Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Polskie lotniska zatkane
Idź do strony 1, 2  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Airliner
Moderator



Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK

PostWysłany: Sob 0:31, 19 Lis 2005    Temat postu: Polskie lotniska zatkane

Nasze porty lotnicze duszą się od nadmiaru pasażerów. Kraków, Gdańsk, Poznań muszą wydać setki milionów na budowę nowych terminali. Małe lotniska też szaleją. Rzeszów wydłuża pas startowy i zapowiada loty do USA!

Najwięcej pieniędzy potrzebuje Kraków. Promowany w Europie jako perła polskiej historii, dziś dzięki tanim liniom przeżywa prawdziwy najazd turystów (ceny biletów zaczynają się od 1 euro plus podatki i opłaty lotniskowe). - Piękne miasto, uśmiechnięci ludzie, no i tania nasza szkocka whisky - wylicza Paul Kright, który kilka dni temu wracał z Krakowa do Glasgow nowym połączeniem europejskiego potentata taniego latania Ryanaira. - Za kilka tygodni tu wrócę, tyle że z paczką przyjaciół - zapowiada.

Pięć milionów pasażerów

Krakowscy restauratorzy, hotelarze, sklepikarze zacierają ręce. Ale nie lada problem mają szefowie lotniska, bo lawina pasażerów praktycznie zatkała Balice. Wybudowany w 1999 roku terminal im. Jana Pawła II do 2004 roku świecił pustkami. Po wejściu Polski do Unii i otwarciu polskiego nieba m.in. na tanich przewoźników ledwo nadąża z obsługą kolejnych setek tysięcy podróżnych. Również Polaków, którzy tysiącami latają do pracy czy w odwiedziny do rodzin i przyjaciół. W ciągu całego ub. roku Balice odprawiły 840 tys. osób, w tym roku będzie ich blisko dwa razy więcej.

Dziś Balice obsługują 20 linii lotniczych, z czego siedem to "low costy". Oprócz Ryanaira startują i lądują tu samoloty Centralwings, easyJet, Germanwings, Sky Europe, Norwegian i Aerlingus. O ile w całym ub. roku Balice odprawiły 16 tys. pasażerów tanich linii, to w tym - już ponad pół miliona!

Kolejki osób oczekujących z bagażami na odprawę (trzeba czasem wystać niemal godzinę) blokują hol. Trudno przecisnąć się do kawiarni czy toalety na piętrze. Zaparkowanie auta przed lotniskiem graniczy z cudem. - Musimy jak najszybciej się rozbudować. Rozpoczęliśmy już przygotowania do postawienia nowego terminalu. Docelowo będzie obsługiwać 5 mln pasażerów rocznie - mówi Piotr Pietrzak, rzecznik prasowy spółki Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice. 85-procentowy udział w spółce ma Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze". Pozostali udziałowcy to województwo małopolskie, gmina Kraków i gmina Zabierzów.

Rozwój tanich połączeń "zatyka" też inne polskie lotniska. W Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy, skąd lata dziś Ryanair, Wizzair, Germanwings i Norwegian, liczba pasażerów wzrosła o 40 proc., z 500 tys. w ub. roku do 700 tys. w bieżącym. To spowodowało, że szefowie lotniska zlecili ekspertom opracowanie "Koncepcji programowo-przestrzennej Portu Lotniczego Gdańsk do roku 2015". - Inwestycje są konieczne - wyjaśnia prezes Włodzimierz Machczyński. - Niebawem porty lotnicze będą konkurować między sobą, przyciągając nowych przewoźników atrakcyjnymi cenami opłat lotniskowych. A infrastruktura musi wyprzedzać obecny ruch.

W Gdańsku również chcą budować nowy terminal. Obecny przystosowany jest do obsługi 1 mln pasażerów rocznie. Docelowo terminale pasażerskie lotniska im. Lecha Wałęsy będą przystosowane do obsługi około pięciu milionów pasażerów rocznie. - Chcemy to zrobić ze środków własnych, wspierając się kredytami i współpracą z inwestorami prywatnymi - wyjaśnia Machczyński.

Na warszawskim Okęciu za pół roku zakończy się warta ok. 700 mln zł rozbudowa głównego terminalu, który będzie mógł obsłużyć 10 mln pasażerów rocznie. Ale Etiuda - terminal utworzony w ub. roku dla pasażerów tanich linii - nie będzie powiększona. W przyszłym roku jego funkcję ma przejąć lotnisko w Modlinie, gdzie Porty Lotnicze inwestują ok. 100 mln zł, m.in. w remont pasa startowego. Sama Etiuda nie zostanie od razu zamknięta, będzie przez jakiś czas obsługiwać loty czarterowe.

Terminal na Euro 2012

Na poznańskiej Ławicy lśni nowoczesny, największy po Warszawie terminal wybudowany kosztem 69 mln zł w 2001 r. W ub. roku obsłużył 380 tys. pasażerów, ale po wejściu Wizz Air i Ryanair z połączeniami do Londynu w tym roku ich liczba dojdzie do 400 tys. Prognozy na przyszły rok to już 700 tys.

Poznań jako pierwszy w Polsce zlecił niedawno badania wpływu lotniska na gospodarkę regionu. Prof. Marek Rekowski z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, który nadzorował prace, obliczył, że przy tak szybkim wzroście liczby pasażerów możliwości ich obsługi na dotychczasowym terminalu wyczerpią się w 2009 r. - Dlatego konieczna będzie budowa nowego. Powinien być piętrowy, by na jednym poziomie obsługiwał pasażerów odlatujących, na drugim przylatujących. Powinien pojawić się też nowy parking wielopoziomowy na blisko 2 tys. miejsc - uważa Krzysztof Pawłowski, prezes Ławicy.

Udział państwowych Portów Lotniczych w spółce Port Lotniczy Poznań-Ławica Sp. z o.o. wynosi blisko 64 proc. Pozostałymi udziałowcami są gmina Poznań i województwo wielkopolskie. Wyniki badań trafiły już do wszystkich udziałowców, bo to oni będą decydować o wydatkowaniu ponad stu milionów złotych na rozbudowę. Powinni się pospieszyć, bo miasto chce być jednym z miast rozgrywek mistrzostw europy w piłce nożnej w 2012 roku. Tymczasem eksperci uznali, że zbyt niska przepustowość obecnego terminalu wyklucza miasto z grona potencjalnych organizatorów.

We Wrocławiu (tu Porty Lotnicze mają 47 proc. udziałów, reszta to gmina i województwo) na początku grudnia kosztem 3 mln zł rozbudowano terminal w celu zwiększenia przepustowości pasażerów o ok. 30 proc. Tutaj ruch pasażerski zwiększył się z 360 tys. w 2004 do 470 tys. w bieżącym. - Prognozy na przyszły rok to ponad 700 tys. osób. Ryanair, Wizz Air i Centralwings planują otwarcie kolejnych połączeń do Mediolanu, Dublina, Nottingham i Dortmundu - wylicza Jarosława Sztucki, szef działu marketingu wrocławskiego lotniska. Wrocław też planuje budowę nowego terminalu. Ma on stanąć obok obecnego terminalu cargo. Szacowany koszt to kwota pomiędzy 100 a 400 mln zł wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Otwarcie zaplanowane jest najpóźniej na 2008 rok.



Mali też szaleją

Wejście tanich przewoźników wywołało rewolucję również na mało liczących się do tej pory lotniskach. Szansa na ściągnięcie Ryanaira do łódzkiego Portu Lotniczego "Lublinek" zaowocowało wielomilionowymi inwestycjami. Tu urząd miasta i urząd marszałkowski jako jedyni właściciele lotniska kosztem ponad 12 mln zł wydłużyli pas startowy do 2100 m, by umożliwiał starty i lądowania boeingów. - Mieszkańcy Łodzi, ale i warszawiacy chcą stąd latać. Dowodzą tego statystyki Ryanair, który połączenie do Nottingham uruchamia stąd nie w marcu 2006, ale już w lutym - podaje Marcin Kryska, właściciel internetowego portalu [link widoczny dla zalogowanych] członek incjatywy obywatelskiej Lotnisko dla Łodzi.

Ryanair wywołał prawdziwy boom inwestycyjny w Rzeszowie. Tu Porty Lotnicze, które są wyłącznym właścicielem i zarządcą lotniska Rzeszów-Jasionka, zdecydowały się na gigantyczną rozbudowę. Do tej pory zainwestowano 65 mln zł, m.in. w modernizację terminalu pasażerskiego. W tej chwili za 50 mln zł trwa modernizacja i wydłużenie pasa startowego do 3200 m. (druga długość w kraju po lotnisku Warszawa-Okęcie), co umożliwi obsługę wszystkich największych samolotów zarówno pasażerskich, jak i cargo. Ale to nie koniec. Bo gra nie idzie tylko o pozyskanie pasażerów na obecne połączenia do Londynu i Frankfurtu Hahn. Rzeszów jako miasto wysunięte na południowy wschód jest jednym z kandydatów na polską bazę Ryanaira, skąd w przyszłości linia mogłby rozwijać ekspansję m.in. na Ukrainę, do Bułgarii czy Rumunii. Rzeszów chciałby też zachęcić LOT do uruchomienia bezpośrednich połączeń do USA! Dlatego i tu zapadła decyzja o budowie nowego terminalu. Ma powstać do 2010 roku. Szacunkowa wartość inwestycji to ok. 160 mln zł.

GW


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PolishAir42




Dołączył: 18 Lis 2005
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: DAB (Daytona Beach Int'l/Florida)

PostWysłany: Sob 3:48, 19 Lis 2005    Temat postu:

Nie jest zle...

Nareszcie sie cos rusza w Polsce bo siedzielismy w tej stagnacij juz od poltora dekady.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek
Administrator



Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1333
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob 7:34, 19 Lis 2005    Temat postu: Re: Polskie lotniska zatkane

Airliner napisał:
Nasze porty lotnicze duszą się od nadmiaru pasażerów. Kraków, Gdańsk, Poznań muszą wydać setki milionów na budowę nowych terminali....



Poznań? Co za fachowy materiał Rolling Eyes Laughing
Terminal w POZ ma przepustowość 1,5 mln a odprawia 400tyś !! hehe

pozdro


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 8:20, 19 Lis 2005    Temat postu:

Inna sprawa, ze nie chciałbym latać z Poznania, kiedy będzie tu ponad milion pasażerów i pozostanie obecna infrastruktura.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gata
Moderator



Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 320
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Sob 9:09, 19 Lis 2005    Temat postu: Re: Polskie lotniska zatkane

Witek napisał:
Co za fachowy materiał Rolling Eyes Laughing

Uhu...
Cytat:
W Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy, skąd lata dziś Ryanair, Wizzair, Germanwings i Norwegian

Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Estraven




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 589
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob 9:15, 19 Lis 2005    Temat postu: Re: Polskie lotniska zatkane

Gata napisał:
Witek napisał:
Co za fachowy materiał Rolling Eyes Laughing

Uhu...

Nie odbiega znacząco od poziomu wielu netowych rozważań Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
RES




Dołączył: 16 Paź 2005
Posty: 749
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: RZE

PostWysłany: Sob 9:29, 19 Lis 2005    Temat postu: Robert Rewiński-dziennikarz amator!!!!!!!!!

nic tylko tak moge podsumować wypociny zaserwowane czytelnikom.
Wiec krok po kroku:
"Tu Porty Lotnicze, które są wyłącznym właścicielem i zarządcą lotniska Rzeszów-
Jasionka, zdecydowały się na gigantyczną rozbudowę. Do tej pory zainwestowano
65 mln zł, m.in. w modernizację terminalu pasażerskiego. "

Pieniądze pochodziły z Budzetu Państwa,a nie PPL, pisząc ze zainwestowano 65
mnl m.in w rozbudowe terminalu to jakaś pomyłka skoro ta rozbudowa, a raczej
kosmetyka kosztowała około 1 mln, wiec wymienianie tego jako główna rzecz
inwestycji to pomyłka.

"W tej chwili za 50 mln zł trwa modernizacja i wydłużenie pasa startowego do
3200 m."

Dla wiadomości pismaka ta inwestycja zakończyła sie jakieś pół roku
temu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Rzeszów jako miasto wysunięte na południowy wschód jest jednym z kandydatów na
polską bazę Ryanaira, skąd w przyszłości linia mogłby rozwijać ekspansję m.in.
na Ukrainę, do Bułgarii czy Rumunii."

Nie wiem bo nie sprecyzował o co mu w tym chodzi, ale o jakiej ekspansjii
pisze??? To nie ma być baza operacyjna tylko serwisowa.

"Dlatego i tu zapadła decyzja o budowie nowego terminalu. Ma powstać do
2010"roku."

Myśle że terminal musi powstać do 2007r. kiedy to będzie potrzebne rozdzielenie
ruchu na schengen i non schengen, czego w obecnym nie da sie zrobić.

Z poważaniem Rafał Stańczyk


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
k_sko




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 520
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 10:24, 19 Lis 2005    Temat postu:

Terminal terminalem. W Krakowie to układ check-inów jest trochę dziwny, bo od strony wejścia a nie płyty. Jest długi, ale wąski. Trudno się nie dziwić że się korkuje.

[link widoczny dla zalogowanych]

Bardziej jednak istotną sprawą jest beton - samoloty muszą gdzieś parkować. Nie zawsze na terenie lotniska i okolic jest na to miejsce.

KS


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piwi




Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 999
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Dąbrowa Górnicza [epkt_spotters]

PostWysłany: Sob 10:34, 19 Lis 2005    Temat postu:

Dziwne, że nie wspomnieli o Katowicach ? Przecież ten port się najszybciej rozwija ...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Airliner
Moderator



Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK

PostWysłany: Sob 11:37, 19 Lis 2005    Temat postu:

Piwi napisał:
Dziwne, że nie wspomnieli o Katowicach ? Przecież ten port się najszybciej rozwija ...


Juz wyprzedzily go Balice jesli chodzi o wzrost.
I nie ma takiego problemu Pyrzowice sie nie zatykaja.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Airliner
Moderator



Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK

PostWysłany: Sob 12:20, 19 Lis 2005    Temat postu:

k_sko napisał:
Terminal terminalem. W Krakowie to układ check-inów jest trochę dziwny, bo od strony wejścia a nie płyty. Jest długi, ale wąski. Trudno się nie dziwić że się korkuje.

[link widoczny dla zalogowanych]

Bardziej jednak istotną sprawą jest beton - samoloty muszą gdzieś parkować. Nie zawsze na terenie lotniska i okolic jest na to miejsce.

KS


Plyta zostalo rozbudowana i jest aktualnie 18 miejsc postojowych.
Na plycie rownoczesnie moze stac: 1 x Boeing 747
5 x Boeingow 767
5 x Boeingow 737
1 x C141
3 x ATR72
3 x stanowiska dla General Aviation

Reasumijac rownoczesnie moze stac na plycie 11 samolotow sredniej wielkosci 737/3200.
Problem w Balic0ach jest tylko w przypadku miedzynarodowych szczytow (np. obchody w Oswieciumiu).


"Nie zawsze na terenie lotniska i okolic jest na to miejsce"

Co to znaczy ? W jakich okolicach maja byc parkowane samoloty Shocked


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Sob 13:06, 19 Lis 2005    Temat postu:

Airliner napisał:

Co to znaczy ? W jakich okolicach maja byc parkowane samoloty Shocked


Np.w Pyrzowicach Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
k_sko




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 520
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 16:01, 19 Lis 2005    Temat postu:

Airliner napisał:
"Nie zawsze na terenie lotniska i okolic jest na to miejsce"
Co to znaczy ? W jakich okolicach maja byc parkowane samoloty Shocked


Źle to sformułowałem. Chodzi mi o to, że np. po drugiej stronie jest autostrada i tam za bardzo nic się nie wybuduje.
Jedyna możliwość to w stronę wojska, czy tak?

Ostatnio w KRK byłem w maju. Czyżby jeszcze płyty dorobili ?

KS


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Estraven




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 589
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob 16:12, 19 Lis 2005    Temat postu:

k_sko napisał:

Ostatnio w KRK byłem w maju. Czyżby jeszcze płyty dorobili ?

k_sko, tekst jest z typu tych wytworów dziennikarskich, co zadane rolnikowi pytanie: "Rozumiem zatem, że to nie pan daje mleko, tylko pańskie krowy?" (z rysunku Mleczki). Po prostu nie ma co oczekiwać po nim szczególnego sensu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Airliner
Moderator



Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK

PostWysłany: Sob 16:16, 19 Lis 2005    Temat postu:

k_sko napisał:
Airliner napisał:
"Nie zawsze na terenie lotniska i okolic jest na to miejsce"
Co to znaczy ? W jakich okolicach maja byc parkowane samoloty Shocked


Źle to sformułowałem. Chodzi mi o to, że np. po drugiej stronie jest autostrada i tam za bardzo nic się nie wybuduje.
Jedyna możliwość to w stronę wojska, czy tak?

Ostatnio w KRK byłem w maju. Czyżby jeszcze płyty dorobili ?

KS


Nie. Plyta jest takiej pojemnosci jak napisalem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin