Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jak to jest z kosztem budowy terminala?

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Czw 20:24, 29 Gru 2005    Temat postu: Jak to jest z kosztem budowy terminala?

Piszę ten tekst w forum ogólnym, bo dotyczy on spraw ogólnych, a to że bezpośrednio wynika z sytuacji WAW, to po prostu dlatego, że tylko tu na tak wielką skalę realizowana jest inwestycja, ale do rzeczy...

Czy może mi któryś z Szanownych Znawców wyłuszczy przyczyny, dla których budowa T2 na Okęciu jest tak niemiłosiernie droga. No bo tak:
1. Sam kredyt to 220 mln Euro, nie znam kosztu budowy, ale pewnie koło tego, może trochę więcej, w dolarach to jakieś pewnie 300 mln !!.
2. Sama konstrukcja to w zasadzie prościzna, szkielet, trochę żebrowań, szkło, kamień, wcale nie takie skomplikowane systemy wewnętrzne (no może z wyjątkiem trakcji bagaży, ale to jest tylko jeden taki system) – wpadłem na to obserwując stronę [link widoczny dla zalogowanych]
3. Budowa ta wcale nie wiąże się z wielkimi inwestycjami wstępnymi: teren płaski i uzbrojony, wszystko w zasięgu ręki, drogi doprowadzone, no może trochę korekt i już. Żadnej makro niwelacji, żadnego przygotowania terenu, palowania itd.
4. No i porównanie: Najwyższy biurowiec w Polsce: Warsaw Trade Tower (szczegóły: [link widoczny dla zalogowanych]) który jest powierzchniowo mniejszy, ale są to zupełnie inne powierzchnia, a poza tym na 44 piętrach, został wybudowany ze znacznym zawyżeniem kosztów (po prostu przesadzili) za około 120 mln USD. Ostatnio został (2003) sprzedany za około 82 mln USD – co zdaniem ekspertów lepiej odzwierciedla jego wartość

No więc, mamy T2 za 300 i WTT za 82 mln USD. Gdzie tkwi różnica, no bo gdzieś na pewno. W rękawach?, W systemach wewnętrznych. No bo nie w konstrukcji, bo ta jest skomplikowana jak stodoła. Czy ktoś z Was się na tym zna?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Huby




Dołączył: 17 Gru 2005
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 23:07, 29 Gru 2005    Temat postu:

Moim skromnym zdaniem (nie znam się na tym zbytnio) wszystko tkwi w systemach elektronicznych o których wspomniałeś. WTT jest budynkiem, który z założenia ma powierzchnie pod wynajem. Czyli otrzymujesz stan developerski i reszte masz sam stworzyć. Każda firma ma swoje logo, kolory itd. itp. To ona i tak zajmuje się wykończeniem biura, bo przecież nie wynajmuje go na miesiąc, a nawet jak, to i tak zapłaci za okres 10 lat Smile
Wracając do terminala to jest w nim mnóstwo elektroniki(nawet tak podstawowej jak komputery) której nie uwzględnia się przy budowie wierzowców pod wynajem, gdyż takie sprawy firmy same sobie załatwiają.

Pozatym nie wiem jaki jest koszt budowy, ale wiem że takie urządzenia jak rękawy są bardzo drogie..... zwróć uwagę że dotychczas mamy ich tylko trzy.

Dodajmy do tego że terminali nie buduje się co roku. Jest to inwestycja długookresowa więc systemy muszą być najnowocześniejsze..... itd.

A tak pozatym to to wszystko biorę na zdrowy rozum.... pamiętaj o zawyżeniach kosztów i innych przekrętach Smile

OBY WYSZŁO IM DOBRZE Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marcinj
Moderator



Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 1499
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 23:22, 29 Gru 2005    Temat postu:

sorry: "drogi doprowadzone"? pod T2?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
golab5




Dołączył: 23 Wrz 2005
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Czw 23:32, 29 Gru 2005    Temat postu: Re: Jak to jest z kosztem budowy terminala?

Witek Z napisał:
2. Sama konstrukcja to w zasadzie prościzna, szkielet, trochę żebrowań, szkło, kamień, wcale nie takie skomplikowane systemy wewnętrzne (no może z wyjątkiem trakcji bagaży, ale to jest tylko jeden taki system) – wpadłem na to obserwując stronę [link widoczny dla zalogowanych]


Też nie jestem ekspertem w tej kwestii, ale wracając do wszelakich systemów w terminalu, wiem że np w T1 w WAW są dość skomplikowane instalacje oczyszczania wody, doprowadzające ją do sterylnej jakości. Przy okazji budowy T2 kosztem jest też napewno instalacja do tankowania samolotów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 0:20, 30 Gru 2005    Temat postu:

marcinj napisał:
sorry: "drogi doprowadzone"? pod T2?


No a widziałeś wizualizację. Przecież to ten sam układ komunikacyjny, co już istnieje. No oczywiście, że trzeba zrobić nowe podjazdy, estakady itd, ale to nie jest rewolucja, która by tłumaczyła tak ogromną różnicę (jak budowali Galerie Mokotów, to też musieli zrobić podjazdy).

Nie do końca trafiają do mnie te mityczne instalacje. Trzy sieci kanaliacyjne (sanitarna, deszczowa i ta ekstra: przemysłowa) to standard dla każdej inwestycji przemysłowej. Separatory olei to standard dla każdego parkingu. Komputery - jakie i ile - niech będzie 200 i niech będą po 2 tys USD, no to mamy 400.000 USD - Śmiech. Klima, to standard, systemy oddymiania też, systemy p.poż też. Do tego w biurowcach dochodzą drogie windy. Nie przekonywuje mnie to. Ale może to ja jestem upiardliwy.

PS. W T1 było 8 rękawów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stayyoung




Dołączył: 30 Lis 2005
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 7:46, 30 Gru 2005    Temat postu:

Po pierwsze przy ocenianiu kosztu budowy WTT nalezy sie trzymac liczby 120 mln, a nie 80. Za 80 to kupila Apollo Rida kilka lat temu i paietam szacunki, ze kupila ze nawet 50% wartosci. To jesli chodzi i rynek nieruchomosci.
Jesli chodzi o rynek budowlany to radze sprawdzic koszty robocizny, materialow (stali, szkla) w roku '98 a w roku '05. Ja wiem, ze 7 lat w zyciu czlowieka to malo, ale w gospodarce bardzo duzo. Tu sa glowne roznice w cenie. Dodatkowo koszty budowy WTT udalo sie osiagnac na stosunkowo niskim poziomie, gdyz budowalo Daewoo - wtedy koncern majacy i huty i rozne inne fabryki i jako calosci znaczneiu latwiej bylo mu osiagac przewage w negocjacjach z kontrachentami.
Przykladowo, Zlote Tarasy kosztuja okolo 400 mln euro.
Na koniec radzilbym sprawdzic rzeczywiste koszty Terminalu 2, a nie pisac, ze "sam kredyt to 220mln, a pewnie calosc kosztuje 300mln."
Proponuje porownac koszty budowy Rondo 1, a T2. Wtedy zobaczysz Wink (dane w necie, poszukaj)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
YoNasHek




Dołączył: 30 Gru 2005
Posty: 140
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 7:54, 30 Gru 2005    Temat postu:

Przede wszystkim, żaden z konkurentów konsorcjum nie podal ceny niższej, niż ta, która dał Ferrovial+Budimex+Lamela. Hochtief wręcz uważał, że cena jest zaniżona i z tego powodu słał odwołania.
Za to, co się robi na lotnisku, cena nie jest wygórowana. Nie licząc terminalu (terminal 2, pier north, pier south, przebudowa T1, zwiększenie liczby rękawów z 8 do 27), jeszcze dołożyć należy: budowę parkingu, podjazdów, przebudowa płyt postojowych wraz z infrastrukturą, przebudowa systemu oświetlenia.
W samym terminalu masa systemów, jak i nowa sortownia bagażu, wraz z infrastrukturą... Wydaje mi się, że cena nie jest za wysoka...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chavez




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 434
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Echo-Papa-Golf-Delta

PostWysłany: Pią 11:53, 30 Gru 2005    Temat postu:

Witku, jeżeli te Twoje "głupie 200 kopmuterów" ma kosztować 400 tys $$, to to już jest 2% kredytu a wg mnie te kompy to tylko wisienka na torcie całej inwestycji.
Weź sobie koszt np prześwietlarek do bagażu - tych dużych, nie tych malutkich po dwie przy każdym malutkim gacie, no chyba że będzie jeden security point. No i inne instalacje bezpieczeństwa jak nadzór video, komputerowy nadzór przeciwpożarowy itd.
Tak jak ktoś wcześniej zauważył, typowe instalacje lotniskowe jak: sortownia bagażu, która podobno ma być jednak lepsza niż z początku zakładano, rękawy i to wcale nie najtańsze bo z "przybudówką", system paliwowy jeśli będzie, no i nie zapominajcie o tej wieży, która rośnie na pirsie północnym, jej wyposażenie też będzie sporo kosztować.
No i druga sprawa: roboty ziemne i konstrukcja terminala. Kilometr głupiej euro-autostrady położonej na płaskim terenie kosztuje 2-3 mln Euro. Bez estakad, które podbijają koszt niemiłosiernie. Zobacz, jak zaawansowany sprzęt był i jest używany przy budowie T2, ile dźwigów, to też kosztuje. O ile wiem, to szkło jest droższym surowcem niż stal, a calutki terminal z wyjątkiem blaszanego dachu i rękawów jest obłożony ogromnymi taflami szkła. No i finally, całość musi trzymać dość surowe standardy IATA, ICAO, ISO, TUV, wymagania linii lotniczych i Bóg wie jakie jeszcze. I moim skromnym zdaniem budowanie tego blaszano-szklanego klocka, bo architektonicznie to nic powalającego, to właśnie utrzymanie tych standardów kosztuje również słono. I nie wiem, czy sam projekt nie został wliczony w koszt budowy. Tak to wygląda moim skromnym okiem.

Pozdroofka

Do moderatora: przepraszam, nie wiedziałem że ten post wszedł, sprawdziłem ale go przeoczyłem, proszę o skasowanie go


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez chavez dnia Pią 14:51, 30 Gru 2005, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chavez




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 434
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Echo-Papa-Golf-Delta

PostWysłany: Pią 11:59, 30 Gru 2005    Temat postu:

Żeby nie zapomnieć o tej wieży, której normalnie nie ma na terminalach. Koszt jej wzniesienia i wyposażenia też będzie znaczący.
A cały terminal łącznie z całym wyposażeniem musi trzymać pewne standardy zarówno budowlane właściwe dla tego typu obiektów jak i organizacji lotniczych, budowa zwykłego wieżowca nie ma takich surowych norm do spełnienia jak budowa terminala w porcie lotniczym. I te wszystkie fachowe instalacje są dlatego tak wściekle drogie.
200 kompów nawet po 2000 dolców nie licząc całych stanowisk odpraw to już 2% całego kredytu a to tylko wisienka na torcie w całej inwestycji.

Pozdroofka


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 12:19, 30 Gru 2005    Temat postu:

stayyoung napisał:
Na koniec radzilbym sprawdzic rzeczywiste koszty Terminalu 2, a nie pisac, ze "sam kredyt to 220mln, a pewnie calosc kosztuje 300mln."
Proponuje porownac koszty budowy Rondo 1, a T2. Wtedy zobaczysz Wink (dane w necie, poszukaj)


Dziękuję o Krynico Mądrości za dobre rady. Jakbys wszakże przeczytał uważnie to byś wiedział, że 300 mln USD to nic innego jak rekalkulacja 220 mln Euro. Ile będzie kosztował T2 wciąż nie wiadomo - oczywiście mówię o kosztach łącznych.

Przykład Tarasów jest nieadekwatny, bo: a) koszt jest zdecydowanie zawyżony przez ponadroczną przerwę w inwestycji, b) uwzględnia koszt jednej z najdroższych działek w Europie Wink

Dziękuję także za wskazanie internetu, jako ważnego źródła pozyskiwania danych. Szkoda, że posiadając wiedzę na temat kosztów Ronda 1 (75.000 m.kw.) nie podasz jej.

Chavez: No to są oczywiście argumenty przekonywujące. Nie jestem dzieckiem i wiem, że różnica kosztów MUSI mieć uzasadnienie (i oczywiście spiskowa teoria przewałów do mnie nie trafia). Tym ciekawsza jest to obserwacja. Dziwię się jednak, że mówi się o kosztach budowy na poziomie 300 mln USD, a powinno się mówić zatem o kosztach uruchomienia. No bo chyba koszty tych różnych urządzeń nie wchodzą w kontrakt z konsorcjum budującym. Czy może wchodzą?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
golab5




Dołączył: 23 Wrz 2005
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 14:00, 30 Gru 2005    Temat postu:

Nie wiem czy do ceny którą podałeś Witku ( 300 milionów dolarów ), nie wliczono również wymiany oświelenia lotniska, mam tu na myśli kontrakt o wartości 1,6 miliona euro.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chavez




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 434
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Echo-Papa-Golf-Delta

PostWysłany: Pią 14:58, 30 Gru 2005    Temat postu:

Witek Z napisał:
No bo chyba koszty tych różnych urządzeń nie wchodzą w kontrakt z konsorcjum budującym. Czy może wchodzą?


Jeżeli port lotniczy podaje na łamach mediów ten koszt pierwotny załóżmy 200 mln USD, to jak dla mnie obejmuje on inwestycję z całym dobrodziejstwem inwentarza.
Ja rozumiem że nie jesteś dzieckiem, wcale Cię o to nie podejrzewałem, jednak myślę, że w tym miejscu można inaczej postawić Twoje pytanie:
Czy koszt inwestycji obejmuje całość "pod klucz", czy tylko oddanie gotowej bryły terminala z "przybudówkami" rękawów i przeróbką T1. Jeśli to pierwsze, to uważam koszt za w pełni uzasadniony.

Pozdroofka


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin