Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Sterowanie samolotem (zmieniony tytuł)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gabec
Moderator



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KRK

PostWysłany: Czw 15:49, 04 Maj 2006    Temat postu:

Witek Z napisał:

PS. Jak to dobrze, że "leci z nami pilot", który nie ogranicza się jedynie do wskazywania nam poziomu naszej ignorancji, ale też wnosi w i e d z ę Idea

No a ja chciałem zeby wiecej pilotów z nami leciało to mnie opieprzyłeś ze Piotrowi kaperuje pod nosem ludzi z jego forum Twisted Evil
Moze w koncu Gaugen sie uaktywni, bo zdaje sie ze widziałem swego czasu ze załozyl sobie konto


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Pią 5:16, 05 Maj 2006    Temat postu:

Żebyśmy się dobrze zrozumieli - NG jest nowoczesnym samolotem z nowymi skrzydłami, usterzeniem, mocniejszymi silnikami itd, ale w tym wszystkim już kokpit jest pełen kompromisów - EFISy prawie w całości z 777, ale już górny pulpit - smutek - od serii 100 różni się niewiele. Airbus poszedł na całość - widać, że w większym stopniu wykorzystał jak się dało wiedzę dotyczącą ergonomii - wg mnie jest to najprostszy możliwy kokpit we współczesnych samolotach pasażerskich, aczkolwiek urządzony według zupełnie innej filozofii. Boeing tworząc NG był niejako więźniem swojej polityki jak najmniejszych zmian - czytaj: skrócenia czasu przeszkolenia na nowe samoloty, niewątpliwie naciskany przez linie lotnicze.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 7:00, 05 Maj 2006    Temat postu:

Witek Z napisał:
NG i rodzina 320 nie są na tym samym


NG nie ma fly-by-wire, A320 ma wiec pod tym wzgledem mozna powiedziec sie roznia technologia. 777 i powiedzmy A340 oba sa FBW wiec niech mi ktos nie probuje wmowic ze sa na roznym poziomie technologicznym - - nie sa. To wogole sprawa umowna bo linie lotnicze patrza na ekonomie i niezawodnosc - niektorzy technologie mierza w $$$ - i tutaj wygralby 777.

A swoja droga to Boeing to wiele razy powtarzal ze nowy samolot jest zawsze kompromisem nowosci technicznych i kosztu treningu przeszkolenia pilotow. Dlatego taki SWA jak kupowal NG zazyczyl sobie aby wyswietlane przyrzady byly podobne w grafice do poprzednich analogowych instrumentow z ktorym latali na -200. Latasz NG to masz dlatego do wyboru rozne style avioniki - to sie nazywa zaspokajanie zyczen klienta.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 8:20, 05 Maj 2006    Temat postu:

Czytałem kilka lat temu wywiad z babką z Boeinga, która była/jest szefową projektu 747. I ona opowiadała, jak przebiegały prace nad modelem -400. To była pasjonująca historia. Powołali w składzie projektowym rodzaj Advocatus Diaboli, którego głównym zadaniem było torpedowanie wszystkich nowych pomysłów poprzez udowadnianie, że dotychczasowe są sprawdzone. To - jak opowiadała - była przeciwwaga dla "gorących głów" projektantów, którzy najchętniej zmieniliby wszystko. Patrząc pod tym kątem, Airbus miał dużo łatwiej, bo kreował wszystko od nowa i musiał iść na jakiekolwiek kompromisy. W tym wszystkim zagadką pozostanie dla mnie jak w tym wszystkim potrafi odnaleść się Embraer. W szczególności na jakich zasadach ma dostęp do najnowszych technologii, które przecież stosuje

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Pią 13:33, 05 Maj 2006    Temat postu:

slepowron napisał:
Dlatego taki SWA jak kupowal NG zazyczyl sobie aby wyswietlane przyrzady byly podobne w grafice do poprzednich analogowych instrumentow z ktorym latali na -200. Latasz NG to masz dlatego do wyboru rozne style avioniki - to sie nazywa zaspokajanie zyczen klienta.

Chodzi tu o flight director - w USA wiele czy większość linii używa tzw. V-bar, podczas gdy poza USA - Europa, Azja używa się głównie crossbars czyli krzyżowych. W Boeingach jest "pin option" co oznacza, że każdy z 737 wyposażonych w EFISy ma możliwość dość łatwego przełączenia pomiędzy jednym a drugim rodzajem Flight diectorów przez obsługę techniczną (albo wymianę jakiegoś bloku w przedziale elektronicznym - już teraz nie pamiętam dokładnie). Dotyczy to także 747, 757/767, w końcu ich EADI/EHSI są (prawie) identyczne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Pią 13:38, 05 Maj 2006    Temat postu:

Witek Z napisał:
W tym wszystkim zagadką pozostanie dla mnie jak w tym wszystkim potrafi odnaleść się Embraer. W szczególności na jakich zasadach ma dostęp do najnowszych technologii, które przecież stosuje

Weź pod uwagę, że awionika EMB jest w większości robiona przez wyspecjalizowaną firmę (Honeywell?), tak więc to niejako składanie z "klocków", zresztą dotyczy to w sumie każdego rodzaju samolotów - wytwórcy awioniki dostarczają fabrykom samolotów klocków dopasowanych do ich wymagań. Mam nadzieję, że wiecie o tym, że także w Airbusie jest sporo amerykańskiej elektroniki?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marcinj
Moderator



Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 1499
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 13:59, 05 Maj 2006    Temat postu:

nowoczesną awionikę mają przeciez też nowoczesne bizjety, także chyba to nie jest problem. ostatecznie technologii nie kupuje EMB, tylko klient koncowy Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 18:45, 05 Maj 2006    Temat postu:

bedrzich napisał:
Chodzi tu o flight director - w USA wiele czy większość linii używa tzw. V-bar, podczas gdy poza USA - Europa, Azja używa się głównie crossbars czyli krzyżowych.

Nie, nie. Flight Director to male piwo i tak naprawde to preferencja co do FD jest bardzo zalezna od linii lotniczej. Chodzi mi o kompletnie rozne wyswietlanie instrumentow w stylu "retro". Naprzyklad nie ma wogole pionowej "speed tape" - jest zegarowa, itp. Jakbys porownal kokpit Ryanair do SWA w nocy to bys myslal ze to dwa rozne samoloty mimo ze oba sa NG. Na airliners.net jest duzo takich zdjec a ja mam jedno takie na swoim desktopie, oto jedno:

[link widoczny dla zalogowanych]

Cytat:
Mam nadzieję, że wiecie o tym, że także w Airbusie jest sporo amerykańskiej elektroniki?

Wiemy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez slepowron dnia Pią 19:09, 05 Maj 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 19:00, 05 Maj 2006    Temat postu:

marcinj napisał:
nowoczesną awionikę mają przeciez też nowoczesne bizjety, także chyba to nie jest problem. ostatecznie technologii nie kupuje EMB, tylko klient koncowy Smile


Zgoda. Taki Gulfstream G550 wedlug mnie bije i Airbusa i Boeinga w tym momencie (ma naprzyklad enhanced night vision). 787 jak zrobia bedzi dosc podobny do G550. Najnowszy Falcon (Dassault) tez jest fenomenalny.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Pią 19:15, 05 Maj 2006    Temat postu:

slepowron napisał:
Naprzyklad nie ma wogole pionowej "speed tape" - jest zegarowa, itp. Jakbys porownal kokpit Ryanair do SWA w nocy to bys myslal ze to dwa rozne samoloty mimo ze oba sa NG. Na airliners.net jest duzo takich zdjec a ja mam jedno takie na swoim desktopie.

No tak, ale dla SWA NG to chyba pierwsze samoloty z glass cokpitem, bo nie znalazłem zdjęć ich 737-300, 400 czy 500 z EFISami? A ja pisałem akurat o tych. Takie zobrazowanie to naprawdę rzadkość.
Wydaje mi się, że takie zobrazowanie przyrządów będzie powoli odchodziło, bo informacji nie daje więcej, a zajmuje pow. ekranu którą można wykorzystać na inne informacje - np większy szt. horyzont lepiej widać, zaś u starszych panów często już wzrok nie ten Wink.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 19:28, 05 Maj 2006    Temat postu:

bedrzich napisał:
No tak, ale dla SWA NG to chyba pierwsze samoloty z glass cokpitem, bo nie znalazłem zdjęć ich 737-300, 400 czy 500 z EFISami? A ja pisałem akurat o tych. ).

O ile wiem SWA nigdy nie mialo 737-300,-400 lub-500. Oni sie przesiedli z -200 od razu na -700. Swoja droga to dobry przyklad jak niektore linie sa wymagajace co do treningu wlasnych pilotow i jak chca zminimalizowac "transition". Tak na marginesie to SWA postanowilo zrezygnowac z Auto Throttle (zaden ich NG nie ma A/T) - aby zmniejszyc nie tylko koszta kupna i napraw ale pewnie i uproscic szkolenie pilotow. To sie nazywa obsesja Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Pią 20:06, 05 Maj 2006    Temat postu:

slepowron napisał:
O ile wiem SWA nigdy nie mialo 737-300,-400 lub-500.

Przynajmniej [link widoczny dla zalogowanych] czy mieli.
W Locie też taka była - Matka Boska - [link widoczny dla zalogowanych].
slepowron napisał:
Tak na marginesie to SWA postanowilo zrezygnowac z Auto Throttle

Hmm, o ostanią kasę bym się nie założył, ale przynajmniej ze zdjęć 300-tek widać wyłączniki A/T na dźwigniach gazu, to w nowych samolotach by zrezygnowali? I sami z siebie zdecydowaliby się na ograniczenie się do latania w ILS-ie tylko w I cat? Zresztą z tego co widzę w airliners to NG autothrottle jest!
Poprawka: przyjrzałem się zdjęciom i widać, że faktycznie w 300-tkach A/T jest zablokowany chamską blachą - czyli dokonano tego u użytkownika.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez bedrzich dnia Pią 20:22, 05 Maj 2006, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
michals




Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 20:09, 05 Maj 2006    Temat postu:

slepowron napisał:
O ile wiem SWA nigdy nie mialo 737-300,-400 lub-500.


Ma zarówno -300 jak i -500:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 20:52, 05 Maj 2006    Temat postu:

bedrzich napisał:
Zresztą z tego co widzę w airliners to NG autothrottle jest!

Moze i tak oni z ta A/T byli w ta i z powrotem. Ja juz nie pamietam jak to stoi obecnie - moze i jest ale maja przykazane nie uzywac. Ostatni raz spotkalem pilota SWA na wyciagu narciarskim i cos mi gesto tlumaczyl na ten temat ale juz naprawde nie pamietam szczegolow.
A tak na marginesie - kiedys latanie dla SWA to bylo niemal posmiewisko dla pilotow - dlugie godziny (jak nie mogli latac to kazali im pracowali w biurze) i kiepska pensja - teraz piloci SWA sa najlepiej platnymi pilotami liniowymi w USA. Kapitan zarabia srednio $186 tys. rocznie. Ciekawy obrot sprawy, kto by to przypuszczal 10 lat temu.

Dzieki za skorygowanie mnie co do 737-300/500


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 21:55, 05 Maj 2006    Temat postu:

Wytęz wzrok i znajdź 10 elementów różnych: Laughing

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
Strona 3 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin