Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pan Am

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
STYRO




Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania

PostWysłany: Nie 3:36, 22 Sty 2006    Temat postu: Pan Am

Witam wszystkich,

Jako dziecko, moze 10 letnie dostalem (moze z okazji komunii sw.) taki duzy model do sklejania - Boeing 727 z naklejkami PanAm, model skleilem - naklejek nie nakleilem. Od tego czasu Pan Am byla dla mnie taka specjalna linia, taka swiatowa ;-) - czasem ja widzialem w tv, czasem czytalem o niej w gazetach. Niestety - dorastajac umknela mi wiadomosc o likwidacji tej linii - obilo mi sie o uszy , ze duzy wplyw na to mial fakt, ze przewoznik koncentrowal sie glownie na przewozach dalekodystansowych. Czy ktos moglby mi wyjasnic co doprowadzilo do upadku tej linii, kiedy to sie stalo i jak? Bede wdzieczny....


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Nie 3:52, 22 Sty 2006    Temat postu:

Kilka rzeczy.

Po pierwsze bazowali prawie wylacznie na polaczeniach miedzynarodowych co powodowalo ze inne linie (np. taki American czy Delta) ktore potrafily dowiezc ludzi do duzego lotniska i jednoczesnie przewiezc go do innego kraju wygrywaly (zawsze taka przesiadka jest duzo latwiejsza i tansza jak nie zmieniasz linii). Po drugie Pan Am bardzo dobrze placil pilotom i innym pracownikom i nie bardzo sobie radzil z konkurencja pod wzgledem kosztow - tutaj zwiazki zawodowe ponosza wine - nie chcieli sie zgodzi na zadne ciecia. Zawsze jak linia lotnicza sie zwija to sklada sie na to wiele czynnikow. Pan Am probowal sie potem "wskrzesic" w zupelnie innej formie (duzo mniejszej i okrojonej) latajac tylko miedzy USA i Karaibami (i uzywajac wlasnie samolotow 727) ale tez nic z tego nie wyszlo. Ja tez bardzo zaluje Pan Am - mi sie nie tylko bardzo podobala ich nazwa ale i ich malowane logo.

Pan Am mial sie swietnie za czasow jak rynek lotnicze byl "regulowany". Potem za czasow Cartera podpisano tzw. "deregulacje" i to bardzo zmienilo zasady gry. Wiele liniii nie dalo sobie rady w nowej rzeczywistosci. Do nich nie tylko nalezy Pan Am ale takie kiedys znane marki lotnicze jak Eastern i Braniff i teraz niedawno odwieczny glowny przeciwnik Pan Am - TWA. Powiem ze bez TWA i Pan Am jakos mi glupio.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
STYRO




Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania

PostWysłany: Nie 4:22, 22 Sty 2006    Temat postu:

Dziekuje slepowron.
Gdybys mi mogl podac kiedy upadly PanAm i kiedy upadly na trasach Karaiby - USA bede wdzieczny. Jak mowie, dla mnie to taka "specjalna" linia - moze ma wplyw na to, ze dzieki temu plastykowemu modelowi byla to pierwsza linia zachodnia jaka kojarze.

Kilka miesiecy temu czytalem na jakims forum - sam juz nie wiem - po prostu nie pamietam czy bylo to jumbopics czy inne, ze jakas firma z USA ma prawa do nazwy i znaku handlowego PanAm i ze lata na trasach wewnetrznych w USA i nie tylko:

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] cmentarz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
S3vSt3R




Dołączył: 17 Gru 2005
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 7:19, 22 Sty 2006    Temat postu: PAN AM znow lata

Leb bym dal sobie sciac, ze widzialem PAN AM jak przelatywal na niskiej wysokosci nad Highland, IN (startowal wiec chyba z Gary, IN) w 2004. Musial to byc PAN AM CLIPPER [link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Nie 8:29, 22 Sty 2006    Temat postu:

Rzeczywiscie chyba sie pomylilem i PanAm ciagle lata - to jest teraz oczywiscie malutka linia lotnicza.

Bankructwo Pan Am dotknelo mnie kiedys osobiscie - odwiedzalem Polske lecac ze Stanow i mialem bilet na Pan Am do Berlina w obie strony. Rok byl chyba 1991 i miesiac pazdziernik. Jak wracalem z powrotem i taksowkarz w Berlinie zapytal mnie jaka linia lotnicza lece aby sie zatrzymal przy odpowiednim terminalu - powiedzialem PanAm na co on - PanAm juz nie istnieje. Mialem szczescie - Delta honorowala bilety PanAmu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robbo2k




Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 129
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 9:10, 22 Sty 2006    Temat postu: Re: Pan Am

STYRO napisał:
Witam wszystkich,

Jako dziecko, moze 10 letnie dostalem (moze z okazji komunii sw.) taki duzy model do sklejania - Boeing 727 z naklejkami PanAm, model skleilem - naklejek nie nakleilem. Od tego czasu Pan Am byla dla mnie taka specjalna linia, taka swiatowa Wink - czasem ja widzialem w tv, czasem czytalem o niej w gazetach. Niestety - dorastajac umknela mi wiadomosc o likwidacji tej linii - obilo mi sie o uszy , ze duzy wplyw na to mial fakt, ze przewoznik koncentrowal sie glownie na przewozach dalekodystansowych. Czy ktos moglby mi wyjasnic co doprowadzilo do upadku tej linii, kiedy to sie stalo i jak? Bede wdzieczny....


Katastrofa nad nad Lockebrii doplenila czare goryczy i zliwkwidowala firme choc to przeciez nie jej wina.
Na [link widoczny dla zalogowanych] mozesz zobaczyc akcje PanAm,

BTW notabene katastrofa innego B747 wybuch w powietrzu
wysiudala z rynku inna wielka historyczne linie TWA


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
t.wojtek




Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź

PostWysłany: Nie 10:28, 22 Sty 2006    Temat postu: Re: Pan Am

O starym PanAm jest trochę [link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
higher




Dołączył: 26 Paź 2005
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 12:03, 22 Sty 2006    Temat postu:

Ten PanAm, który teraz lata między Nową Anglią a Karaibami to nie ta sama linia... ktoś po prostu wiele lat temu poprzes sąd odkupił prawa do uzytkowania nazwy tej historycznej linii lotniczej...
i rzeczywiście bez PanAm i TWA to już nie to samo...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gabik




Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KORD/EPKK

PostWysłany: Nie 14:52, 22 Sty 2006    Temat postu:

Lecialem kiedy na karaiby B722 . Linia nazywala sie Champion Air - same czartery. I gadalem z pilotem. Powiedzial mi ze maja kilka maszyn B727 wlasnie i ze czesc odkupili od PanAmu . Nawet dodal ze wykonuja loty dla tej linni a ja go zapytalem "jak to mozliwe jak ta linia nie istnieje" a on mi odpowiedzial to samo co napisal higher. I szkoda ze juz nie ma tych linii...
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Nie 19:16, 22 Sty 2006    Temat postu:

higher napisał:
Ten PanAm, który teraz lata między Nową Anglią a Karaibami to nie ta sama linia


To by sie zgadzalo. Znam emerytowanego inzyniera pokladowego z PanAm ktory stracil wszystkie przywileje latania taniej na innych liniach. Normalnie, jest uklad miedzy "istniejacymi" liniami ze ich pracownicy moga latac na innych liniach za symboliczne zaplaty. Jak linia sie permanentnie zamyka to jej pracownicy traca takie przywileje.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Danny




Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1208
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EIDW

PostWysłany: Pon 17:40, 23 Sty 2006    Temat postu:

PanAm upadl w grudniu 1991.

Glowne powody jak podano wyzej. Byli glownie linia miedzynarodowa bez siatki wewnetrznej. Wszystko bylo ok dopoki tylko 3 amerykanskich przewoznikow moglo latac do Europy (PanAm, TWA, National) a tylko dwoch do Azji (PanAm i Northwest). Po wprowadzeniu ukladu Bermuda II na trasach tych wzrosla konkurencja i zaczely sie klopoty. W 1986 sprzedano trasy przez Pacyfik do United, jeszcze w 1991 sprzedano "hub" we Frankfurcie do Delty. Jak nie bylo juz co sprzedac to niestety przyszedl koniec.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin