Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Górnopłaty
Idź do strony 1, 2  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cani




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 197
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdynia/Olsztyn/Gdańsk

PostWysłany: Wto 12:44, 05 Gru 2006    Temat postu: Górnopłaty

Mam pytanie to większych znawców niż ja. Patrząc na samoloty latające w liniach lotniczych, tylko AVRO, i niektóre Dorniery, to jedyne górnopłaty odrzutowe latajace w liniach lotniczych. Czemy na przykład Boeing, Airbus, Embraer nie produkuja dużych pasażerskich odrzutowych samolotów-górnopłatów. Czy konstrukcja samolotu nie pozwala takiemu rozwiązaniu? W to wątpie patrząc chociażby na ten samolot [link widoczny dla zalogowanych] .
Napiszcie mi więc dlaczego wielkie odrzutowe maszyny, to tylko dolnopłaty? Czy spowodowane jest to bardziej zaawansowaną techniką?, aerodynamiką? czym?
Greets
Cani Cool


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
erni




Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 208
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WROCLAW/EPWR

PostWysłany: Wto 13:38, 05 Gru 2006    Temat postu: Re: Górnopłaty

Cani napisał:
Mam pytanie to większych znawców niż ja. Patrząc na samoloty latające w liniach lotniczych, tylko AVRO, i niektóre Dorniery, to jedyne górnopłaty odrzutowe latajace w liniach lotniczych. Czemy na przykład Boeing, Airbus, Embraer nie produkuja dużych pasażerskich odrzutowych samolotów-górnopłatów. Czy konstrukcja samolotu nie pozwala takiemu rozwiązaniu? W to wątpie patrząc chociażby na ten samolot [link widoczny dla zalogowanych] .
Napiszcie mi więc dlaczego wielkie odrzutowe maszyny, to tylko dolnopłaty? Czy spowodowane jest to bardziej zaawansowaną techniką?, aerodynamiką? czym?
Greets
Cani Cool


Ze względu na możliwośc lokowania większych zbiorników paliwa w "podbrzuszu".


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Quantas
Moderator



Dołączył: 26 Wrz 2005
Posty: 1150
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Pyrlandia

PostWysłany: Wto 15:36, 05 Gru 2006    Temat postu: Re: Górnopłaty

erni napisał:

Ze względu na możliwośc lokowania większych zbiorników paliwa w "podbrzuszu".


Pytanie które również mnie nurtuje, dzięki Cani za zadanie go tutaj.

Czy paliwo w podbrzuszu jest jedynym powodem ?
Konstrukcyjnie to chyba wielki problem nie jest patrząc choćby na to że największe transportowce to górnopłaty. Korzyścią niewątpliwą byłoby wyższe umiejscowienie silników i tym samym mniejsze ryzyko zassania czegość (vide: fisch), dla pasażerów lepiej bo lepsza widoczność.
Więc dlaczego ?
Dziękując Erniemu proszę o kolejne odpowiedzi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
k_sko




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 520
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 16:02, 05 Gru 2006    Temat postu:

Górnopłaty umożliwiają stosowanie dość niskiego podwozia co w przypadku transportowców umożliwia łatwiejszy załadynek i rozładunek towaru.

KS


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ojcie_c




Dołączył: 10 Gru 2005
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KPHL/EPRZ

PostWysłany: Wto 16:31, 05 Gru 2006    Temat postu: Re: Górnopłaty

Quantas napisał:


Czy paliwo w podbrzuszu jest jedynym powodem ?


Górnopłaty mają lepsze własności lotne podczas startu i lądowania. Dolnopłaty zaś rozwijają większe prędkości przelotowe - mogą też być bardziej "dopieszczone" pod względem aerodynamiki.

W obu przypadkach chodzi naturalnie o samoloty pasażerskie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Suhy




Dołączył: 03 Lis 2006
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 17:56, 05 Gru 2006    Temat postu:

Z tego co wiem donopłaty są mniej podatne na boczne podmuchy wiatru przy starcie i lądowaniu. Do tego dochodzi efekt pduszki powietrznej powsającej pod nisko lecącym samolotem , a zatem zwiększenie siły nośnej i zmniejszenie prędkości przyzieminia. Ponadto niżej położone skrzydła to lżejsze podwozie, mniej podatne na uszkodzenia oraz wygodna możliwość jego umieszczenia w skrzydłach - może być umiejscowione w sporej odległości od kadłuba - większa stabilność samolotu na płycie lotniska. Lżejsze podwozie to również ekonomia - oszczędności w paliwie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 17:58, 05 Gru 2006    Temat postu:

Suhy napisał:
Ponadto niżej położone skrzydła to lżejsze podwozie, mniej podatne na uszkodzenia oraz wygodna możliwość jego umieszczenia w skrzydłach - może być umiejscowione w sporej odległości od kadłuba - większa stabilność samolotu na płycie lotniska.


Trochę górnopłatów z podwoziem w silnikach jednak lata, chociaż pewnie więcej to podwozie waży.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Air Q




Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 171
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Katowice

PostWysłany: Wto 18:34, 05 Gru 2006    Temat postu:

Dolnopłaty zapewniają większe szanse przeżycia pasażerów w przypadku zderzenia z ziemią (zwłaszcza jeśli silniki są umieszczone pod skrzydłami), poprostu w pierwszej kolejności impet zderzenia przyjmują silniki i łamiące się skrzydłą...
Choć nie wiem czy ten argument jest brany pod uwage przy projektowaniu nowych samolotów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
grztus




Dołączył: 07 Lis 2005
Posty: 480
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Radom/Warszawa

PostWysłany: Pon 17:54, 11 Gru 2006    Temat postu:

Air Q - ten czynnik jest również brany pod uwagę.
Jedną z podstawowych różnic obu układów jest tendencja pogłębiania ślizgu i zakrętu przez górnopłaty ze względu na przepływy powietrza spod kadłuba nad skrzydło. Górnopłaty mają z tym spory problem, o czym może świadczyć dobitnie fakt, iż B-52 podczas lądowania ustawia się pod wiatr (leci ślizgiem kierunkowym względem osi pasa) a wózki podwozia przestawiają się odpowiednio na kierunek osi pasa Rolling Eyes
Ponadto jak to już wcześniej wspomniano, dolnopłaty mają znacznie większe możliwości zwiększenia maksymalnej siły nośnej w trakcie startu i lądowania, przy jednoczesnym zachowaniu ekonomiki na prędkościach przelotowych. Ważnym czynnikiem jest też poprowadzenie przez kadłub dźwigarów skrzydeł - co jest zdecydowanie łatwiejsze do wykonania w dolnopłacie. Oczywiście w górnopłacie podwozie można by montować do kadłuba, ale w przypadku dużych samolotów pasażerskich zdecydowanie bardziej opłaca się wykonać lekkie podwozie a szerzej rozstawione (a taką możliwość dają dolnopłaty). Dochodzą też względy obsługi samolotu na ziemi (np. tankowanie czy kontrola silników). Jest znacznie więcej szczegółów niż te wspomniane w postach powyżej, i tak naprawdę wybór układu skrzydła (górno lub dolno płat) to wierzchołek góry lodowej w porównaniu z dalszymi wyborami, takimi jak: skos, wznios, wydłużenie, umiejscowienie silników, klap, lotek itp., umieszczenie zbiorników paliwa, generacja wirów i ewentualne ich wykorzystanie (np. Concorde) i wiele wiele innych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piwi




Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 999
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Dąbrowa Górnicza [epkt_spotters]

PostWysłany: Pon 18:25, 11 Gru 2006    Temat postu: Re: Górnopłaty

Quantas napisał:
dla pasażerów lepiej bo lepsza widoczność.
Więc dlaczego ?


Z tym się nie zgodzę. Leciałeś kiedys choćby Avro? Mniej więcej połowa samolotu to widok na raczej szerokie skrzydło i silniki. Widoczność boczna jest niemal zerowa.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
psotter




Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 21:42, 12 Gru 2006    Temat postu:

Dla pasażerów liczy się bardzo widoczność w dół.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Wto 21:48, 12 Gru 2006    Temat postu: Re: Górnopłaty

ojcie_c napisał:
Górnopłaty mają lepsze własności lotne podczas startu i lądowania.

Absolutnie nie ma takich "zlotych" regul. "ground effect" mozna zaliczyc do tych "lepszych" wlasnosci i jest on duzo silniejszy przy dolnoplatach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mathy_j




Dołączył: 25 Paź 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 17:06, 14 Gru 2006    Temat postu:

Pamiętajcie też, że dolnopłaty stosowane są przy transportowcach- mają dużą siłę nośną, poza tym samolot ma większą stateczność, bo śtodek ciękości znajduje się niżej w stosunku do skrzydeł.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
psotter




Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 17:20, 14 Gru 2006    Temat postu:

Mathy_j napisał:
Pamiętajcie też, że dolnopłaty stosowane są przy transportowcach- mają dużą siłę nośną, poza tym samolot ma większą stateczność, bo śtodek ciękości znajduje się niżej w stosunku do skrzydeł.

Skrzydło wytwarza tę samą siłę nośną, niezależnie od umieszczenia. Istotny może być sposób przeniesienia tej siły (łatwiej położyć ciężar na skrzydle niż go powiesić pod nim).

Środek ciężkości w górnopłacie zdecydowanie będzie "niżej w stosunku do skrzydła" w układzie górnopłata. Wiem, co chciałes napisać - dolnopłaty są stateczniejsze podłużnie od górnopłatów (za to mniej stateczne poprzecznie).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KubaN




Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 798
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk EPGD

PostWysłany: Czw 20:25, 14 Gru 2006    Temat postu:

Mathy_j napisał:
Pamiętajcie też, że dolnopłaty stosowane są przy transportowcach- mają dużą siłę nośną, poza tym samolot ma większą stateczność, bo śtodek ciękości znajduje się niżej w stosunku do skrzydeł.


Miałeś na myśli 74F i M1F ?

Bo tylko na to mi wygląda... większość cargo to górnopłaty... AN225, AN124, C5 Galaxy, C17 Globemaster, IL76, AN74 i chociażby małe C295 i AN26 to górnopłaty... także wiesz Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin