Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Witam i o podstawy pytam
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 23:09, 26 Maj 2006    Temat postu:

Zdun napisał:
czytałem, że w B737 reversy są wyłączane przy prędkości ok 60-80 węzłów, podobno późniejsze wyłaczenie rewersów grozi uszkodzeniami łopatek w silniku. (Nie wiem czemu tak jest :/)


A wiec nieco na ten temat.
Rewersy sa rzeczywiscie wylaczane przy szybkosci okolo 60 kts.
Dwa typy uszkodzen sa mozliwe jak nie wiesz jak sie obchodzic z rewersami:

1. jak nie zredukujesz sily ciagu do "idle" przed wylaczeniem rewerserow moze nastapic uszkodzenie drzwiczek rewersera ktore nie sa obliczone na takie kolosalne sily w trakcie jak zmieniaja pozycje.

2. lopatki kompresora moga ulec uszkodzeniu jak silnik jest nisko podwieszony (a wiec 737) a ty operujesz na maksymalnej mocy z wlaczonym rewerserem przy malej szybkosci. Chodzi o mozliwosc wessania kamykow/brudu z pasa startowego. Nie dotyczy samolotow z silnikami zamontowanym z tyly (np. taki MD-90).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Nie 9:59, 28 Maj 2006    Temat postu:

slepowron napisał:
A wiec nieco na ten temat....

To trochę nie tak.
Rewers silników wyłącza się przy 60-80 kts aby uniknąć uszkodzeń silnika typu FOD czyli zassania ciała obcego np. kamieni; w sytucji awaryjnej dopuszczalne jest użycie rewersu do PEłNEGO zatrzymania samolotu.
Sterowanie rewersem zrobione jest tak, że aby go użyć, podnosi się specjalne zapadki na dźwigni gazu - one powodują otwarcie rewersu czyli najczęściej swego rodzaju muszle, zasłonki czy klapy zamykają przepływ chłodnego duktu (w przyp. silnika wentylatorowego o dużym st. przepływu) bądź wręcz zamknięcie całego wylotu i skierowanie ciągu s-ka do przodu; dalej ciągnąc dźw. s-ka poniżej biegu jałowego (idle) zwiększane są obroty silnika nawet do 95% wart. nominalnej w zal. od typu samolotu i/lub silnika. Wyłączenie rewersu to odwrotna procedura - najpierw zmniejsza się obroty a POTEM zamyka zasłonki przywracając normalny kierunek przepływu silnika. Sterowanie jest tak skonstruowane, że NIE można przy np. pełnym rewersie (obr. s-ka) nagle otworzyć zasłonki na ciąg normalny bez uprzedniego zmniejszenia mocy silnika do wartości biegu jałowego.
Dodatkowo samoloty zabezpieczone są przed otwarciem rewersu w powietrzu poprzez czujniki Air-to-Ground (na amortyzatorach) lub z RA - na 737 można otworzyć rewers na RA<5stóp


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adams_




Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Nie 11:33, 28 Maj 2006    Temat postu:

A czy czasem w Airbusach nie jest tak, ze rewers wlaczy sie jedynie, gdy tylne kola dotkna ziemii? Airbusy nie maja dzwigni uruchamiania rewersow, znanej z np. B747. W A3XX rewers wlacza sie cofnieciem przepustnicy za poziom idle.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jasio85




Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Nie 11:44, 28 Maj 2006    Temat postu:

Adams_ napisał:
A czy czasem w Airbusach nie jest tak, ze rewers wlaczy sie jedynie, gdy tylne kola dotkna ziemii?



O tym właśnie mówił kolega, i jest to nie tylko w airbusach.

Cytat:
Dodatkowo samoloty zabezpieczone są przed otwarciem rewersu w powietrzu poprzez czujniki Air-to-Ground (na amortyzatorach)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Nie 11:51, 28 Maj 2006    Temat postu:

Adams_ napisał:
Airbusy nie maja dzwigni uruchamiania rewersow, znanej z np. B747. W A3XX rewers wlacza sie cofnieciem przepustnicy za poziom idle.

Nieprawda - także są zapadki na dźwigniach gazu. A że inne niż w Boeingach? To chyba nie dziwne, w końcu to inna fabryka...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lamer




Dołączył: 22 Mar 2006
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 13:10, 28 Maj 2006    Temat postu:

Cytat:
A czy czasem w Airbusach nie jest tak, ze rewers wlaczy sie jedynie, gdy tylne kola dotkna ziemii?

Coś mi świeci, że tak było ale coś tam zmieniono po wypadku w EPWA... Proszę mnie poprawić jak ktoś zna szczegóły.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Nie 13:46, 28 Maj 2006    Temat postu:

lamer napisał:
Cytat:
A czy czasem w Airbusach nie jest tak, ze rewers wlaczy sie jedynie, gdy tylne kola dotkna ziemii?

Coś mi świeci, że tak było ale coś tam zmieniono po wypadku w EPWA... Proszę mnie poprawić jak ktoś zna szczegóły.


No właśnie, z tego co pamiętam, to Airbus wprowadził wtedy jakąś korektę do systemu. Ale czy przypadkiem ostatni wypadek A340 AirFrancy na Pearsonie nie był też efektem właśnie takiej sytuacji (bez względu na późne przyziemienie)?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Nie 14:15, 28 Maj 2006    Temat postu:

Tak - oba amortyzatory muszą być ugięte.
Była zmiana po wypadku w WAW, poprzednio było to bodajrze tylko na prawej goleni? (jak w B) Ale nie jestem pewien - teraz jest na WSZYSTKICH od ugięcia obu.
Nie ma w tym żadnej rewelacji bo teraz w nowych samolotach tak się robi.
A AF? no cóz - tak jak i w wypadku Lufy - dali po prostu plamę - zawsze lepiej odejść na drugi krąg niż na siłę przyziemiać poza połową pasa...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tidit




Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 72
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław/Rzeszów

PostWysłany: Nie 15:26, 28 Maj 2006    Temat postu:

co do podstaw w procedurach (i nie tylko) polecam linka [link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Nie 17:28, 28 Maj 2006    Temat postu:

bedrzich napisał:
To trochę nie tak.


To twoje standartowe "troche nie tak". A moze bys tak raczyl napisac gdzie zrobilem byka ? Mimo ze nie wylalem tylu slow co ty to wedlug mnie moja informacja jest "factually correct". Exclamation


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Nie 17:45, 28 Maj 2006    Temat postu:

Służę - dotyczy to p.1 - mam nadzieję, że to skrót myślowy, ale bądźmy dokładni:
slepowron napisał:

1. jak nie zredukujesz sily ciagu do "idle" przed wylaczeniem rewerserow moze nastapic uszkodzenie drzwiczek rewersera ktore nie sa obliczone na takie kolosalne sily w trakcie jak zmieniaja pozycje.

- przeczytaj raz jeszcze to co napisałeś i to co ja napisałem - mam nadzieję, że zauważysz róznicę. NIE DA się fizycznie zamknąć zasłonek rewersu przy obrotach innych niż idle - jest to zabezpieczone mechaniznie i elektrycznie - np. w A przy pozycji innej niż idle/idle rev FADEC steruje silnik na bieg jałowy - wszystko po to aby uniknąć obciązeń, a przede wszystkim gwałtownych sił działających na samolot.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Nie 19:38, 28 Maj 2006    Temat postu:

bedrzich napisał:
nadzieję, że zauważysz róznicę. NIE DA się fizycznie zamknąć zasłonek rewersu przy obrotach innych niż idle - jest to zabezpieczone mechaniznie i elektrycznie - .

faktycznie o tym zabezpieczeniu nie wiedzialem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Nie 20:14, 28 Maj 2006    Temat postu:

No problemo Wink
Z kolei przy zamykaniu rewersu (czyli OTWARCIU zasłonek - trochę masło maślane ale jak to dokładnie napisać? po ang. jest to pozycja STOW) trzeba pamiętać o bezwładności silnika, bo pomimo że dżwignia jest już na rev idle to jednak silnik ma jeszcze pewne wyższe od idle obroty - powoduje to że pojawia się zamiast wstecznego ciąg dodatni i samolot przez moment nie będzie zwalniał jakbyśmy tego sobie życzyli. Może to utrudnić trochę życie, szczególnie na śliskim pasie, aczkolwiek po kilku lądowaniach myślę że każdy o tym pamięta i dlatego o ile otwarcie rewersu robi się jednym ruchem o tyle zamyka się go dwoma aby uniknąć niepotrzebnych emocji.
A tak na marginesie - do lądowania sprawny rewers... NIE jest wymagany żadnymi przepisami i osiągi do lądowania są liczone BEZ jego użycia! Jest to bonus dla pilota, natomiast niesprawny rewers ma wpływ na osiągi do startu, szczególnie z pasa mokrego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Nie 22:08, 28 Maj 2006    Temat postu:

bedrzich napisał:
natomiast niesprawny rewers ma wpływ na osiągi do startu, szczególnie z pasa mokrego.


Shocked W imieniu mniej inteligentnej części klasy zapytam: "jak to? co ma rewers do startu?"


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adams_




Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Nie 22:17, 28 Maj 2006    Temat postu:

A ja o ten mokry pas Very Happy

PS: Witek 727 posty Cool


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin