Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Lotnisko w Dąbiu

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Szczecin - Goleniów (EPSC/SZZ)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wojtekf




Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 235
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 53°34'N , 14°49'E

PostWysłany: Czw 15:41, 21 Wrz 2006    Temat postu: Lotnisko w Dąbiu

Dość obszerny artykuł zamieścił KURIER SZCZECIŃSKI na temat przyszłości rozwoju lotniska w Dąbiu i zagospodarowania terenów wokół niego.
Cytat:
Lotnisko w Dąbiu - tak
"Schoenefeld" na torfie - nie!
WYOBRAŹMY sobie: wielkim boeingiem lądujemy na lotnisku w Dąbiu, ale samolot zamiast gładko i płynnie siąść na płycie lotniska, zaczyna zapadać się w jakimś grząskim gruncie, wreszcie wyjeżdża poza płytę, bo jest ona za krótka, taranuje samochody na ul. Eskadrowej i rozbija z efektownym wybuchem funkcjonującą tam stację paliw - makabryczny sen? Gorzej. Racjonalny efekt (oby się nigdy nie ziścił!) wizji "Schoenefeld bis" roztoczonej w ubiegłym tygodniu przez zjednoczone siły PiS i Klubu Radnych "Od Nowa".

Odpowiedzią na nieodpowiedzialne mrzonki lokalnych polityków była zwołana przez prezydenta miasta konferencja prasowa. Popierający koncepcję Mariana Jurczyka fachowcy próbowali wytłumaczyć szczecinianom za pośrednictwem mediów, że:
a) lotnisko w Dąbiu miasto nie zamierza likwidować ani zmniejszać, a wręcz przeciwnie,
b) Schoenefeldu w Dąbiu zrobić się nie da.
Niestety, obecni na konferencji dziennikarze albo nie potrafili, albo nie chcieli przyjąć do wiadomości przedstawionych im faktów.
Lotnisko, ale jakie?
Wysoki poziom wody w gruncie nie sprzyja nośności lotniska Szczecin-Dąbie, powstałego w latach 20. XX w. z narzutu refluacyjnego na istniejące od wieków bagienne torfowisko. Ponieważ lotnisko położone jest na terenie podmokłym, Niemcy utworzyli tu zaawansowany system odwadniający złożony z drenów oraz pomp elektrycznych do usuwania wody z płyty lotniska. Nie zamierzali budować tu lotniska komunikacyjnego. Miało ono powstać w rejonie obecnej ulicy Struga. W latach 70., podczas przygotowań do zlotu młodzieży socjalistycznej, na płycie lotniska zorganizowano obozowisko dla kilkunastu tysięcy osób. Związane z tym prace inżynierskie zniszczyły drenaż płyty. Od tego czasu rozpoczęły się coroczne problemy z wodą stojącą na pasach startowych. Ale nie tylko skomplikowana sytuacja hydrologiczna uniemożliwia przekształcenie lotniska w Dąbiu w nowoczesne lotnisko komunikacyjne. Ma ono wyraźne i określone ograniczenia obszarowe. Zaledwie ok. 45 ha przypada na drogi startowe i drogi kołowania-czyli tzw. pole manewrowe.
-Osoby mówiące o lokalizacji w tym miejscu lotniska komunikacyjnego powinny bliżej zapoznać się z wydawnictwem pt. "ANEKS 14 ICAO" - stanowiącym dokument normatywny przy projektoaniu i kontroli zgodności parametrów lotnisk przez ich dopuszczeniem do eksploatacji - mówi Maciej Jarmusz, prezes zarządu Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów. - W świetle zapisów tego obowiązującego cały świat dokumentu, lotnisko komunikacyjne o przeciętnych parametrach eksploatacyjnych-kod ICAO 3C, tj. długości drogi startowej do 2000 m, szerokości 45 m, 1-2 średniej wielkości płytach postojowych po ok. 15 000-20 000 m kw. każda, wymaga dysponowania obszarem o wymiarach ok. 3 km x 1 km, czyli o powierzchni ok. 300 ha. To jest wartość zdecydowanie wyższa od całego obszaru opracowania planistycznego w rejonie lotniska i marin nad jeziorem Dąbie, który wynosi 228 ha. Wobec trudności eksploatacyjnych (mały obszar i do 120 dni nielotnych rocznie), w latach 60. XX w. szczecińskie lotnisko przeniesiono na wydzieloną, cywilną część lotniska w Goleniowie. Od lat Szczecin jest decydującym współwłaścicielem Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów.
Zwiększenie pola manewrowego
W lutym br. w Urzędzie Miasta odbyły się warsztaty poświęcone przyszłości lotniska w Dąbiu i tzw. obszarów okołolotniskowych. Poza urzędnikami, wzięli w nich udział urbaniści, architekci, przedstawiciele Aeroklubu Szczecin oraz potencjalni inwestorzy. Ustalono, że lotnisko-nie mając szans stać się pełnowymiarowym lotniskiem komunikacyjnym-dostosowane zostanie do standardów lokalnego portu lotniczego obsługującego samoloty dyspozycyjne, sanitarne, sportowe i turystyczne. Dzięki zmianie jego parametrów, możliwe będzie nie tylko zwiększenie istniejącego pola manewrowego z obecnych 45 ha do ponad 60 ha, ale także tzw. uwolnienie terenów przylotniskowych pod inwestycje komercyjne. Po zakończeniu warsztatów wszystkie kwestie związane z ustaleniem parametrów lotniska i tzw. gradientami wysokości umożliwiającymi wykorzystanie pod inwestycje terenów w północnej i południowej części terenu okołolotniskowego, poddano konsultacjom i uzgodnieniom z Urzędem Lotnictwa Cywilnego. W projektowaniu lotniska uwzględniono też postęp technologiczny, dlatego przestrzeń lądowa, jak i powietrzna zostały zabezpieczone "na wyrost".
Wnioski wypracowane podczas warsztatów zostały ujęte w standardach kształtowania przestrzeni, zawartych w czekającym obecnie na uchwalenie Stadium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecina.
-Czarno na białym zapisaliśmy w Stadium, że funkcja lotniska w Dąbiu będzie dominująca-podkreśla architekt miasta Jan Łukaszewski.
Wytyczne dla inwestora
W Studium zawarto też ważne wytyczne wobec uzupełniającej w stosunku do lotniska zabudowy turystyczno-rekreacyjnej nad jeziorem Małe Dąbie i planowanej na południe od niego zabudowy handlowo-usługowej. Nie tylko muszą się one wkomponować w istniejące układy przyrodniczo-krajobrazowe, ale tworzyć spójną i logicznie powiązaną koncepcję funkcjonalno-przestrzenną w obrębie całej jednostki planistycznej.
-Funkcja dominująca i uzupełnijąca w kszatłcie nakreślonym w Studium stanowi priorytet w negocjacjach z potencjalnymi inwestorami - mówi Władysław Sikorski, pełnomocnik prezydenta ds. pozyskiwania inwestorów strategicznych. -Wymogiem podstawowym stawianym ewentualnym inwestorom jest bezwzględne zrealizowanie przez nich celów publicznych, obejmujących: zainwestowanie w lotnisko w celu podniesienia jego funkcjonalności (m.in. budowę pasa startowego i płyt postojowych oraz niezbędnej infrastruktury), kapitalny remont historycznego hangaru lotniska, budowę muzeum lotnictwa, hali wystawienniczej, w której można robić pokazy sprzętu lotniczego i pływającego, powiązanej z halą kongresową oraz ośrodka szkoleniowo-wypoczynkowego w zakresie sportów lotniczych i wodnych dla szczecińskiej młodzieży.




źródło: kurier szczeciński


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
6182




Dołączył: 24 Mar 2006
Posty: 808
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Szczecin

PostWysłany: Czw 19:10, 21 Wrz 2006    Temat postu:

Zawsze można zrobić pas startowy na palach Smile
Fajnie jeśli byłby taki mały porcik GA,może nawet jakieś linie zaczną tam latać (bo np.będą mniejsze oplaty) bo nawet jeśli na 737 nie starczy miejsca (w co wątpię) zawsze są Saaby DFu Twisted Evil
Ale jak to zwykle bywa skończy się na gadaniu Crying or Very sad


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
filcykator




Dołączył: 18 Maj 2006
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSC

PostWysłany: Czw 21:50, 21 Wrz 2006    Temat postu:

Shocked Wow. Jestem zaskoczony - powyższą mapkę naniosłem sobie na teren w Google Earth i pomierzyłem - wyszło mi, że rwy ma 1400x30 m. W sumie nienajgorzej.
Porównałem to z London City (skojarzenia są oczywiste - też w środku miasta i z pamięci wydawało mi się, że wymiary dość podobne) - okazało się, że tam mają 1319x30 m. Pomimo tego, że tamtejsze podejście jest strome (w dąbie pewnie też tak będzie) to rozkładowo latają tam m.in. ATRy 42, Jetstreamy 41 i Saaby 340 (to tak z rzeczy, które latają też po Polsce), poza tym mnóstwo bizjetów, a nawet być może zacznie latać A318. Oczywiście Szczecin to nie Londyn, ale trochę to pokazuje jakie możliwości ma takie lotnisko w środku miasta.
Może się okazać, że Szczecin zyska naprawdę ciekawe miejsce - interesujące lotnisko tuż obok innych rozrywkowo-handlowych spraw. Jednym słowem - rewelacja, gdyby tylko nie bagienko, na którym to wszystko miałoby stanąć... Cool

Pozdrowionka,
Marek.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sabb




Dołączył: 26 Kwi 2006
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSC

PostWysłany: Czw 22:20, 21 Wrz 2006    Temat postu:

6182 napisał:
Zawsze można zrobić pas startowy na palach Smile
Fajnie jeśli byłby taki mały porcik GA,może nawet jakieś linie zaczną tam latać (bo np.będą mniejsze oplaty) bo nawet jeśli na 737 nie starczy miejsca (w co wątpię) zawsze są Saaby DFu Twisted Evil
Ale jak to zwykle bywa skończy się na gadaniu Crying or Very sad


Chętnie bym to skomentował, aż mnie świerzbi ale nie chce obniżać poziomu tego forum. Już raz dyskusja na ten temat była poruszana. Z tego co pamiętam skutecznie wycięta przez moderatora.

PS. Wybij sobie ze głowy to lotnisko. A na pewno nie powstanie w najbliższym czasie tzn. kilkunastu lat. Szczecina ma zdecydowanie większe problemy niż budowa kolejnego lotniska, które i tak nie zarobi na siebie, a tylko będzie stanowiło dodatkowe utrudnienie w działalności lotniska w Goleniowie. Może się okazać że będzie gwoździem do trumną lotniska w Goleniowie, z którego odejdzie ruch prywatnych samolotów stanowiące jako taki przychód dla firmy. Najważniejszym problemem dla Szczecina jest według mnie większe otwarcie się na Berlin. I tu konieczne staje się zapewnienie dogodnego połączenia, przede wszystkim szybkiego. Priorytetem jest modernizacja linii kolejowej tak by można było dojechać do Berlina w przeciągu godziny. Połączenie drogowe tego nie zapewni. Może to sprawić, że do Szczecina napłyną inwestorzy, którzy będą chcieli przenieść część swoich firm z Berlina do Szczecina, a pozostawiając tylko reprezentacyjną część. Dodatkowy impulsem jest koncepcja zabudowy międzyodrza co może stanowić dodatkowy impuls dla inwestorów, nowe grunty pod inwestycje. A i okoliczne gminy tez by skorzystały mogły zająć się lokowaniem przemysłu, tak jak to się dzieje w Goleniowie. A co z lotniskiem to zdecydowanie położenie nacisk na ruch Cargo. Z lotniskami berlińskimi o pasażerów będzie trudno konkurować. A co najważniejsze jest w tym wszystkim to nie własna wygoda uprawiania hobby (bliskość lotniska) a dobro regionu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wojtekf




Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 235
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 53°34'N , 14°49'E

PostWysłany: Pią 10:40, 22 Wrz 2006    Temat postu:

Zgadzam się co napisał sabb !!! Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wr50m2
Moderator



Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSC,EPSD,TXL

PostWysłany: Pią 13:16, 22 Wrz 2006    Temat postu:

Prezes Jarmusz robi co może żeby nie dopuścić do ruszenia sprawy Dąbia. I ja mu się nie dziwię. Stracić 10 000 pensyjki - a do tego na pewno by doszło w nowych warunkach - nikt by nie chciał.

A ponad wszystko, nasze goleniowskie misie lubią sobie smacznie spać.


PS. W tym wszystkim nasuwa się jedno kuriozum: Gdyby chodziło o budowę kolejnego tandetnego Galaxy, sytuacja hydrologiczna nie byłaby problemem. Nie takie rzeczy już budowano na podmokłych terenach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
6182




Dołączył: 24 Mar 2006
Posty: 808
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Szczecin

PostWysłany: Sob 20:40, 23 Wrz 2006    Temat postu:

Zgadzam się co napisał wr50m2 !!! Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sabb




Dołączył: 26 Kwi 2006
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSC

PostWysłany: Sob 21:59, 23 Wrz 2006    Temat postu:

Panowie po raz kolejny powtarzam wybijcie sobie z głów lotnisko w Dąbiu w takiej formie jak to opisano w artykule. W sytuacji gdy lotnisko w Goleniowie jest w stanie obsługiwać wszystkie połączenia budowa kolejnego z ekonomicznego punktu widzenia nie ma sensu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykorzystać wszystkie możliwości istniejącego lotniska. W tym celu konieczne jest zapewnienie szybkiego połączenia z lotniskiem. Celowe jest realizacja planów podciągnięcia linii kolejowej pod sam terminal. Na tym skorzystaliby pasażerowie jak i ruch cargo. A temat budowy lotniska w Dąbiu powraca jak rzeka przy okazji kolejnych wyborów. Szczecin żeby zaczął normalnie funkcjonować, a nie być prowincjonalną wioską z tramwajami musi się otworzyć na Berlin. Ten kierunek jest jedyną szansą dla Szczecina, w Kaczogródzie nie znajdziemy żadnego wsparcie, co było widać w przypadku Gazoportu. Dla Kaczogrodu kierunek Gdańskie jest bliższy sercu.
Szczecin zdecydowanie traci przez fatalną komunikację z Berlinem. Szybkie połączenie Szczecin-Berlin oraz Szczecin – Lotnisko jest szansą dla samego miasta jak i lotniska. Daje możliwość rozwinięcia ruchu cargo tym bardziej że w pobliżu GPP przebiega linia kolejowa Szczecin - Świnoujście, co mogło być argumentem dla firm zajmujących się logistyką. Bliskość lotniska, portu morskiego, linia kolejowa i trasa szybkiego ruchu jest wręcz idealnym miejscem na inwestowanie a największym argumentem jest bliskość Berlina do którego prze nasz region mogłyby trafiać towary.
Nakręcanie się tymi przedwyborczymi planami nie ma sensu. Ekonomia jest nieubłagana, żaden inwestor nie zdecyduje się na budowę lotniska a miasta na to nie stać. I tu żadna hydrologia czy interesy Maćka nie mają nic do gadania. Budować lotnisko, które od samego początku będzie mieć wielką konkurencje ze strony lotnisk Berlińskich czy lotniska w Goleniowie nie ma największego sensu. Wystarczy inwestycja w szybkie połączenie centrum Szczecina – lotnisko, pozwalająca pokonać tą trasę w czasie krótszym niż 30 min. A co z lotniskiem w Dąbiu,....hmm...... stworzyć tam centrum nowych technologii, osiedle apartamentowców, marinę, centra rozrywki, i oczywiście jakiś akcent lotnicy np. lądowisko dla śmigłowców. W przypadku Szczecin, które ma problemy z gruntami pod inwestycję budowa lotniska to tylko strata pieniędzy. Zdecydowanie miasto więcej zarobi na innych inwestycjach. Myślenie kategoriami LPR miasto te raczej nie wyprowadzi na prostą.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
6182




Dołączył: 24 Mar 2006
Posty: 808
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Szczecin

PostWysłany: Nie 20:05, 24 Wrz 2006    Temat postu:

Zawsze można zrobić jedno wybetonowane RWY 1000 m jakiś mały budyneczek (albo namiot Twisted Evil ) odpraw i możnaby uruchomić SZZ-BER małymi maszynami do tego tanio przyjmować GA i może jakieś inne połączonko i mamy: my spotterzy-coś na zabicie czasu,aeroklub-rozwinięte lotnisko,właściciele awionetek-lepszy dojazd do centrum miasta,a lud-dobre i wygodne połączenie z Berlinem Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sabb




Dołączył: 26 Kwi 2006
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSC

PostWysłany: Nie 20:57, 24 Wrz 2006    Temat postu:

6182 napisał:
Zawsze można zrobić jedno wybetonowane RWY 1000 m jakiś mały budyneczek (albo namiot Twisted Evil ) odpraw i możnaby uruchomić SZZ-BER małymi maszynami do tego tanio przyjmować GA i może jakieś inne połączonko i mamy: my spotterzy-coś na zabicie czasu,aeroklub-rozwinięte lotnisko,właściciele awionetek-lepszy dojazd do centrum miasta,a lud-dobre i wygodne połączenie z Berlinem Wink


Człowieku solidnie puknij się w głowę. Ale tak naprawdę od serca. Powiedz kto będzie chciał latać na tak krótkim dystansie. Samolot ledwie zadrze dziób do góry a już będzie musiał lądować. Komu będzie się chciało tłuc z centrum na przedmieścia, żeby wsiąść do samolotu i polecieć te parę kilometrów. Więcej zajmie im dojazd do lotniska niż sam lot. Kolej to załatwiłaby zdecydowanie szybciej. Tylko brak szybkiego połączenia na tym kierunku. Zdecydowanie więcej osób skorzysta z kolei niż z samolotów. Dla garstki wybrańców budować lotnisko to poroniony pomysł. CZŁOWIEKU WYBIJ SOBIE LOTNISKO W DĄBIU Z GŁOWY. Przy takiej sytuacji w jakim jest Szczecin to jest najgłupszy pomysł pod słońcem. Przy braku miejsc na inwestycje budować na kilkudziesięciu hektarach lotnisko wykorzystywane przez garstkę to mogę to określić tylko i wyłącznie głupotą. Teren ten należałoby przeznaczyć na przykład na centrum nowych technologii i to zdecydowanie byłoby lepszym rozwiązaniem. A pieniądze zaplanowane na budowę lotniska przeznaczyć na modernizację linii kolejowej do Berlina oraz na Goleniowskie Lotnisko.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Szczecin - Goleniów (EPSC/SZZ) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin