Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rozwój polskich lotnisk nie nadąża ...

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marcin747




Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 320
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 16:25, 13 Gru 2006    Temat postu: Rozwój polskich lotnisk nie nadąża ...

Rozwój polskich lotnisk nie nadąża za wzrostem liczby pasażerów!

W coraz szybszym tempie rośnie liczba pasażerów linii lotniczych. Jednak wieloletni brak inwestycji na polskich portach lotniczych sprawia, że nie jest temu łatwo sprostać.
Szacuje się, że do 2020 roku ruch lotniczy w Europie zwiększy się dwukrotnie. Polska stanowi obecnie rynek najsilniejszej konkurencji w Unii Europejskiej, głównie dzięki tanim liniom lotniczym, które latają nawet do najmniejszych regionalnych portów.

Przewiduje się, że rocznie przewozy wzrosną o 10-15% dla linii niskokosztowych oraz o 2-3% dla linii tradycyjnych. Urząd Lotnictwa Cywilnego szacuje, że w 2030 roku polskie lotniska obsłużą ponad 63 mln pasażerów. Rozwój portów lotniczych może przynieść nawet 100 tys. miejsc pracy. Wzrost zainteresowania lataniem wymusza szybki rozwój lotnisk. Zarządy portów starają się uporać z wyzwaniami rynku oraz zachęcić linie lotnicze do korzystania z ich usług.

Obecnie praktycznie każde miasto w Polsce chciałoby mieć swoje lotnisko. Niestety jego budowa pochłania miliardy złotych i wymaga spełnienia skomplikowanych procedur oraz zaangażowania wielu stron. Dlatego też, rozbudowuje się już istniejące lotniska oraz buduje tylko jedno w województwie mazowieckim, aby odciążyć ruch na warszawskim Okęciu. W listopadzie bieżącego roku Przedsiębiorstwo Polskie Porty Lotnicze, Agencja Ruchu Lotniczego oraz samorząd mazowiecki podpisali porozumienie o budowie lotniska w Modlinie. Artur Burak, rzecznik Przedsiębiorstwa Polskie Porty Lotnicze poinformował - Lotnisko w Modlinie może rozpocząć działalność w połowie 2008 roku. Do tego czasu powstanie nowy terminal do obsługi pasażerów i zostanie wyremontowana droga startowa. Bardzo optymistyczne terminy podawane wielokrotnie w przeszłości do wiadomości publicznej należy traktować jako nierealne.

Obecnie w Polsce działa 12 lotnisk pasażerskich, natomiast 11 utrzymuje regularne połączenia i obsługę pasażerów. Największym polskim lotniskiem jest dwuterminalowy Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Obsługuje około 7 mln pasażerów rocznie. Jednak regionalne lotniska starają się dorównać centralnemu lotnisku Polski.

Regionalne terminale lotnicze obecnie przeobrażają się w nowoczesne obiekty obsługi pasażerów. Zarządcy lotnisk wyznaczają nowe cele inwestycyjne oraz spełniają wymagania Unii Europejskiej. Mariusz Wiatrowski, dyrektor generalny Portu Lotniczego Poznań Ławica wyznał - W przyszłym roku planujemy rozpocząć rozbudowę płyty postojowej, powstanie także fragment drogi kołowania i rozpocznie się rozbudowa terminala. Jest ona konieczna ze względu na przystosowanie do wymogów układu z Schengen (oddzielenie strumieni ruchu pasażerskiego z rejsów z Unii Europejskiej i spoza UE) oraz ze względu na zwiększający się ruch pasażerski. Poprawa przepustowości i bezpieczeństwa lotniska Poznań Ławica to najważniejszy cel jego rozwoju. Koncepcja rozbudowy zakłada także znaczne zmiany wokół portu - budowę parkingów dla pasażerów i przebudowę układu komunikacyjnego.

Obecnie najlepiej skomunikowane jest lotnisko w Katowicach. Cezary Orzech z Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, spółki, która zarządza lotniskiem w Katowicach Pyrzowicach poinformował - W listopadzie została oddana do użytku jedna nitka drogi ekspresowej, która połączyła lotnisko z autostradą. W przyszłym roku zostanie oddana druga nitka. Trwają prace koncepcyjne nad zbudowaniem szybkiej kolei. To dobrze rokuje realizacji planów utworzenia w naszym porcie centrum cargo na Polskę południową.

Jednak klienci portów lotniczych domagają się jeszcze większych inwestycji w urządzenia nawigacyjne oraz nowoczesne technologie do zarządzania ruchem lotniczym. Eryk Kłopotowski ze SkyEurope przyznaje - Zmiany infrastrukturalne zwiększające przepustowość portów lotniczych następują zbyt wolno jak na potrzeby przewoźników.

W Polsce każdego roku zdarza się kilka dni, kiedy z powodu pogody ruch lotniczy jest ograniczony lub całkiem niemożliwy. Pod koniec listopada bieżącego roku kilkudniowa mgła sparaliżowała praktycznie wszystkie krajowe lotniska. Złe warunki pogodowe najbardziej były odczuwalne w Warszawie. Pasażerowie uważają, że możliwość odbycia lotów uzależniona jest od kategorii systemu nawigacyjnego tzw. ILS (instrumental landing system). W Polsce system ma kategorię drugą, która niestety nie jest w stanie sprostać bardzo trudnym warunkom pogodowym, jak np. lądowanie w gęstej mgle. Natasa Kázmér z linii lotniczych Wizz Air podkreśla - Nasza załoga i flota posiadają najwyższe kwalifikacje ILS CAT IIIB, ale mają trudności z lądowaniem w złych warunkach pogodowych na polskich lotniskach z powodu ich nieodpowiedniego przygotowania. Ostatnie tygodnie udowodniły, że polskie porty lotnicze wymagają znaczącego rozwoju. Jeśli chcą sobie radzić z trudnymi warunkami pogodowymi, powinny zainwestować w systemy ILS.

Niektóre porty lotnicze zaznaczają, że mają zamiar podnieść poziom urządzeń nawigacyjnych. Jednak są to nakłady, które pochłaniają olbrzymie koszty, a ich zwrot jest długoterminowy.

Decyzję o wprowadzeniu trzeciej kategorii powinien podjąć zarządca lotniska, czyli Polskie Porty Lotnicze na podstawie analizy opłacalności przedsięwzięcia. Jednak w poprzednich latach kierownictwo PPL doszło do wniosku, że wprowadzenie kategorii trzeciej w Warszawie nie będzie opłacalne. Emilia Osewska-Mądry, dyrektor British Airways w Polsce przyznaje - Jako kraj unijny powinniśmy dążyć do tego, aby nasze standardy były na europejskim poziomie. Zarówno przewoźnicy, jak i porty lotnicze powinny wprowadzać nowe narzędzia, inwestować w sprzęt, dbać o zapewnienie jak najlepszych warunków pasażerom.
tur-info


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kris200




Dołączył: 21 Paź 2006
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 9:29, 14 Gru 2006    Temat postu:

wydaje sie ze w polsce wszyscy chca od razu odczuc duzy zysk, nie myslac długofalowo, np teraz kiedy pieniadze plyną szerokim strumieniem warto je wydac bez obciazen wielkimi kredytami na unowoczesnienie i rozwoj zamiast martwic sie kiedy juz boom minie i trzeba bedzie o klienta - tj linie lotnicze walczyc, stosowac upusty znizki etc etc, kiedy liczba polaczen sie ograniczy wzrosnie konkurencja w postaci innych lotnisk itp itd

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rob_sad




Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 760
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznan

PostWysłany: Czw 9:32, 14 Gru 2006    Temat postu:

A dlaczego liczba polaczen ma sie ograniczac ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kris200




Dołączył: 21 Paź 2006
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 10:17, 14 Gru 2006    Temat postu:

moze sie ograniczyc z wielu powodów, wiele osob nasyci sie lataniem i nie bedzie chcialo leciec 10 raz do londynu etc, niektóre z linii niskokosztowych po prostu zbankrutują lub sie skonsolidują i beda zmieniac strukture polaczen.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Danny




Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1208
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EIDW

PostWysłany: Czw 11:00, 14 Gru 2006    Temat postu:

Problemem jest przede wszystkim bardzo duza elastycznosc cenowa popytu. O ile za 50 zlotych zapelnisz samolot lecacy nawet do Guantanamo to juz za 200 zlotych paxy zaczynaja marudzic a za 400 ciezko znalezc chetnych na wiecej niz kilka najpopularniejszych destynacji.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rob_sad




Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 760
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznan

PostWysłany: Czw 11:32, 14 Gru 2006    Temat postu:

A nie daje wam do myslenia to ze zdaje sie zaden kraj ktory kiedys przeszedl przez emigracje zarobkowa wlasnych obywateli nie doswiadczyl recesji nawet po tym gdy emigracja nie byla juz tak masowa ? Wrecz przeciwnie, kierunki typu hiszpania-wielka brytania sa bardzo dochodowe (podobnie jak niemcy-turcja). Ci ktorzy teraz wyjechali beda latali raczej czesciej, bo dorobia sie i zaczna robic interesy z Polska bo na tymsie znaja. Gdy wroca raczej tez tylko po to by wykrozystac swoje wczesniejsze doswiadczenia na emigracji (czyli beda latac). To ze ktos wyda 200zl czy 400zl za bilet nie ma znaczenia - jesli dla linii sa to zyski. Skoro linie nie zawieszaja polaczen to znaczy ze widza potencjal. Rowniez konsolidacja rynku nie oznacza spadku ilosc pasazerow. Owszem tak dynamiczny rozwoj sie skonczy, ale nie bedzie to oznaczalo recesji. Relatywnie to sredniej pensji krajowej bilety lotnicze sa coraz tansza, nie tylko u LCC, ale i klasycznych przewoznikow (ciagle przy zachowaniu zyskow).. coraz wiecej osob lata na dalekie wakacje (po za europe i basen morze srodziemnego), staje sie to juz absolutnie normalne (np. aktualna promocja BA do hongkongu za 2250zl z wszystkimi taxami i dostepnoscia miejsc bez zandego problemu). Przyrosty spadna z 30% do 10-15% ale jesli dramatycznie nie wzrosna ceny ropy (ponad 120-130usd za barylke) to nie widze powodu by przez kolejne 20lat przyrosty roczne spadly ponizej 5%.
To teraz wiekszosc pasazerow uwaza jeszcze latanie za cos wyjatkowego, Polacy sie do latania przyzwyczajaj i dopiero gdy poczuja ze to to samo co tramwaj to beda latac do londynu jeszcze czesciej. Ci ktorzy teraz marudza przy 400zl za kilka lat beda bez marudzenia wydawac 1000zl - a ze za te kilka lat bedzie mozna pewnie za 1000zl pewnie juz doleciec za ocean czy do azji (umacnianie zlotowki i konkurencja na rynku) wiec o popyt bym sie nie martowil. Warto tez dodac ze rynek biznesowy tez sie rozwija a to na nim linie zarabiaja - jak na razie niewiele sie sprzedaje biletow w klasach biznesowych ale po czesci z powodu mizernej oferty lotu i beznadziejnych salonikow na lotniskach - na prawde wydaje sie wam, ze nic sie w tej kwestii nie zmieni? Jestesmy tak zapoznionym krajem, ze moim zdaniem jeszcze nie doszlismy do 25% dlugosci drogi do naszych zachodnich sasiadow w kwestii latania, a predzej czy pozniej to sie wyrowna (kadencja sejmu trwa na szczescie tylko 4 lata).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CR9




Dołączył: 15 Lis 2006
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWR

PostWysłany: Czw 13:58, 14 Gru 2006    Temat postu:

No cóż - łatwo wydawać nie swojwe pieniądze.
Potzrebne sa pewne inwestycje ale nie należy ich kojażyć wyłacznie z wzrostem spowodowanym wejsciem LCC. Tak zwany współczynnik "latalności" (ilośc pasazerów do populacji w "cathment area") wynosi obecnie ponad 1. W Europie dochodzi do 3-6 ale w portach regionalnych do 2-3. I to jest cel na najbliższe 10 lat, oczywiscie kontrolując konunkture. Czyli np WRO powinno miec za 10 lat terminal na 3-4 mln osób. Czesto mam do czynienia ze statystyką i uważam, że tegoroczne wzrosty nie przekroczą 10-15 % (rok do roku). Koniunktura na wyspy po mału się stabilizuje. Chartery będą lepsze natomiast nawet przy 8-10% wzroscie PKB nie wygenerujemy wiecej jak 2-3% wzrostu ruchu biznesowego.
Tak że ostrożnie z duzymi inwestycjami natomiast modernizacje i rozbudowy jak najbardziej. Tyle że z głową (i zaleceniami IATA).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rob_sad




Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 760
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznan

PostWysłany: Czw 14:30, 14 Gru 2006    Temat postu:

CR9 tegoroczne wzrosty beda na poziomie okolo 30-35% (lacznie z wawa), i raczej w przyszlym roku tez nie bedzie mniej niz 20% (kontynuacja polaczen otwartych w tym roku). Mysle ze spadek do 15% wzrostu mozemy sie spodziewac gdzies dopiero w 2010. To ze emigracja sie stabilizuje nie oznacza ze ilosc przelotow przestanie rosnac. Ludzie wyjechali teraz, za kilka lat beda mieli kase by czesciej latac do Polski, ludzie w Polsce beda mieli kase by czesciej odwiedzac bliskich na emigracji - przy czym obie strony beda placic z biegiem czasu za bilety chetniej wyzsze ceny.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dyziojr




Dołączył: 24 Paź 2006
Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Bytom

PostWysłany: Czw 22:52, 14 Gru 2006    Temat postu: Re: Rozwój polskich lotnisk nie nadąża ...

Marcin747 napisał:
Rozwój polskich lotnisk nie nadąża za wzrostem liczby pasażerów!


A powiedzmy szczerze jak lotniska mają nadążać skoro Państwo-Właściciel przez lata miało je w d.... żym poważaniu. Poprostu wychodzą lata zaniedbań i tyle.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin