Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Eksplozja silnika Malaysian na Arlandzie
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Wypadki lotnicze
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ArekK




Dołączył: 22 Mar 2006
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 8:03, 04 Lis 2006    Temat postu: Eksplozja silnika Malaysian na Arlandzie

Wczoraj(piatek) o g.13.55 samolot z 279 osobami na pokladzie z Arlandy do Kuala Lumpur mial problem z silnikiem i zmuszony byl do przymusowego ladowania w Sztokholmie.
Samolot Boeing 777-200 nalezacy do Malaysian Airways lot MH091 podczas startu ”zgubil” jakies metalowe czesci z jednego z silnikow.
Wieza kontroli zostala natychmiast poinformowana przez osoby na ziemi(czyt.SPOTTERÒW) o odrywajacych sie czesciach z silnika,a ta z kolei natychmiast poinformowala pilota,który przyznal,iz niczego podczas rutynowego przegladu nie zauwazyl,ale cos faktycznie moglo byc nie w porzadku z lewym silnikiem.

Wedlug obserwujacych wygladalo to na eksplozje lewego silnika,którego czesci zostaly rozrzucone na duzym obszarze,wzdluz rwy,a takze czesciowo na plycie postojowej dla samolotów.
Po ogloszeniu alarmu samolot zostal natychmiast wyslany nad morze celem zrzucenia paliwa-mówi Niclas Härenstam,PR odpowiedzialny z ramienia sluzb kontroli ruchu lotniczego Luftfartsverket w Szwecji.
Wezwano samochody strazy pozarnej i ambulansy,policje oraz helikopter,które oczekiwaly na przymusowe ladowanie Boeinga.
O g.14.47 samolot bezproblemowo wyladowal.

Malaysian musi teraz przebookowac pasazerów na inne loty badz linie-powiedzial Niclas Härenstam.
To raczej niespotykane,aby silnik eksplodowal lub odrywaly sie od niego czesci-kontynuuje-Nigdy czegos takiego nie widzialem.
Nadal nie jest do konca potwiedzone,iz czesci pochodza z silnika-powiedzial Johan Beischer,zastepca dowódcy strazy pozarnej na lotnisku,ale tak to wyglada.
Znaleziono juz czesci metalowe na trawie wzdluz rwy oraz czesci izolacji z silnika.
Cos z pewnoscia uleglo uszkodzeniu w silnika,ale najciekawsze,ze pasazerowie po ladowaniu pozostali na pokladzie,jedzac obiad.

Samolot startowal tuz na wprost mnie,jakies 60-70 m ode mnie,gdy uslyszalem potezny ”puff” i olbrzymi slup dymu wydobywajacy sie z silnika-mówi spotter Fredrik Granberg.
Jednoczesnie masa metalowych duzych czesci posypala sie z silnika jak konfetti.

--->Fredrik zrobil pare fotek,które powinny byc zamieszczone w dzisiejszej prasie,a moze tez na necie.
Tutaj narazie jedno jego zdjecie z tego incydentu.

Tutaj jeszcze jedno zdjecie po ladowaniu-ogledziny silnika.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Markos




Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Mińsk Mazowiecki

PostWysłany: Sob 10:52, 04 Lis 2006    Temat postu:

Nasuwają mi się dwie myśli:
1. Czasem dobrze nie odganiać spotterów od lotniska, może w tym przypadku właśnie oni uralowali pasażerów 777
2. Mimo wszystko bezpieczniej gdy duży samolot ma 4 silniki, ale cóż-ekonomia


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Quantas
Moderator



Dołączył: 26 Wrz 2005
Posty: 1150
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Pyrlandia

PostWysłany: Sob 11:22, 04 Lis 2006    Temat postu:

A mi sie wydawało że po takim lądowaniu pasażerowie muszą jak najszybciej opuścić samolot a nie siedziec i obiadek jeść. Ponadto większość po takim incydencie powinna mieć przyłowiową kluchę w gardle i problem z jedzeniem !

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Sob 11:30, 04 Lis 2006    Temat postu:

Markos napisał:
Nasuwają mi się dwie myśli:
1. Czasem dobrze nie odganiać spotterów od lotniska, może w tym przypadku właśnie oni uralowali pasażerów 777
2. Mimo wszystko bezpieczniej gdy duży samolot ma 4 silniki, ale cóż-ekonomia


A najbezpieczniejsze sa maszyny z 64 silnikami Wink

Jak jest różnica pomiędzy bezpieczeństwem samolotu 2 silnikówego, któremu wysiądzie silnik, a samolotu 4 silnikowego z awarią jednego silnika ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lukaszs




Dołączył: 18 Sty 2006
Posty: 588
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 50° 0'46.29"N 19°59'3.18"E

PostWysłany: Sob 11:34, 04 Lis 2006    Temat postu:

Witek Z napisał:
Markos napisał:
Nasuwają mi się dwie myśli:
1. Czasem dobrze nie odganiać spotterów od lotniska, może w tym przypadku właśnie oni uralowali pasażerów 777
2. Mimo wszystko bezpieczniej gdy duży samolot ma 4 silniki, ale cóż-ekonomia


A najbezpieczniejsze sa maszyny z 64 silnikami Wink

Jak jest różnica pomiędzy bezpieczeństwem samolotu 2 silnikówego, któremu wysiądzie silnik, a samolotu 4 silnikowego z awarią jednego silnika ?


Zasadniczo taka jak byś sobie odciął jedną ręke albo dwie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Markos




Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Mińsk Mazowiecki

PostWysłany: Sob 12:01, 04 Lis 2006    Temat postu:

Witek Z napisał:


Jak jest różnica pomiędzy bezpieczeństwem samolotu 2 silnikówego, któremu wysiądzie silnik, a samolotu 4 silnikowego z awarią jednego silnika ?


1.Taka że tracisz 25% a nie 50% ciągu
2.Taka że większe jest prawdopodobieństwo utraty 2 niż wszystkich 4 silników

P.S. Witek Z teraz tu już się chyba czepiasz dla zasady, mieliśmy nie zaśmiecać forum prywatnymi wycieczkami, skup się na uzasadnionej krytyce


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Quantas
Moderator



Dołączył: 26 Wrz 2005
Posty: 1150
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Pyrlandia

PostWysłany: Sob 12:25, 04 Lis 2006    Temat postu:

Witek Z napisał:
Markos napisał:
Nasuwają mi się dwie myśli:
1. Czasem dobrze nie odganiać spotterów od lotniska, może w tym przypadku właśnie oni uralowali pasażerów 777
2. Mimo wszystko bezpieczniej gdy duży samolot ma 4 silniki, ale cóż-ekonomia


A najbezpieczniejsze sa maszyny z 64 silnikami Wink

Jak jest różnica pomiędzy bezpieczeństwem samolotu 2 silnikówego, któremu wysiądzie silnik, a samolotu 4 silnikowego z awarią jednego silnika ?


Witek Z a możesz uzasadnic dlaczego bezpieczniejsze sa te z 64 a nie 72 silnikami ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ArekK




Dołączył: 22 Mar 2006
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 13:02, 04 Lis 2006    Temat postu:

I jeszcze pare róznych komentarzy,zarówno od autora zdjecia,obslugi,jak i jednego z pasazerów:

-Reg.: 9M-MRI

-Fredrik zadzwonil na centrale z prosba o polaczenie z duty officer informujac,ze wlasnie byl swiadkiem uszkodzenia silnika podczas startu i moze powinni przyjechac i pozbierac czesci…ten natychmiast zareagowal,lokalizujac naszego spottera i po 2 min juz byli samochodem na miejscu,jednoczesnie informujac wieze o problemie.

-Bylem na pokladzie.Podczas startu byl duzy halas i ”inny” niz zwykle,jakis dziwny.Wystarczajaco inny,aby to zauwazyc,ale nie zeby zareagowac w jakis sposób.Siedzialem daleko z tylu po prawej stronie.Otrzymalismy wiadomosc,ze jest problem z podwoziem,wiec pomyslalem,ze nie moze go schowac.
Nie weszlismy wiecej jak na 6000ft,zrzut paliwa nad Baltykiem przez jakies 25-30 min.Z punktu widzenia pasazera ladowanie normalne tzn.bez jakichs specjalnych przygotowan do ewakuacji czy tez przyjecia brace pozycji.Czekam teraz na przebukowanie na jutro.

-SVT-Mozliwa przyczyna to zderzenie z ptakiem lub jakis przedmiot lezacy na rwy-wg rozmowy redaktor Christina Lindberg z jednym z doswiadczonych pilotów SAS.W przeciwnym przypadku moglo zaistniec zmeczenie materialu,jak poluzowany wirnik,który wpada i niszczy caly silnik wewnatrz.

-Bylem przy samolocie ok.g.16 i przyjrzalem mu sie lepiej z bliska.Uszkodzenie wyglada duzo powazniej od strony kadluba i nie wyglada,aby to bylo ”tanie” uszkodzenie.Prawdopodobnie caly silnik do wymiany i samolot postoi troche w Sztokholmie.

-Wirnik jest caly i nie uszkodzony,jakas inna czesc wewnatrz urwala sie i uszkodzila reszte silnika.Najbardziej widac uszkodzenia z tylu pokrywy silnika.

--->Moze jeszcze uda mi sie jakies zdjecia znalesc w gazetach...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ArekK




Dołączył: 22 Mar 2006
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 13:21, 04 Lis 2006    Temat postu:

-Samolot byl juz opózniony z N.Y na Arlande i to wlasnie z powodu klopotów z jednym z silników.
-Pasazerowie siedzacy przy silniku byli lekko przerazeni widzac kawalki odpadajacego metalu...-w zyciu bym tym samolotem juz nie chciala leciec-stwierdzila jedna z osób.

No i wszystkie zdjecia.






Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Markos




Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Mińsk Mazowiecki

PostWysłany: Sob 14:38, 04 Lis 2006    Temat postu:

ArekK napisał:
-Samolot byl juz opózniony z N.Y na Arlande i to wlasnie z powodu klopotów z jednym z silników.


jeśli z powodu właśnie tego silnika to może doszło do jakiegoś zaniedbania? może już powinien w NY zostać ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Sob 17:16, 04 Lis 2006    Temat postu:

Markos napisał:
Witek Z napisał:


Jak jest różnica pomiędzy bezpieczeństwem samolotu 2 silnikówego, któremu wysiądzie silnik, a samolotu 4 silnikowego z awarią jednego silnika ?


1.Taka że tracisz 25% a nie 50% ciągu
2.Taka że większe jest prawdopodobieństwo utraty 2 niż wszystkich 4 silników

P.S. Witek Z teraz tu już się chyba czepiasz dla zasady, mieliśmy nie zaśmiecać forum prywatnymi wycieczkami, skup się na uzasadnionej krytyce


Ano widzisz, to forum jest przez wiele osób traktowane jako pewnego rodzaju źródło wiedzy. Istnieje domniemanie, że osoby tu piszące znają się w jakimś stopniu na lotnictwie - i przeważnie tak jest. Toczę spory o kwestie bezpieczeństwa, bo niestety prezentujesz bardzo archaiczny sposób patrzenia na tę kwestię. Dlatego uważam, że dyskusja jest warta kontynuacji, a zatem:

Utrata mocy o 50% jest rzeczą uwzględnioną na etapie projektowania samolotów 2 silnikowych w sposób dużo większy niż w przypadku samolotów 4 silnikowych! Utrata 1 z 2 jest testowana, ćwiczona i można rzec "normalna" dla pilota i - w pewnym stopniu - dla nowoczesnej maszyny. Podobnie jak utrata 1 z 4. Ale, należy pamiętać, iż awaria 1/4 bardzo często wpływa na utratę 2/4. Przyczyny utraty silnika nie zawsze są związane z samym silnikiem. Nie chcę tu podawać kuriozalnego przykładu Iłów 62gich, ale... Poza tym samolot 4 silnikowy jest ex definitione, systemem bardziej złożonym, a rzeczy bardziej złożone są bardziej podatne na awarie. jak to mówią, najtrudniej zepsuć małą metalową kuleczkę Wink . Okham już 600 lat temu sformułował zasadę brzytwy, która mówi o tym że nie można mnożyć bytów bez potrzeby. Wprowadzanie dodatkowych komplikacji do systemu musi w pewnym momencie zaowocować skutkiem przeciwnym. I tu moge odnieść się do pytania mojego kolegi-moderatora Quantasa. Otóż stawiam dukaty przeciw orzechom, że samolot z 72 silnikami byłby bardziej niebezpieczny od tego z 64, bo kolejne dodawanie silników nie wpływałoby na poprawę bezpieczeństwa ale za to komplikowałoby system. I tyle.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jaro_M




Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Suchedniów

PostWysłany: Sob 17:59, 04 Lis 2006    Temat postu:

Logiczne aż do bólu pozdr.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 18:09, 04 Lis 2006    Temat postu:

No dobra, a z jednym? Czy jakiś kraj dopuszcza jednosilnki do przewozów pasażerskich?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ArekK




Dołączył: 22 Mar 2006
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 18:12, 04 Lis 2006    Temat postu:

I jeszcze jedno zdjecie spottera tuz po ladowaniu...ciekawe,badz przerazajace,ze silnik caly czas pracowal!!!Pilot nigdy teg silnika nie wylaczyl!Tak przynajmniej wynika z naocznych relacji spotterów.

EDIT:Juz zmniejszylem...przepraszam,ze nie zwrócilem uwagi na wielkosc,dzieki kol.Quantas.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Sob 19:07, 04 Lis 2006    Temat postu:

Atco napisał:
No dobra, a z jednym? Czy jakiś kraj dopuszcza jednosilnki do przewozów pasażerskich?

Trzeba by zdefiniowac co to jest pasazer. Osoba placaca za przelot z A do B? W takim razie PC-12 jest jednosilnikowy i lata z pasazerami.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Wypadki lotnicze Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin