Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Cessna uchylila rabka tajemnicy
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Czw 23:28, 27 Lip 2006    Temat postu:

bartek_ql napisał:

Po pierwsze nie myl pojec: czym innym jest predkosc optymalna a czym innym ekonomiczna.

Kto je myli?? Czy ty kiedys miales przed swoja POH (lub POM) do jakiegos samolotu? Pewnie nie bo inaczej bys nonsensow (przepraszam ale bardziej adekwatnego slowa nie znalazlem) nie wypisywal..Nie ma w terminologii lotniczej czegos takiego jak "szybkosc optymalna" - ja uzylem tego potocznego slowa aby uniknac terminologi ktora moze byc nieznana tutaj - "maximum range speed". "Maximum range speed" jest czesto nazywana "best economy speed" - w takich samolotach jak Cessny sa one dokladnie TE SAME - tylko w duzych pasazerach lekko sie one roznia (nie wchodzac w niepotrzebne szczegoly). Sa jeszcze inne szybkosci jak naprzyklad "maximum endurance speed", lub "best glide speed" ale to inna para kaloszy. A wiec podsumowujac dla takich malych samolotow masz tylko jedna "optymalna" szybkosc - ta ktora daje ci najmniej spalonego paliwa na trasie (na "optymalnej" wysokosci ma sie rozumiec) - i czy ja nazwiesz optymalna czy ekonomiczna w swoim slownictwie to "wsio rawno".
Cytat:
Natomiast na tyle na ile znam sie na aerodynamice

O to wlasnie chodzi ze sie raczej kiepsko znasz. Przy takich niskich szybkosciach jak te male Cessny "geometria" (forward sweep) skrzydla ma malo co wspolnego z szybkoscia samolotu. To nie szybkosci blisko-dzwiekowe.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek_ql




Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Pią 0:15, 28 Lip 2006    Temat postu:

Predkosc optymalna istnieje dla KAZDEGO platowca i jest predkoscia przy ktorej wystepuje najmniejsze opadanie. Predkosc ekonomiczna to predkosc przy ktorej zasieg samolotu jest najwiekszy. Przeslec proces projektowy dowolnego samolotu i zorientujesz sie ze obie te predkosci sa wyznaczane dla kazdego samolotu. Zamienne stosowanie nazw obu tych predkosci jest bledne.

Prosze nie uzywaj slowa "szybkosc" w odniesieniu do predkosci bo to strasznie nie eleganckie i takie w stylu "dziennikarzy konstruktorow" Wink

Predkosci poddzwiekowe? A co ma piernik do wiatraka? Tam wchodza w gre juz zjawiska falowe a to zupelnie inna para kaloszy. Ja mowilem o aerodynamice klasycznej (bez zjawisk falowych). Zalety i wady platow o ujemnym skosie mozesz znalezc w kazdym podreczniku do aerodynamiki lotniczej.
pzdr


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 1:44, 28 Lip 2006    Temat postu:

bartek_ql napisał:
Predkosc optymalna istnieje dla KAZDEGO platowca i jest predkoscia przy ktorej wystepuje najmniejsze opadanie.

na to sie fachowo mowi "best glide speed". Uzywaj miedzynarodowej terminologi i nie bedzie nieporozumienia.
Cytat:
Zalety i wady platow o ujemnym skosie mozesz znalezc w kazdym podreczniku do aerodynamiki lotniczej.

wlasnie,radzilbym ci sie zapoznac z takowa literatura zanim bedziesz cos pisac. Do takowych "wad" nie nalezy problem szybkosci dla samolotow z ujemnym skosem poruszajacych sie w obszarze < 0.3 Mach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek_ql




Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Pią 10:22, 28 Lip 2006    Temat postu:

Ok konczac temat z mojej strony.

Okreslenie "predkosc optymalna" jest okresleniem fachowym stosowanym w literaturze.

Nie widze potrzeby stosowania anglojezycznych zwrotow na polskim forum jesli istnieja ich polskie odpowiedniki.

Ksiazka pierwsza z brzegu Daniel P. Raymer "Aircraft Design: A Conceptual Approach" :

Zmniejszanie skosu skrzydla (zwiekszanie skosu ujemnego):
- zmniejsza predkosc przeciagniecia
- zmniejsza predkosc wznoszenia
- zmniejsza pulap maksymalny
- skraca rozbieg
- zmniejsza predkosc maksymalna
- pogarsza wlasnosci lotne w podmuchach
- zmniejsza predkosc maksymalna na duzych wysokosciach
- pogarsza manewrowosc naddzwiekowa
- polepsza manewrowosc poddzwiekowa

Oczywiscie na koncowe osiagi samolotu wplywa ma kilka czynnikow nie tylko skos skrzydla.
pzdr


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Sob 19:04, 29 Lip 2006    Temat postu:

bartek_ql napisał:
Okreslenie "predkosc optymalna" jest okresleniem fachowym stosowanym w literaturze.


Byc moze i jest stosowana w literaturze polskiej ale gwarantuje ze chodzi pewnie o swiat konstruktorow, nie lotnikow. Jakbys byl pilotem to bys wiedzial ze w swiecie pilotow uzywa sie terminologi jak najprostszej bez szansy na pomyki i podwojne znaczenia. Nawet alfabet lotniczy zostal tak wymyslony aby nie pomylic niemieckiego "nie" z angielskim "9". Na drugi raz jak uzyjesz takiego powszechnego slowa jak "optymalna" to dopisz w nawiasie co przez to rozumiesz, nie kazdy jest tu oczytany w polskiej literaturze konstrukcji lotniczych. I na koniec angielski jest miedzynarodoowym jezykiem lotnictwa, moze nie jezykiem konstuktorow ale jezykiem pilotow i tylko w tym jezyku bedziesz zrozumiany w swiecie lotnictwa bez szansy na pomylke.

A tu znalazlem polski tekst w ktorym autor uzywa "optymalna szybkosc" na jeszcze cos innego - ty tylko pokazuje jak niebezpieczne sa takie okreslenia.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek_ql




Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Sob 20:03, 29 Lip 2006    Temat postu:

Dobra ale teraz to juz na prawde koncze bo dalsza dyskusja w tym temacie nie ma sensu.

Tak sie sklada ze jestem pilotem.

Podany przez Ciebie link to jakas strona na ktorej nawet nie ma podpisu tworcy. Fakt ze uzywa slowa "szybkosc" swiadczy albo o tym ze tekst jest przepisany z jakis starych ksiazek (byc moze kiedys sie tak mowilo) albo ze gosc jest ignorantem technicznym Smile i podawanie go za przyklad jest nie na miejscu.

To ze poza granicami Polski nie uzywa sie stwierdzenia "predkosc optymalna" jest tak oczywista jak to ze poza granicami Rosji nie uzywa sie slowa "скорость".
A jesli nie wiesz co w jezyku polskim oznaczaja sformulowania "predkosc optymalna" czy "predkosc ekonomiczna" to piszac na ich temat lepiej pisz posty po angielsku (rozumiem ze znasz terminologie lotnicza tylko w tym jezyku bo to "jezyk lotnictwa")
Definitywnie koncze swoj udzial w tym temacie bo zrobila sie z tego niepotrzebna przepychanka Smile
pzdr


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jasio85




Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Sob 22:35, 29 Lip 2006    Temat postu:

Skończcie się kłucić bo i jeden i drugi ma rację. Każdy kto otwożył dowolny podręcznik do aerodynamiki w języku polskim spotkał się z takimi pojęciami jak V ekonomiczna i V optymalna, i każdy pilot który tego nie wie zrzynał na KWT. A Ślepowron zanim zaczniesz najeżdżać na gościa wpisz w google 'Predkość optymalna' i zobacz ze takie pojęcie jest i sprawdź co znaczy.


No Offence


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin