Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Witam i o podstawy pytam
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartolomic




Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 22:57, 23 Maj 2006    Temat postu: Witam i o podstawy pytam

hej, witajcie, jestem tu nowy i mam kilka pytan ktore mnie intryguja a nie moge znalezc na nie odpowiedzi.. widze ze moj poziom wiedzy jest daleki od poziomu tego forum:)

1. Jak to jest dokladnie z ladowaniem.. moze mi ktos cala procedure po krotce opisac? jakies hldg, oczekiwanie w kolejce itp..

2. Ciekawi mnie bezpieczenstwo sterow poziomu i przede wszytskim kierunku.. czy jest mozliwosc, aby sie zaciely? wiem ze kiedys w 737 byl taki problem i podajze 3 maszyny spadly z tego poodu (ster kierunku sie zacial w max wychyleniu), ale zmieniono konstrukcje. Z drugiej str jak jestem na EPWA, przed startem zawsze jest to dokladnie sprawdzane.. ktos ma na ten temat jakies info?

3. Zrzuty paliwa.. czy samolot przed kazdym ladowaniem jezeli ma sporo paliwa musi je rzucic czy niekoniecznie.. wiem, ze jak lataja, to nie tankuja za kazdym razem, wiec chyba jednak laduja z paliwem.. zaslyszalem tez gdzies, ze duze maszyny musza zrzut zrobic, bo nie sa w stanie z taka masa wyladowac.. a jezeli chodzi o zrzut.. jest to robione pod katem bezpieczenstwa, czy masy podczas ladowania??

4. Ile wynosi calkowita masa startowa 747??

Moglbym tak pytac w nieskonczonosc, ale wiem, ze tez musi byc ktos kto mi na to odpowie nim sie znudzi:) wiem ze pytania nie sa ze soba powiazane, ale nie chce zakladac tyle topic'ow, zwlaszcza ze niewiele jest tu chyba osob, ktore ten temat zaciekawi, bo wszycy to juz wiedza procz mnie:(

pozdrawiam!!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Wto 23:10, 23 Maj 2006    Temat postu:

1. Cala procedure? Zartownis jestes. Strasznie obszerne pytanie, mozna by 20 stron napisac i jeszcze nie skonczyc.

2. nigdy nie zostalo udowodnione ze ster w737 sie "zacial".Jednak Boeing zmienil troche konstrukcje. Nie wiem czy to zostalo zmienione w samolotach LOTu.

3.Samoloty jak A320 czy 737 nie maja mozliwosci zrzutu paliwa. Ja trzeba to musza krazyc aby spalic jego nadmiar.

4. Wersja psazerska ma makysmalna mase startowa okolo 400 ton.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartolomic




Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 23:14, 23 Maj 2006    Temat postu:

ad 1. a gdzie sam cos moge o tym znalezc na necie.. znacie jakies www?

ad 3. a takim razie po co wogole trzeba spalac jego nadmiar.. i dlaczego 747 ma ta mozliwosc??


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gabec
Moderator



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KRK

PostWysłany: Wto 23:19, 23 Maj 2006    Temat postu:

bartolomic napisał:
ad 1. a gdzie sam cos moge o tym znalezc na necie.. znacie jakies www?

ad 3. a takim razie po co wogole trzeba spalac jego nadmiar.. i dlaczego 747 ma ta mozliwosc??


1/ popytaj kolegów zajmujących sie wirtualnym lataniem, oni beda wiecej wiedzieli - moze maja jakies mini MANUALE to Ci cos podesla Wink

3/ kluczem do odp. na Twoje pytanie będzie porównanie masy paliwa jaka zabiera B737 oraz B747


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Wto 23:25, 23 Maj 2006    Temat postu:

ad1. tak, sa bardzo dobre linki, jak sobie je przypomne to ci podam, oczywiscie po angielsku.
ad3. po co? Po to aby waga samolotu spadla ponizej MGLW - max masy ladowania.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Wto 23:37, 23 Maj 2006    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

tutaj znajdziesz bardzo obszerne podstawy, niestety to troche czytania i wgryzienia sie.

W dziale "Instrument Flying" (czerwone liter) znajdziesz dokladny opis paru typowych podejsc/ladowan ale byc moze bedziesz musial przeczytac poprzednie dzialy aby sie nie zgubic. Jak przez wszystko przebrniesz to bedziesz miec dosyc solidna znajomosc tematu i bediesz mogl odpowiadac na pytania innych Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jasio85




Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Śro 8:05, 24 Maj 2006    Temat postu:

Cytat:
3. Zrzuty paliwa.. czy samolot przed kazdym ladowaniem jezeli ma sporo paliwa musi je rzucic czy niekoniecznie.. wiem, ze jak lataja, to nie tankuja za kazdym razem, wiec chyba jednak laduja z paliwem.. zaslyszalem tez gdzies, ze duze maszyny musza zrzut zrobic, bo nie sa w stanie z taka masa wyladowac.. a jezeli chodzi o zrzut.. jest to robione pod katem bezpieczenstwa, czy masy podczas ladowania??



Przepisy mówią że, w samolocie musi być zainstalowany system zrzutu paliwa tylko wtedy gdy maksymalna masa do ladowania, jest znacznie niższa niż maksymalna masa do startu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ojcie_c




Dołączył: 10 Gru 2005
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KPHL/EPRZ

PostWysłany: Śro 12:30, 24 Maj 2006    Temat postu:

slepowron napisał:


2. nigdy nie zostalo udowodnione ze ster w737 sie "zacial".Jednak Boeing zmienil troche konstrukcje. Nie wiem czy to zostalo zmienione w samolotach LOTu.


Ster sie nie "zacinal". Wadliwa konstrukcja ukladu sterowania powodowala niekontrolowane ruchy steru kierunku. Na pewno zostalo to udowodnione w trakcie badania przyczyn katastrofy 737-300 pod Pittsburgiem w bodajze 1994 lub 1995 roku.

" The National Transportation Safety Board determines that the probable cause of the USAir flight 427 accident was a loss of control of the airplane resulting from the movement of the rudder surface to its blow down limit. The rudder surface most likely deflected in a direction opposite to that commanded by the pilots as a result of a jam of the main rudder power control unit servo valve secondary slide to the servo valve housing offset from its neutral position and over travel of the primary slide."

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartolomic




Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 16:36, 26 Maj 2006    Temat postu:

Dzieki, wieczorem zabieram sie do lekturki.. mam za to kolejne pytania (sory ze tak mecze, ale na forum nic o tym nie ma, a w necie nie jest az tak latwo jak myslalem)

1. Chodzi mi o flapy - do ilu % zwiekszaja one max powierzchnie skrzydla

2. Czy samolot moze zwiekszac obroty na "wolnobiegu" - chodzi mi o okres tuz przed startem.. slychac wyraznie zwiekszajace sie obroty, a dopiero po pewnym czasie charakterystyczny gwizd i samolot znacznie przyspiesza - jak to sie dzieje?

3. Huk po przyziemieniu - co to wlasciwie jest - ludzie mowia, ze samolot odwraca ciag silnikow, ale przeciez to nie jest mozliwe, czy moze jest??

Z gory dzieki wszystkim cierpliwym!! Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 19:00, 26 Maj 2006    Temat postu:

1. klapy to nie tylko wieksze skrzydlo ale tez kat pod jakim sa ustawione, stad mowi sie 5 stopni, 10 stopni, 30 stopni, itp. Nikt nie operuje pojeciem ile to dodaje % powierzchni skrzydla. Myslenie o klapach jako tylko "przedluzenie" skrzydel to troche nie tak.

2. a co to jest "wolnobieg"?? Zajmuje troche czasu abu silnik odrzutowy doszedl do swoich maksymalnych obrotow.

3. tak, po wyladowaniu, samolot (jak jest w to wyposazony) moze odwrocic ciag silnika stad ten huk. Robi sie to przez odchylenie gazow wylotowych. Nie mysl ze cala moc jest teraz skierowana teraz w odwrotna strone - jest to tylko czesc mocy bo straty sa ogromne - typowo - 25%.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zdun




Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Pią 19:41, 26 Maj 2006    Temat postu:

3. Tak jak napisał Slepowron. W ATRkach łopaty śmigła odwracają się, przez co ciąg jest wytwarzany w przeciwną strone. Gdzies czytałem, że w B737 reversy są wyłączane przy prędkości ok 60-80 węzłów, podobno późniejsze wyłaczenie rewersów grozi uszkodzeniami łopatek w silniku. (Nie wiem czemu tak jest :/)

2. To tylko takie wrażenie, nim silnik rozpędzi się do max obrotów mija pare sekund.

1. To zalezy od samolotu. Głownym zadaniem klap oprócz zwiększenia powirzchni nośnej jest zmiana kątu natarcia samolotu (samolot jest bardziej odchylony do góry, a leci do przodu a nie do góry).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jachub




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa-Wyględów

PostWysłany: Pią 19:55, 26 Maj 2006    Temat postu:

1. Klapy są potrzebne przede wszystkim przy podchodzeniu do lądowania, bo można lecieć z mniejszą prędkością, a cały czas mieć siłę nośną, tak jak to napisał Zdun.
Poza tym mogą się przydać, przy krótkim pasie. Dzięki niewielkiemu wysunięciu, możesz szybciej wystartować Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krecik01




Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Nowy Sącz/Krk

PostWysłany: Pią 22:19, 26 Maj 2006    Temat postu:

Zdun napisał:
3. Tak jak napisał Slepowron. W ATRkach łopaty śmigła odwracają się, przez co ciąg jest wytwarzany w przeciwną strone. Gdzies czytałem, że w B737 reversy są wyłączane przy prędkości ok 60-80 węzłów, podobno późniejsze wyłaczenie rewersów grozi uszkodzeniami łopatek w silniku. (Nie wiem czemu tak jest :/)


Czyli, ze lopaty silinikow w ATR'kach zatrzymuja sie do zera i zaczynaja obracac w przeciwna strone Question ...

A jesli chodzi o rewersy w B737 to wylaczane sa przy 60-80 wezlach ciagu wstecznego tak Question ...

Pytam dlatego, ze nie jestem pewny, czy dobrze zrozumialem co napisales ...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 22:33, 26 Maj 2006    Temat postu:

krecik01 napisał:
Czyli, ze lopaty silinikow w ATR'kach zatrzymuja sie do zera i zaczynaja obracac w przeciwna strone Question ...


Nie, zle zrozumiales. Smiglo zawsze sie obraca w ta sama strone, tylko jego lopatki zmieniaja kat.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krecik01




Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Nowy Sącz/Krk

PostWysłany: Pią 22:45, 26 Maj 2006    Temat postu:

slepowron napisał:
krecik01 napisał:
Czyli, ze lopaty silinikow w ATR'kach zatrzymuja sie do zera i zaczynaja obracac w przeciwna strone Question ...


Nie, zle zrozumiales. Smiglo zawsze sie obraca w ta sama strone, tylko jego lopatki zmieniaja kat.


Ano wlasnie, tak tez myslalem, ze cos nie bardzo skumalem o co chodzi. Nigdy nie slyszalem, zeby sie smiglo zatrzymalo i zaczelo obracac w druga strone ... stad bylo moje zdziwienie i pytanie ... Dzieki za wyjasnienia ... Wink ...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin