Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Polski myśliwiec
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo wojskowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rafalik




Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Jedlicze (Krosno - EPKR)

PostWysłany: Nie 10:33, 26 Lis 2006    Temat postu: Polski myśliwiec

Samolot IV generacji! Wiadomo, że istnieje już wiele rysunków ogólnych jak i szczegółowych w zapisie komputerowym jak i ręczne na papierze. Zbudowany został także model sylwetkowy służący do różnego rodzaju pomiarów. Wkrótce planuje się budowę modelu latającego (RC) do sprawdzenial ogólnych własności pilotażowych oraz stateczniści.
Projekt oznaczany narazie jako 'R-Fighter'. Prawdopodobna nazwa to "Orzeł" lub "Fenix".
Samolot o rozpiętości 10 m i długości 15 m miałby być napędzany jednym z trzech proponowanych silników:
1.Pratt&Whitney F-100PW-229
2.Pratt&Whitney F-119PW-100
3.General Electric GE F-404
Te silniki to oczywiście tylko propozycje najbardziej znanych napędów do tego typu maszyn.
Maszyna wyposażona oczywiście w najwyższej jakości 'Szklany kokpit'.

Narazie to tylko plany i stos rysunków na papierze i na komputerze, co dalej stanie się z tym projektem, czy znajdzie się ktoś kto zainteresuje się tym, ktos kto postanowi zainwestować w to i pomóc w budowie...

MILEJMY NADZIEJĘ, ŻE ZNAJDĄ SIĘ ODPOWIEDNI LUDZIE KTÓRZY POMOGĄ W REALIZACJI TEGO WSPANIAŁEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA!

Wkrótce postaram się dorzucić jakieś rysunki, jeśli wogóle jest tu taka opcja:)

A tak wogóle to co się dzieje z polskimi konstrukcjami, przecież moglibyśmy mieć całą gamę samolotów i to POLSKIEJ KONSTRUKCJI!:
1. Samolot szkolenia podstawowego i zaawansowanego "Bielik" konstrukcji E.Margańskiego.
2. Wielozadaniowy samolot myśliwski "Orzeł/Fenix" (projekt R-Fighter)
3.Samolot szturmowy lub tzw. "pola walki" PZL-230 "Skorpion"

Niech tylko ktoś w Polsce troche pomyśli, bo w tej dziedzinie dysponujemy ogromnym potencjałem i możemy naprawdę stać się niezłym centrum produkcji samolotów wojskowych:)!!!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gabec
Moderator



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KRK

PostWysłany: Nie 10:53, 26 Lis 2006    Temat postu: Re: Polski myśliwiec

Rafalik napisał:


A tak wogóle to co się dzieje z polskimi konstrukcjami, przecież moglibyśmy mieć całą gamę samolotów i to POLSKIEJ KONSTRUKCJI!:
1. Samolot szkolenia podstawowego i zaawansowanego "Bielik" konstrukcji E.Margańskiego.
(...)
Niech tylko ktoś w Polsce troche pomyśli, bo w tej dziedzinie dysponujemy ogromnym potencjałem i możemy naprawdę stać się niezłym centrum produkcji samolotów wojskowych:)!!!

Potencjał intelektualny to jedno a możliwości finansowe to drugie. Ja się tylko zastanawiam dlaczego w mediach raczej nikt nic nie trąbił odnośnie bielika przy dostawie F16. Na czymś tych pilotów trzebabędzie szkolić, w dłuższej perspektywie wysyłanie ich do USA jest nieopłacalne i polskie wojsko jakis samolot szkoleniowy bedzie musiało zakupic. Czy koniecznie musi to być konstrukcja zagraniczna? Nie wiem jak wyglądają możliwości adaptacji Bielika do standardu szkolenia F16 - jeśli ktoś coś więcej wie to byłoby miło poczytac.
Generalnie o działaniach E.Margańskiego więce może powiedziec Witek Z, który w jakimś sensie się zajmuje tymi sprawami, choć pewnie bardziej z perspektywy lotnictwa cywilnego, aczkolwiek...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rafalik




Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Jedlicze (Krosno - EPKR)

PostWysłany: Nie 11:46, 26 Lis 2006    Temat postu:

"Potencjał intelektualny to jedno a możliwości finansowe to drugie"

Owszem to prawda, ale raz zainwestowane pieniądze mogą się zwrócić i to kilka lub kilkunastokrotnie. Tylko zamiast zainwestować we własny przemysł, dzięki czemu rozwija się kraj, gospodarka, postają miejsca pracy, to woli się pakować grube pieniądze innym. Dawniej mieliśmy dobrze rozwijający się przemysł lotniczy (w porównaniu ze stanem obecnym). Tylko trzeba ruszyć szanowne 4 litery w tym kierunku...zainwestować raz a dobrze i później czerpać profity z tego.

A co do Bielika to fakt, aż dziwne, że nic o tym nie mówiono...być może dobry projekt zostanie odrzucony prze rząd na rzecz maszyny produkcji zagranicznej (czytaj amerykańskiej). Z tego co mi wiadomo to Bielik byłby niezłą koncepcją szkolenia na F-16, oto kilka cytatów wyjętych z opisu Bielika jak i słowa Pana Edwarda Margańskiego:

"Zaprojektowany jako tani samolot do podstawowego i zaawansowanego treningu piolotów wojskowych. W swojej podstawowej wersji przeznaczony do nauki pilotażu podstawowego,akrobacji i nawigacji oraz lotu na małych wysokościach. Każdy samolot w wersji podstawowej jest przystosowany do zainstalowania systemu symulacji walki powietrznej. System ten dostarcza następujących możliwości:
- symulacja obsługi uzbrojenia
- symulacja obserwacji za pomocą radaru lub termowizji pokrywające zarówno rzeczywiste obiekty jak i generowane przez komputer
- symulacja obrony przeciwlotniczej wroga"
- zastosowanie układu sterowania "fly-by-wire" w samolocie treningowym o odpowiednich osiągach pozwala z kolei na symulację różnych profili misji samolotu łącznie z szerokim zakresem wyposażenia, uzbrojenia, własności pilotażowych,
- "szklany kokpit" itd"


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ojcie_c




Dołączył: 10 Gru 2005
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KPHL/EPRZ

PostWysłany: Nie 12:02, 26 Lis 2006    Temat postu:

Bielik będzie najprawdopodobniej produkowany w Słowacji. Jest o tym dość obszernie w listopadowej "SP".
A co do R-Fighter, to... niestety, nie mamy "know-how" odnośnie produkcji samolotu tej klasy w kraju. A szansę na zdobycie doświadczenia były dwie: w 1993 i 1996 roku (Gripen i Mirage 2000-5 odpowiednio).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rafalik




Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Jedlicze (Krosno - EPKR)

PostWysłany: Nie 12:21, 26 Lis 2006    Temat postu:

Również obserwuję poczynania Bielika i prawdopodobnie będzie coś z tego, gdyż nawiązali współpracę ze słowackimi zakładami lotniczymi LOTN w Trencinie oraz swoje zainteresowaine wykazują Grecy. O czym jak wspomniane, jest to ładnie napisane w listopadowej Skrzydlatej Polsce.
R-Fighter jeszcze nie powstał jako maszyna którą można dotknąć, powstaję narazie w systemie 3D itd.
A szanse rzeczywiście były takie jak Pan napisał, no cóż nie pierwszy i nie ostatni raz przepadły dobre okazje.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
icekcz




Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 83
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 14:18, 26 Lis 2006    Temat postu:

No ,były takie konstrukcje jak IRYDA .I co?Ano narodziny były cięzkie i w bólach.I stanowczo zbyt drogie!Jestem przekonany ze w obecnej chwili i najblizszej przyszłosci nie ma co liczyc na realizację polskiego projektu bojowego samolotu odrzutowego .To nie tylko brak kasy,to brak mocnego niezależnego zaplecza,a te istniejace bije się o obiecany offset.Myslę że brak zainteresowania decydentów czysto polskim wyrobem oraz czynniki zewnetrzne skutecznie wstrzymają działania w tej materii.Obym się mylił!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
michals




Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 17:41, 26 Lis 2006    Temat postu: Re: Polski myśliwiec

Rafalik napisał:
Samolot IV generacji! Wiadomo, że istnieje już wiele rysunków ogólnych jak i szczegółowych w zapisie komputerowym jak i ręczne na papierze. Zbudowany został także model sylwetkowy służący do różnego rodzaju pomiarów. Wkrótce planuje się budowę modelu latającego (RC) do sprawdzenial ogólnych własności pilotażowych oraz stateczniści.
Projekt oznaczany narazie jako 'R-Fighter'. Prawdopodobna nazwa to "Orzeł" lub "Fenix".
Samolot o rozpiętości 10 m i długości 15 m miałby być napędzany jednym z trzech proponowanych silników:
1.Pratt&Whitney F-100PW-229
2.Pratt&Whitney F-119PW-100
3.General Electric GE F-404
Te silniki to oczywiście tylko propozycje najbardziej znanych napędów do tego typu maszyn.
Maszyna wyposażona oczywiście w najwyższej jakości 'Szklany kokpit'.

Narazie to tylko plany i stos rysunków na papierze i na komputerze, co dalej stanie się z tym projektem, czy znajdzie się ktoś kto zainteresuje się tym, ktos kto postanowi zainwestować w to i pomóc w budowie...

MILEJMY NADZIEJĘ, ŻE ZNAJDĄ SIĘ ODPOWIEDNI LUDZIE KTÓRZY POMOGĄ W REALIZACJI TEGO WSPANIAŁEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA!

Tylko czemu to przedsięwzięcie miałoby służyć? Przyznaję, że pierwszy raz o nim słyszę i nie mam pojęcia, kto za tym stoi, ale z Twojego postu wynika, że zabiera się za to z d...y strony. W praktycznie każdym kraju, który stać na budowę samolotu klasy WSB i ma ku temu odpowiednie zaplecze, cały proces zaczyna się u odbiorcy, czyli wojska, które określa swoje potrzeby, opracowuje szczegółowe wymagania itd. Takie podejście jak w przypadku tego "orła" czy "feniksa" kończy się zazwyczaj lamentami, że taki wspaniały projekt, a nikt się nim nie interesuje...

Trzeba sobie jasno powiedzieć: budowa samolotu klasy WSB jest poza zasięgiem zarówno finansowym jak i technologicznym takiego kraju jak Polska. Jakby ktoś na forum cywilnym napisał, że jakaś grupka zapaleńców zabiera się za budowę polskiego odpowiednika b737 czy a320, czy choćby jakiegoś samolotu "regionalnego" to większość forumowiczów popukałaby się co najwyżej w czoło... Albo z innej beczki: zbierzmy grupkę najlepszych polskich elektroników i informatyków i stwórzmy własny procesor! To nic, że będzie lata świetlne za core 2 duo i nikt tego nie kupi, popierajmy, bo będzie polski!

Gabec napisał:
Na czymś tych pilotów trzebabędzie szkolić, w dłuższej perspektywie wysyłanie ich do USA jest nieopłacalne i polskie wojsko jakis samolot szkoleniowy bedzie musiało zakupic. Czy koniecznie musi to być konstrukcja zagraniczna? Nie wiem jak wyglądają możliwości adaptacji Bielika do standardu szkolenia F16 - jeśli ktoś coś więcej wie to byłoby miło poczytac.


Z tą nieopłacalnością szkolenia w USA to ja bym tak kategorycznie się nie wypowiadał. Decydujący powinien być czynnik koszt/efekt. Myślę, że warto byłoby rozważyć taki model, że wszystkie etapy szkolenia do samolotu LIFT włącznie przebiegałyby w Polsce, natomiast szkolenie na typie docelowym, czyli F-16, odbywałoby się w Stanach, które mają bez porównania lepsze, wręcz wymarzone warunki do tego. Niektóre kraje kupujące amerykańskie samoloty nie sprowadzają ich wszystkich do siebie, tylko zostawiają kilka sztuk w Stanach, żeby ich piloci mogli się tam na nich szkolić. Natomiast nie jestem przekonany, czy bielik nadawałby się na samolot klasy LIFT. Z tego, co się orientuję, to w zamyśle miał być następcą iskry, samolotu - jakby nie patrzeć - szkolenia podstawowego...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Nie 17:51, 26 Lis 2006    Temat postu: Re: Polski myśliwiec

Rafalik napisał:

Niech tylko ktoś w Polsce troche pomyśli, bo w tej dziedzinie dysponujemy ogromnym potencjałem i możemy naprawdę stać się niezłym centrum produkcji samolotów wojskowych:)!!!

Kraje ktore dysponuje duzo wiekszym potencjalem finasowo-technologicznym niz Polska sie za to nie biora bo uwazaja ze to przekracza ich mozliwosci. To nie czasy z przed II-wojny swiatowej kiedy kilku inzynierow sie zebralo, narysowali samolot na deskach kreslarskich i za rok juz latal.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jasiek




Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: nowy targ

PostWysłany: Nie 19:23, 26 Lis 2006    Temat postu:

gdyby zabrać się za to razem z innymi państwami unii europejskiej i koncernami ( np. EADS czy Bae systems) to może udałoby się ten samolot zbudować. Tyle tylko że oni mają już swoje WSB przyszłości ( Eurofighter, Gripen 2010/E, Rafale) i samoloty te nie cieszą się zbytnim popytem ( linia produkcyjna Rafale zostanie zamknięta za 2 lata, gripena około 2014, jedynie Eurofighter ma zapewniony dalszy rozwój, ale jego pozycję i tak mocno osłabia zakup przez Wlk. Bryt. F-35). Tak więc nawet gdybyśmy współnie z nimi zrobili ten samolot, to są małe szanse że ktoś by go kupił, zarówno ze wzgl. na cenę, jak i możliwości bojowe, które prawdopodobnie i tak będą niższe niż F-35- no chyba żeby sprzedać go chinom a potem przez 20 lat za to pokutować. Poza tym nie sądzę, aby nasi decydenci byli w stanie taki projekt wypromować a potem jeszcze go wspólnie z innymi krajami rozwijać - no rany, jeśli oni nie umieją wprowadzić do produkcji loary- zestaw przeciw lot. który jest tylko głębokim przeprojektowaniem T-72, a mimo to jej rozwój zajął 10 lat Rolling Eyes , to jak tu można mówić o zaprojektowaniu i produkcji WSB czwartej generacji! Jedyna szansa na powstanie tego samolotu to, powiedzmy to szczerze, sprzedać go amerykanom. Tyle że musiał by być naprawdę rewolucyjny w porównaniu z F-35, a prawdopodobnie i tak by go nie chcieli. Jedyna szansa na produkcję tego samolotu w polsce to wybuch III wojny św. ew. atak marsjan Wink . Tyle że polska zapewne upadłaby po 3 tygodniach wojny ( jeśli nie krócej ), projekt zostałby ewakuowany do kraju sojuszniczego i tam wykorzystany przez sojuszniczych naukowców.... zaraz zaraz, czy tak już kiedyś nie było? Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MiGger




Dołączył: 26 Mar 2006
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPMM

PostWysłany: Nie 20:13, 26 Lis 2006    Temat postu:

Panowie nie ma się co oszukiwać - nie jesteśmy w stanie opracować w tej chwili praktycznie żadnego samolotu bojowego. Samoloty wielozadaniowe opracowane całkowicie samodzielne powstały obecnie w tak małej ilości państw ża można je policzyć na palcach jednej ręki na całym świecie. Nasza doskonała myśl techniczna zakończyła się wraz końcem prac inż. Sołtyka - czyli koniec lat 60-tych. Dla zobrazowania ogólnej nędzy inżynierskiej w Polsce podam przykład działu konstruktorskiego w WSK Rzeszów - w latach 70 zatrudniał ponad 100 inżynierów konstruktorów a obecnie jest ich 3 do pilnowania dokumentacji. Ponadto szkolnictwo wyższe również kuleje MEL w Warszawie ledwo ciągnie a WAT praktycznie w likwidacji.
O pieniądzach lepiej nie wspominać bo ich po prostu nie ma (przypomnę tylko, że USA wprowadzając samolot F-22 wydały 90 mld $ i starczyło to tylko na wytworzenie serii prototypowej nie mówiąc o produkcji seryjnej.
Prawda jest taka, że już konstrukcja Irydy nas przerosła zarówno pod względem finansowym jak i konstrukcyjnym. A co do Bielika to nie wróżę mu świetlanej przyszłości. Mój przyjaciel z WAT pisał doktorat w opraciu o tą konstrukcję i jest to pierwsza praca z zakresu wytrzymałości lotniczych konstrukcji kompozytowych w Polsce. Poza brakiem doświadczenia polskich konstruktorów w budowie płatowca z kompozytów nie ma również w Polsce zaawansowanych technologii w produkcji tego typu zespołów a co jest już totalnie dołujące to na większości polskich lotnisk bojowych nie ma odpowiednich miejsc przystosowanych do przechowywania takich samolotów (chodzi o klimatyzowane hangary - m.in w Dęblinie czy Mińsku Maz. samoloty TS-11 stoją pod chmurką.
Oczywiście chciałbym aby polski przymysł lotniczy rozwijał się jak najlepiej (miałbym lepsze perspektywy pracy) ale jestem realistą i wiem że wymaga to tak astronomicznych pieniędzy, że program F-16 to zaledwie ułamek kwoty która mogłaby ruszyć coś w Polsce do przodu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rafalik




Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Jedlicze (Krosno - EPKR)

PostWysłany: Nie 21:08, 26 Lis 2006    Temat postu:

MiGger napisał:
przypomnę tylko, że USA wprowadzając samolot F-22 wydały 90 mld $ i starczyło to tylko na wytworzenie serii prototypowej nie mówiąc o produkcji seryjnej.

Nie ma co zbytnio porównywać jakiegokolwiek samolotu do F-22, bo to była swego rodzaju porażka dla USA, gdyż zbudowali samolot...na który nawet ich na dobrą sprawę nie stać. Dlatego koncepcją dla Raptora ma być Lightning II. Zresztą po co USA i komukolwiek tak zaawansowany technologicznie samolot jak F-22...na dobrą sprawę to nawet nie będzie odpowiedniego konfliktu by w pełni wykorzystać jego możliwości.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ojcie_c




Dołączył: 10 Gru 2005
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KPHL/EPRZ

PostWysłany: Nie 21:34, 26 Lis 2006    Temat postu:

icekcz napisał:
No ,były takie konstrukcje jak IRYDA .I co?Ano narodziny były cięzkie i w bólach.


Iryda była z założenia dobrą konstrukcją. Problem polegał na tym, że od początku lat 90-tych warszawscy decydenci skutecznie ukręcali całemu programowi łeb, aż w końcu ukręcili go na dobre. Fakt, że Iryda nigdy nie byłaby Hawkiem Mk 127, ale gdyby program jej dokończono, jego koszta co najmniej zwróciłyby się (zakupem zainteresowane były m.in Indie, bardzo zadowolone z Iskier, a także do pewnego stopnia niektóre kraje europejskie), zaś w chwili obecnej PŚP miałyby wcale dobry samolot szkolno - bojowy do ok. 2015 roku (licząc od planowanego momentu wprowadzenia do służby, czyli ok. 1996 - 1997 roku).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Nie 21:40, 26 Lis 2006    Temat postu:

Rafalik napisał:
samolotu do F-22, bo to była swego rodzaju porażka dla USA, gdyż zbudowali samolot...

Absolutnie sie nie zgodze ze to byla "porazka". Porazka to by byla gdyby wydali te $$$ a somolot okazal sie technologiczna wpadka. A tak nie jest - osiagi, testy pokazuja niesamowita przewage tego samolotu nad wszystkim co obecnie lata i co bedzie latalo przez nastepne dekady nie mowiac o rewelacyjnych mozliwosciach tego samolotu w atakowaniu celow naziemnych. A to ze kongres USA nie dal dostateczna ilosc pieniedzy co spowodowalo ze koszt calego programu musial byc rozlozony na mniejsza ilosc samolotow (zwiekszajac znacznie koszt jednostki) to byla czysto polityczna decyzja.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ojcie_c




Dołączył: 10 Gru 2005
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KPHL/EPRZ

PostWysłany: Nie 21:54, 26 Lis 2006    Temat postu:

slepowron napisał:
osiagi, testy pokazuja niesamowita przewage tego samolotu nad wszystkim co obecnie lata i co bedzie latalo przez nastepne dekady


Czy F-22 będzie miał przewagę nad samolotami, które jeszcze nie zostały zaprojektowane, czas pokaże. Wystarczy, że przemysł Rosji stanie na nogi...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rafalik




Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Jedlicze (Krosno - EPKR)

PostWysłany: Nie 22:20, 26 Lis 2006    Temat postu:

ojcie_c napisał:
Iryda była z założenia dobrą konstrukcją. Problem polegał na tym, że od początku lat 90-tych warszawscy decydenci skutecznie ukręcali całemu programowi łeb, aż w końcu ukręcili go na dobre. Fakt, że Iryda nigdy nie byłaby Hawkiem Mk 127, ale gdyby program jej dokończono, jego koszta co najmniej zwróciłyby się (zakupem zainteresowane były m.in Indie, bardzo zadowolone z Iskier, a także do pewnego stopnia niektóre kraje europejskie), zaś w chwili obecnej PŚP miałyby wcale dobry samolot szkolno - bojowy do ok. 2015 roku (licząc od planowanego momentu wprowadzenia do służby, czyli ok. 1996 - 1997 roku).


I to mi się podoba:)! I tak własnie jest, że gdy powstaje jakaś dobra koncepcja to rząd bądź to inni "wyżej postawieni" stawiają sobie za zadanie nie popieranie itp projektu lecz usunięcie go ze "sceny".

Jeśli chodzi o moje słowa "...samolotu do F-22, bo to była swego rodzaju porażka dla USA, gdyż zbudowali samolot..." to celowo użyłem słowa SWEGO RODZAJU by ukazać nie porażkę w sensie, że po co zrobili/niewypał/nieudany itp itd lecz to, że nie dość, że włozyli kupę kasy na myśliwiec by go wogóle zbudować (prototyp), to nie mają już kasy by go kupić (tyle ile planowano) i dodatku nie potrzebny jest im, ani nikomu innemu taki samolot. I jak juz pisałem, nie będzie nawet konfliktu by w pełni (lub nawet większości) wykorzystać jego możliwości..no bo o to tu chodzi - by użyć go do obrony lub ataku. A prędzej by się wydawało, że istnieje ranking "kto ma lepszy sprzęt", no i amerykanie jak zwykle pierwsi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo wojskowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Strona 1 z 6

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin