Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

"Strzeż się latem Okęcia" - gazeta.pl

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Warszawa - Okęcie (EPWA/WAW)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BN
Moderator



Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 8:52, 02 Lut 2006    Temat postu: "Strzeż się latem Okęcia" - gazeta.pl

Cytat:
Strzeż się latem Okęcia
Maciej Kuźmicz, Piotr Miączyński 02-02-2006 , ostatnia aktualizacja 01-02-2006 22:13

Czy tegoroczne lato będzie dla kilku milionów pasażerów warszawskiego Okęcia horrorem? To możliwe. Opóźniają się prace nad budową nowego dworca lotniczego. Miał być gotowy do 15 kwietnia, będzie - najwcześniej w grudniu.

No nie! Spóźnienie w przebudowie?! Już dziś Warszawa jest najgorszym lotniskiem w Europie, w ubiegłe lato przez tłok w starym terminalu cztery razy spóźniłem się na samolot - mówił w środę wściekły Alan, Irlandczyk, właściciel firmy budowlanej, który odlatywał z zatłoczonego Okęcia po południu.

Czy w te wakacje będzie jeszcze gorzej?

Więcej rękawów, nowe terminy

Warszawskie lotnisko od kilku lat trzeszczy w szwach. Budynek zaprojektowany był dla 3,5 mln pasażerów rocznie. Tymczasem w ubiegłym roku Okęcie odprawiło ponad 7 mln osób, z czego tylko w sezonie letnim (od maja do końca września) - 3,5 mln. Pasażerów będzie jeszcze więcej, bo polski rynek szybko rośnie: w ubiegłym roku na krajowych lotniskach odprawiono o 31 proc. więcej osób niż w 2004. W Warszawie - o ponad 16 proc. Dlatego warszawskie lotnisko się poszerza. Stary i nowy budynek (terminale 1 i 2) mają razem pozwolić na obsługę ok. 10 mln osób.

Nowy terminal buduje firma Budimex. Miał być gotowy w kwietniu, ale nie będzie. Krzysztof Kozioł, rzecznik Budimeksu, tłumaczy: Musimy wykonać dodatkowe prace zlecone przez inwestora, czyli Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL). Zdaniem Kozła, PPL chce m.in.: • zwiększyć liczbę rękawów w północnej części terminalu z 14 do 20, • wzmocnić konstrukcję wielopoziomowego parkingu, tak aby można było na nim nadbudować hotel.

PPL i Budimex właśnie negocjują aneks do umowy, w którym ma być nowa data oddania całości do użytku. Edyta Mikołajczyk, rzecznik PPL, uspokaja: - Jeżeli podpiszemy aneks z Budimeksem, północna część terminalu będzie gotowa do końca maja - mówi. Kiedy ma być gotowa reszta? - Najpóźniej do końca grudnia, ale do tego czasu będą uruchamiane kolejne części terminalu; zrobimy wszystko, by ułatwić pasażerom życie, współpracujemy z liniami - dodaje.

Podpisanie aneksu Budimex - PPL już trzykrotnie przekładano, bo firmy nie mogły się dogadać co do terminu zakończenia poszczególnych etapów prac i ewentualnych kar umownych.

Wakacyjny horror?

To nie koniec kłopotów. W wakacje razem z otwarciem części nowego terminalu PPL zamknie częściowo stary. Hale odlotów i przylotów będą co prawda działać, odprawa pasażerów - też. Ale nie będzie można np. wsiąść do samolotu bezpośrednio z rękawa starego terminalu - bo będzie tam trwała przebudowa. Co na to linie lotnicze?

- Operowanie w lecie na części terminalu będzie dla nas wielkim wyzwaniem. Lotnisko ma problem, chcemy pomóc PPL w jego rozwiązaniu. To leży również w naszym interesie - mówi Leszek Chorzewski, dyrektor biura komunikacji i informacji w LOT. - Niestety, wiemy, że wiele systemów lotniskowych nie będzie działało od razu sprawnie.

LOT-owi najbardziej zależy na tym, żeby terminal działał sprawnie jak najszybciej. Jest największą linią latającą z Okęcia i od nowego terminalu zależy kondycja firmy.

Inne linie - anonimowo - są bardziej dosadne. - Ubiegłoroczne lato to był chaos na Okęciu. Tegoroczne to będzie masakra: jeszcze nigdzie na świecie nowy terminal nie ruszył bez awarii, przestojów - mówi "Gazecie" pracownik jednej z linii. - Jeżeli mamy nowy system bagażowy, to on musi się dotrzeć. Na samym początku może się zatrzymywać bez powodu. Pasażerowie będą dłużej czekać na bagaż. I do kogo pójdą ze skargą? Jasne, że do nas! - wylicza.

Terminal pełen nieszczęść

Rozbudowa lotniska na Okęciu od samego początku, czyli lipca 2002 r., budziła kontrowersje.

Najpierw Zbigniew Lesiecki, już odwołany ze stanowiska dyrektor generalny PPL w ostatniej chwili zmienił skład komisji przetargowej (w sumie zmieniał się siedem razy). Tłumaczył to reorganizacją w firmie. Podjął też decyzję o zmianie zasady punktowania ofert, najważniejszym kryterium wyboru stała się cena. Uzasadniał, że musi wybrać wykonawcę szybko, bo inaczej nie uda się zbudować terminalu w ogóle.

Najmniej, bo198 mln dol., za rozbudowę zażądało polsko-hiszpańskie konsorcjum Budimex, Ferrovial Agroman, Estudio Lamela. Wygrali przetarg. Konkurencja - Strabag i Hochtief - wściekła się. Przegrane firmy mówiły: nikt nie potrafi wybudować lotniska za taką cenę. Twierdziły też, że firmy zwycięskie zaoferowały niską cenę, licząc, że zarobią na podpisywanych później aneksach do kontraktu.

Zarzuty wobec przetargu wysunął również NIK. Kontrolerzy napisali: "Jeden z największych polskich przetargów został przeprowadzony nieprawidłowo pod względem gospodarności, legalności i rzetelności".

W 2004 r. Budimex musiał zaksięgować 68,5 mln zł straty z powodu kontraktu na rozbudowę Okęcia. - Zdrożała złotówka, stal oraz paliwa - tłumaczy rzecznik spółki Krzysztof Kozioł. Czy inwestycja była opłacalna dla Budimeksu?

- Przede wszystkim inwestycja trwa i nie można w tej chwili przesądzać o jej wyniku - komentuje Kozioł. Wiadomo, że firma zarobi ekstra pieniądze - kilka milionów dolarów na robotach dodatkowych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BLIX




Dołączył: 20 Sty 2006
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 9:08, 02 Lut 2006    Temat postu:

Witam.
Wiecie co? Juz sie tym nie przejmuje.
Przyzwyczailem sie do naszego polskiego przekladania terminow,moglbym tutaj wymieniac i wymieniac budowy ktore nie zostaly oddane w terminie badz nigdy nie zostana.
Brawo.
Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
szymonk2




Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 106
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPPO / EPWA

PostWysłany: Czw 9:25, 02 Lut 2006    Temat postu:

BLIX napisał:
Przyzwyczailem sie do naszego polskiego przekladania terminow,moglbym tutaj wymieniac i wymieniac budowy ktore nie zostaly oddane w terminie badz nigdy nie zostana.


Jestem chyba przewrażliwiony, ale tak jakoś między wierszami wyczuwam, że termin grudniowy też nie będzie dotrzymany.

Pozdrawiam wszystkich, którzy tak jak ja na Okecie dojeżdzają ulicą Marynarską Sad


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Moniksa




Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 10:04, 02 Lut 2006    Temat postu:

A mnie to ciągle wkurza :/ I wspolczuje ludziom,którzy nie mają innego wyjscia i musza podrozować przez WAW. Mad Mad Confused

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chavez




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 434
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Echo-Papa-Golf-Delta

PostWysłany: Czw 10:05, 02 Lut 2006    Temat postu:

Może być, że się przeciągnie, tak do wiosny 2007. Na wisualkach jest jeden dach kryjący oba terminale. Czyżby tak miało być że zedrą buraczkową powłokę ?
To może być bardzo ciekawe widowisko - zmiana dachu. Razem z tą nową wygląda to ni w p. ni w o. Szczerze jednak, to architektonicznie ta buraczkowa mi się bardziej podoba.
Prawdopodobnie będe za jakiś czas na EPWA lecąc do USA, obejrze i wezmę udział w tym haosie.
Czy się mylę, ale jeśli oni chcą w maju oddać część północną, to już powinni urządzenia montować ? A gdzie testy ? A jak wygląda zjazd z estakady ?
Stąd się właśnie biorą te awarie rozruchowe że terminale są na łapu-capu otwierane.

Pozdroofka


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cani




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 197
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdynia/Olsztyn/Gdańsk

PostWysłany: Czw 10:50, 02 Lut 2006    Temat postu:

To, że przekładaja termin to mnie ejszcze nie wkurza tak bardzo, ale nie wiem, czy sobie przypominacie, że rozbudowa terminalu miała w ogóle ruszyć już w ... 1999 r. Czyli spóźnili sie z tym 5 lat, więc teraz jak poczekamy tych kilka miesięcy, to naprawde nic sięnie stanie Wink
Ja ogólnie rzec biorąc byłem zawsze za Hochtiefem, mogliby to ładnie złozyć z obecnym terminalem, mając w archiwach wszystko odnosnie starego budynku i byłoby naprawdę cacy, a tak teraz to będą chyba dwa terminale w jednym, ale zobaczymy, życzę Okęciu jak najlepiej Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Warszawa - Okęcie (EPWA/WAW) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin