Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pytanie o przepustowość dróg powietrznych
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mathen




Dołączył: 16 Gru 2005
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: wrocek

PostWysłany: Czw 10:50, 14 Wrz 2006    Temat postu:

Atco napisał:
Aha, ARL ma zastać wydzielona z PPL od 1 stycznia 2007.


To plany, czy rzeczywistość?
Jakoś tak myślę, że 1 stycznia 07 okaże się, że termin został, z przyczyn XYZ przesunięty "tylko" o kilka kolejnych lat. A zobowiązania i tak dalej, to kwestie mniej istotne niż kwestia kasy dla PPL.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
YoNasHek




Dołączył: 30 Gru 2005
Posty: 140
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 13:49, 14 Wrz 2006    Temat postu:

No to po kolei Smile

ARL na mocy traktatu, jak niejaka RP podpisała, musi się wydzielić. W UE nie wolno łączyć funkcji AIR TRAFFIC AUTHORITIES z PORT AUTHORITIES. Chodzi o brak możliwości oddziaływania portu na kontrolerów, co na niektórych lotniskach prowadzi do rażących naruszeń.

A teraz odpowiadajać:
Czynnikami poprawiającymi wydajność systemu, jest zawsze niemal, zwiększenie ilości ludzi, kontrolujących ruch lotniczy. Odpowiednie przepisy określają, ile samolotów w jednym czasie, pojedynczy kontroler może mieć na łączności, aby zachować odpowiednią percepcję. W efekcie licząc przepustowość uwzględnia się podział przestrzeni w poziomie (obszar odpowiedzialności), średnią długość trasy i czas potrzebny na jej przebycie i liczy się przepustowość. To są czynniki ograniczające. Czynnikami poprawiającymi przepustowość, oprócz ilości kontrolerów, jest podział przestrzeni. Jeśli mamy do czynienia z obszarem PL, to jeden sektor spowodowałby możliwość obsłużenia, powiedzmy, 30 operacji na godzinę (liczba fikcyjna, chodzi i przykład), ale podział wzdłuż lini Gdańsk - Kraków - już może zwiększyć liczbę do ok. 50. Poza tym można podzielić przestrzeń w pionie i samoloty lecące z, powiedzmy, Wawy do Katowic nie muszą wchodzić w przestrzeń, którą kontroluje ktoś, u kogo większość ruchu to przeloty na stałych poziomach. Tym samym ten samolot leci, a nie zwiększa obciążeń kontrolera. 3cim elementem jest ATFM - air traffic flow management - zarządzanie taktyczne ruchem - czyli analizowanie przestrzeni pod kątem obciążenia ilościa ruchu i używanie elastycznych elementów przestrzeni do celów lotu, co wiąże się z przekierowaniami ruchu (trasowymi) - w efekcie przestrzeń jest używana efektywnie, co nie zawsze wiąże się z oszczędnościami i najkrótszą trasą, czasem wiąże się z opóźnieniami.

2. Single Sky. Projekt ma swoje założenia czasowe i pewne elementy są wciąż wcielane w życie. Z tego, co pamiętam, elementem, który zacznie być najszybciej widoczny pilotom i kontrolerom będzie ujednolicenie zasad wykonywania lotów i przepisów loklanych w górnym zakresie przestrzeni. Jednym z działań, które są już podobnie zaawansowane, jest wspólna publikacja zbioru informacji lotniczej (AIP), w jednym formacie i spójne dla całości. Projekt się opóźnia przez to, że nowi członkowie UE mają spore zaległości w dostosowaniu, a żeby projekt miał sens, całość musi wejść w niemal jednym czasie. Największym sukcesem dotąd jest CFMU - które, umiejętnie wykorzystane, daje świetne możliwości najefektywniejszego użycia dostępnej przepustowości..
Co do polskiego członkostwa w Eurocontrol: już jesteśmy członkiem tej organizacji, jeśli się nie mylę, ratyfikowano układ jeszcze w 2004.

3. Bardzo się mylisz. Przede wszystkim po statystykach operacji jasno wychodzi, że Polska nie jest krajem za wielkim murem, ale przestrzeń tego kraju jest wykorzystywana mocno i zwykle maksymalnie, w stosunku do tego, co oferuje. Tę wielką potrzebę naszej przestrzeni można śledzić np. na stronach publicznych CFMU, gdzie dość często widać, że musimy nakładać ograniczenia dla zapewnienia bezpieczeństwa. Gdybyśmy zwiększyli nasze możliwości, też byłoby to wykorzystane.

A co do lotnisk - Polska ma ich wiele, wciąż o średnim natężeniu ruchu, ale w niektórych przypadkach już porównywalnym do niemieckich (WAW do TXL czy do HAM). Z biegiem czasu ta tendencja będzie szła w jeszcze bardziej pozytywnym kierunku, więc obciążenie pracą będzie rosło. Myślę również, że rosnący ruch jak najbardziej wymusi podniesienie przepustowości, dodatkowe podziały przestrzeni itp. Reorganizacje w przypadku ruchu lotniczego zdarzają się dość często i nie są czymś nadzwyczajnym, jako wydarzenie, a są spowodowane właśnie ilością samolotów i są naturalne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
YoNasHek




Dołączył: 30 Gru 2005
Posty: 140
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 14:07, 14 Wrz 2006    Temat postu: Re: Pytanie o przepustowość korytarzy powietrznych

slepowron napisał:
Nie znam specyfiki europejskiej ale w USA takie stwierdzenie jest nieprawdziwe. Waskie gardlo istnieje na lotniskach (przepustowosc pasow, terminali) a nie w samej przestrzeni powietrznej. Poza tym stopniowo odchodzi sie od pojecia "korytarzy" powietrznych - wiekszosc lotow IFR w USA jest poza tymi korytarzami.


Sam system latania IFR w USA jest nieco inny jednak, dopuszcza latanie po beaconach i radialach, gdy w Europie używa się tylko AWY.

A co do ludzi: niestety - amerykańscy koledzy jeszcze bardziej pilnują przepustowości swojej i potrafią mocno samolot odchylać, jeśli ten by zwiększył ich obciążenie, podobnie jest z przytrzymywaniem samolotu na ziemi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mathen




Dołączył: 16 Gru 2005
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: wrocek

PostWysłany: Wto 11:28, 19 Wrz 2006    Temat postu:

No, dyskusja robi się naprawdę rzeczowa!
YoNasHek napisał:

ARL na mocy traktatu, jak niejaka RP podpisała, musi się wydzielić. W UE nie wolno łączyć funkcji AIR TRAFFIC AUTHORITIES z PORT AUTHORITIES. Chodzi o brak możliwości oddziaływania portu na kontrolerów, co na niektórych lotniskach prowadzi do rażących naruszeń.

Szczera prawda! Musi!! Z drugiej strony Polska, jako państwo PRAWA, posiada wielu monopolistów którzy stosują zasadę "muszę, muszę to zrobić zaraz, a dokładniej za kilka lat...".

Nie trzeba mnie przekonywać, że w Polsce "wąskim gardłem" kontroli jest mała liczba kontrolerów. Tym niemniej dzielenie przestrzeni powietrznej na większą liczbę mniejszych kawałków zwiększa przepustowość, ale tylko do pewnego stopnia. Nad terenem krajów takich jak Holandia czy Dania tego typu możliwości już się wyczerpują.
I co wtedy robić dalej, żeby tą przepustowość powiększyć?

YoNasHek napisał:
3. Bardzo się mylisz. Przede wszystkim po statystykach operacji jasno wychodzi, że Polska nie jest krajem za wielkim murem, ale przestrzeń tego kraju jest wykorzystywana mocno i zwykle maksymalnie, w stosunku do tego, co oferuje. Tę wielką potrzebę naszej przestrzeni można śledzić np. na stronach publicznych CFMU, gdzie dość często widać, że musimy nakładać ograniczenia dla zapewnienia bezpieczeństwa. Gdybyśmy zwiększyli nasze możliwości, też byłoby to wykorzystane.

Nie twierdzę (i nigdy twierdzić nie będę), że Polska to jakaś zapyziała prowincja. Niemniej w porównaniu do W.Brytani, Dani czy Holandii to nie jesteśmy lotniczym molochem. A, co istotne dla Polski, zawirowania tam mogą się negatywnie odbić tu!

YoNasHek napisał:

2. Single Sky. Projekt ma swoje założenia czasowe i pewne elementy są wciąż wcielane w życie. Z tego, co pamiętam, elementem, który zacznie być najszybciej widoczny pilotom i kontrolerom będzie ujednolicenie zasad wykonywania lotów i przepisów loklanych w górnym zakresie przestrzeni. Jednym z działań, które są już podobnie zaawansowane, jest wspólna publikacja zbioru informacji lotniczej (AIP), w jednym formacie i spójne dla całości. Projekt się opóźnia przez to, że nowi członkowie UE mają spore zaległości w dostosowaniu, a żeby projekt miał sens, całość musi wejść w niemal jednym czasie. Największym sukcesem dotąd jest CFMU - które, umiejętnie wykorzystane, daje świetne możliwości najefektywniejszego użycia dostępnej przepustowości..
Co do polskiego członkostwa w Eurocontrol: już jesteśmy członkiem tej organizacji, jeśli się nie mylę, ratyfikowano układ jeszcze w 2004.

Czy możesz podać jakieś dane (ew. linki) dotyczące zasady i konkretnych efektów działania CFMU? Temat wydaje się być ciekawy..
A co do członkostwa Polski w EUROCONTROL. Nie w tym rzecz, żeby poszczególne kraje należały do EUROCONTROL. Co z tego, że różne kraje należą do ONZ? Czy oprócz medialnego szumu organizacja ta może się poszczycić konkretnymi działaniami? Bicie piany bez efektów.
Rzecz w tym, żeby poszczególne kraje UE zrzekły się swoich uprawnień do kontroli ruchu powietrznego na rzecz jakiejś ogólnoeuropejskiej organizacji (na podobieństwo FAA w USA). Czy EUROCONTROL może być takim europejskim FAA to inna rzecz, niemniej uważam, że tego typu organizacja, posiadająca odpowiednie kompetencje (ponadnarodowe), jest (czy też wkrótce będzie) bardzo potrzebna.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin