądowanie z trawersem, to takie rozwiązanie pojawiło sie też, min. w Cessnie 195.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pon 23:12, 22 Maj 2006    Temat postu:

Gabec napisał:

Slepowron no dla mnie to wcale nie jest takie glupie, bo jeśli weźmiesz pod uwage że prędkość lądowania samolotu A320/B73G to ok 250 km/h to wyobraź sobie przeciążenia jakie występują na nieporuszającej się oponie.


Dodatkowa komplikacja konstrukcyjna (koszt poczatkowy plus dodatkowe koszta serwisu) w jakim celu - zaoszczedzenia troche gumy?????? Mam wrazenie ze to malo oplacalny rachunek. Jak mowilem zaden samolot do tej pory tego nie ma - malo praktyczny wynalazek, mam podejrzenia ze z tym A380 to tez bujda.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pon 23:41, 22 Maj 2006    Temat postu:

Jasio85 napisał:
Jeśli chodzi o podwozie które umożliwia lądowanie z trawersem, to takie rozwiązanie pojawiło sie też, min. w Cessnie 195.

Dowiedzialem sie czegos nowego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lamer




Dołączył: 22 Mar 2006
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 9:22, 23 Maj 2006    Temat postu:

Cytat:
POZNIEJ - nie moge znalezc potwierdzenia aby kola w A380 byly rozpedzane przed ladowaniem. To byloby pewne dziwactwo konstrukcyjne o watpliwej uzytecznosci. Jak masz zrodlo ze mimo wszystko tak jest to podziel sie nim z nami.

Informację na ten temat usłyszałem w TV w programie "Wielkie konstrukcje" (chyba tym) w odcinku o budowie A380. Leciał chyba na Discovery.
Może to i dziwactwo konstrukcyjne ale wystarczy zobaczyć jak się "palą gumy" przy lądowaniu maszyny wielkości 747.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Quantas
Moderator



Dołączył: 26 Wrz 2005
Posty: 1150
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Pyrlandia

PostWysłany: Wto 10:21, 23 Maj 2006    Temat postu:

Slepo: to że w żadnym innym samolocie tego niema to co ? dwóch pokładów pasażerskich też nigdzie indziej niema.
Ponadto przy lądowaniu sprawia wrażenie że relatywnie mało dymów puszcza 380.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gabec
Moderator



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KRK

PostWysłany: Wto 19:08, 23 Maj 2006    Temat postu:

slepowron napisał:
Jak mowilem zaden samolot do tej pory tego nie ma - malo praktyczny wynalazek, mam podejrzenia ze z tym A380 to tez bujda.

Lockheed Constitution chyba miał Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Wto 20:27, 23 Maj 2006    Temat postu:

Gabec, chyba masz racje Lockheed Constitution to mial. Jakkolwiek jak widac nie bylo to dobrze przyjete przez pilotow: Electric motors were used to spin the wheels up to landing speed before touchdown. This feature seriously impaired the pilot's ability to feel when the airplane had touched down on the runway.

Tu jest ciekawa dyskusja na airliners.net na ten temat w odniesieniu do nowoczesnych samolotow. Facet ktory duzo wie na ten temat udowadnia ze to nie ma sensu przy nowoczesnych samolotach- rozpedzane kola przy zetknieciu z ziemia sa wazna informacja dla komputerow do wypuszcenia spilers, oprocz tego bylby problem z hydroplanning. Poniewaz nie moglem znalezc zadnego potwierdzenia ze w A380 cos takiego jest uwazam ze to plotka bez pokrycia. Goodrich robi podowzie do A380 i nawet sporo szczegolow mozna znalezc na ten temat. Goodrich by sie bez watpienia chwalil ze cos takiego robia a tu absolutnie nic nie ma.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin