Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

F-16 i co dalej?
Idź do strony 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo wojskowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sqpien




Dołączył: 15 Sty 2006
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: warszawa

PostWysłany: Nie 14:59, 05 Lis 2006    Temat postu: F-16 i co dalej?

Witam!
Ostatnio w oko wpadła mi tako oto notatka prasowa:

"Polska armia jest gotowa do przyjęcia samolotu F-16 poinformował - wczoraj dowódca sił powietrznych gen. Stanisław Targosz "

I takie pytanko - a w jaki to sposób? Bo że na lotnisku w Krzesinach porządki jakoweś robili i sprzęt pewnie się pojawił to oczywiste ale w czym przejawia się to przygotowanie całej armii? Może ktoś z kolegów ma wiedze, którą by się podzielił co do takich zagadnień:

- czy inne lotniska w Polsce są przystosowane do przyjęcia F-16 (paliwo i jego tankowanie, zasilanie, inny osprzęt lotniskowy)

- czy mamy możliwość użycia systemu wymiany danych JTIDS który posiada F-16, czy tylko między sobą będą gadały

- środki łączności - pojawia się radiostacja na częstotliwości HF - jakie plany wykorzystania tego sprzętu, jest też radio UHF/VHF z zakresem od 30MHz, czyli pasmo używane w radiach osobistych wojsk lądowych - czy tu przewidziane jakieś współdziałanie?, zmiana taktyki?

- ogólnie ile razem z F-16 będzie uzbrojenia trochę większym zaawansowaniu niż amunicja 20mm i czy tylko w Krzesinach dostępna będzie?

Trochę ogólnych pytań i bardziej szczegółowych, ale myśle ze odpowiedzi ciekawe nie tylko dla mnie. Zwłaszcza w kontekście tego cytatu na wstępie.
Pozdrawiam
SQPIEŃ


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 15:30, 05 Lis 2006    Temat postu:

Chodziło zapewne o to, że lista przeznaczonych do odznaczenia została już przygotowana i zatwierdzona.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MiGger




Dołączył: 26 Mar 2006
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPMM

PostWysłany: Nie 18:17, 05 Lis 2006    Temat postu:

Nie chcę zdradzać tajemnic ani psuć atmosfery przed wielkim show w związku z przyjęciem F-16 w Polsce ale rzeczywistość jest tragiczna. Tu nie ma mowy o współdziałaniu zaawansowanych systemów na polskich lotniskach skoro tak podstawowe systemy jak TACAN ILS i VOR do tej pory nie na wszystkich działają a piloci nadal korzystają ze starego (ale niezawodnego systemu rodem z ZSRR) RSBN. Takie sprawy jak crosservicing czyli odtwarzanie gotowości bojowej samolotów na innych lotniskach w Polsce również nie działa a pasy startowe i drogi kołowania (oczywiśćie poza Krzesinami, Powidzem i Łaskiem) ledwo trzymają się kupy i absolutnie nie nadają sie dla delikatnych F-16.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
biver




Dołączył: 24 Lip 2006
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 18:44, 05 Lis 2006    Temat postu:

sqpien
paliwo i sprzet do odpalania jest chyba na kazdym lotnisku wojskowym

co do uzbrajania
ktos musialby sie dowiedziec czy np. na lotnisku w Lasku maja amunicje do 29-go badz suki
ale ze wydaje mi sie iz nie maja to w takim razie do efow tez pewno bedzie tylko w Poznaniu i Lasku


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MiGger




Dołączył: 26 Mar 2006
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPMM

PostWysłany: Nie 18:56, 05 Lis 2006    Temat postu:

Paliwo oczywiście jest bo wszystkie SP z silnikami turbinowymi napędzane są tym samym paliwem (F-34) ale tak jak pisałem wcześniej systemy naprowadzania takie jak np ILS do tej pory nie funkcjonują. Poza tym nie ma personelu technicznego wyszkolonego do obsługi takich samolotów jak Su-22, MiG-29 (czy oczywiście F-16) na poszczególnych lotniskach. Po wylądowaniu pilot (przynajmniej na razie) sam nie jest w stanie przygotować sobie samolot do lotu. A tu brakuje praktycznie wszystkiego. Nie ma nawet takich drobiazgów jak drabinka do kabiny, podstawki, wodzidło, narzędzia czy spadochrony hamujące - to są duperele ale systemy nawigacyjne a przede wszystkim stan polskich lotnisk to już poważniejsza sprawa.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dawid




Dołączył: 25 Lut 2006
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Pleszew (N = 51°53'46,9'' E = 17°47'17,2'') EPPO

PostWysłany: Nie 19:15, 05 Lis 2006    Temat postu:

MiGger napisał:
Paliwo oczywiście jest bo wszystkie SP z silnikami turbinowymi napędzane są tym samym paliwem (F-34) ale tak jak pisałem wcześniej systemy naprowadzania takie jak np ILS do tej pory nie funkcjonują. Poza tym nie ma personelu technicznego wyszkolonego do obsługi takich samolotów jak Su-22, MiG-29 (czy oczywiście F-16) na poszczególnych lotniskach. Po wylądowaniu pilot (przynajmniej na razie) sam nie jest w stanie przygotować sobie samolot do lotu. A tu brakuje praktycznie wszystkiego. Nie ma nawet takich drobiazgów jak drabinka do kabiny, podstawki, wodzidło, narzędzia czy spadochrony hamujące - to są duperele ale systemy nawigacyjne a przede wszystkim stan polskich lotnisk to już poważniejsza sprawa.


czyli jednym slowem nadal nie jestesmy gotowi do przyjecia f16 :> szok, wierzyc sie nie chce:>


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 19:18, 05 Lis 2006    Temat postu:

A Ty ile masz lat że taki zdziwiony jesteś?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dawid




Dołączył: 25 Lut 2006
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Pleszew (N = 51°53'46,9'' E = 17°47'17,2'') EPPO

PostWysłany: Nie 19:39, 05 Lis 2006    Temat postu:

18, a co to ma do rzeczy?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sqpien




Dołączył: 15 Sty 2006
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: warszawa

PostWysłany: Nie 19:46, 05 Lis 2006    Temat postu:

no i niestety jest tak jak myślałem z naszym przygotowaniem. Co do paliwa, to generalnie to samo, ale pisząc to, miałem na myśli taka głupotę jak przyłączę do tankowania czy wtyczkę do zasilania - co prawda różne samoloty bywały u nas to może tu takie podstawowe rzeczy mamy. Co prawda jak napisał MiGer to cała impreza może rozbić się o głupią drabinkę.... A wpadło mi w ucho o takim przyrządziku, co go osobiście widziałem w działaniu przy MiG-29 - po wylądowaniu obsługa techniczna podłącza się do rejestratorów w samolocie i zgrywa historie jego ostatniego lotu, natychmiast wgrywa się to w komputer (zwykły PC) i przed powtórnym wylotem kontroluje się zapis wszystkich parametrów - jeden z warunków co by maszyna dostała pozwolenie na lot. Nie wiem czy w każdych warunkach jest to obligatoryjne. No i podobno jest i taka maszynka do F-16, i jeśli się nie odczyta danych to nie da się maszyną znowu polecieć (nie jestem pewien, trochę problematyczne jak na warunki bojowe ale może tak jest) no i cena takiej maszynki do czytania jest wcale nie mała i w efekcie nie mamy ich zbyt dużo.....
A co do pomocy radionawigacyjnych, to o ile da się takiemu MiG-29 dodać osprzed do TACAN to ciężko widzę zestaw doposażenia F-16 w RSBN. A na takim szacownym lotnisku bojowym jak EPMM co prawda stoi TACAN ale stary RSBN jest dalej w użyciu, i tym się różni od amerykańskiej zabawki, że jest naprawialny przez naszych techników.
Tak to właśnie z tymi zabawkami jest, o czym niektórzy zapominają - taki F-16 samotnie nie jest w stanie działać, trzeba sprzętu i ludzi do tego (czytaj sporo $).
Pozdrawiam
SQPIEN


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Nie 20:03, 05 Lis 2006    Temat postu:

sqpien napisał:
No i podobno jest i taka maszynka do F-16, i jeśli się nie odczyta danych to nie da się maszyną znowu polecieć (nie jestem pewien, trochę problematyczne jak na warunki bojowe ale może tak jest)


ja w to nie wierze - jak piszesz w warunkach bojowych byloby to niedopuszczalne ograniczenie.

Co do przygotowania do odbioru F-16 to jest to ukochany temat na tym i innym polskich forach rozpisywanie sie nad brakiem przygtowania, niekompetencja, itp. Zobaczymy jak to bedzie wygladac za rok a nie teraz. Nie wszystko musi byc zapiete na ostatni guzik od pierwszego dnia. Ale to taka typowa polska cecha - rozpisywanie sie nad niekompetencja innych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sqpien




Dołączył: 15 Sty 2006
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: warszawa

PostWysłany: Nie 20:21, 05 Lis 2006    Temat postu:

nie celem było szukanie dziury w całym a poznanie naszej nowej, przygotowanej infrastruktury zgodnie z cytatem na początku. Co do czekania rok - wszak rok temu te wszystkie szczegóły techniczne nowych maszyn były dokładnie zamawiającym znane....

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 20:33, 05 Lis 2006    Temat postu:

Dawid napisał:
18, a co to ma do rzeczy?


To było retoryczne pytanie. Wrodzony cynizm zawsze każe mi kpić z przedsięwzięć typu "pozyskanie F-16" (pozyskanie? nie prościej było kupić?) a że ludzie mają skłonnośc do mierzenia innych swoją miarką sądziłem że wszyscy tak mają.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 20:36, 05 Lis 2006    Temat postu:

sqpien napisał:
wszak rok temu te wszystkie szczegóły techniczne nowych maszyn były dokładnie zamawiającym znane....


Raczysz żartować.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Nie 20:47, 05 Lis 2006    Temat postu:

sqpien napisał:
a poznanie naszej nowej, przygotowanej infrastruktury zgodnie z cytatem na początku.

Zeby "poznac" trzeba wpierw miec miarodajne zrodla. Prawie napewno nie ma tu nikogo na tym forum kto by naprawde cos wiedzial na ten temat. To co tu sie slyszy to anekdoty i zaslyszane plotki - zadna z nich nie musi byc obiektywna prawda.

A swoja droga ciekawe jak wygladalo wdrazanie F-16 w takich krajach jak Turcja, Grecja, Egipt, itp. Czy wszystko szlo gladko i co do sekundy jak w orkiestrze? Podejrzewam ze nie, mogloby to nawet wygladac duzo gorzej niz w Polsce.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 20:53, 05 Lis 2006    Temat postu:

Śmiem przypuszczać że osoby mające związek z tym wiekopomnym przedsięwzięciem nie będą raczje podawać jakichkolwiek szczegółów na publicznym forum.
Obronność kraju jest jaka jest, ale nikt nie chce mieć za chwilę smutnych panów w domu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo wojskowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Następny
Strona 1 z 15

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin