Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

RNAV spotting przy OMAVA
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Warszawa - Okęcie (EPWA/WAW)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 18:49, 05 Kwi 2006    Temat postu:

To może uporządkujmy zdobytą wiedzę, ewentualnie moderator przeniesie to gdzie indziej.

Cytat:
Te punkciki to Intersections, przeważnie leżą na przecięciu korytarzy lotniczych ( i chyba tylko w miejscach przecięcia korytarzy lotniczych).


Intersections to amerykańska nomenklatura, jestem skłonny ją przyjąć dla fixów leżących na przecięciach dróg (nie KORYTARZY) lotniczych. Punkty te leżą też jednak w różnych innych miejscach: na granicy sektorów kontroli, na granicy FIRu, w drogach lotniczych przed granicą FIRu nieco przed kolejnym fixem. To wszystko wynika z porozumień między sąsiednimi organami kontroli albo ościennymi FIRami, w ten sposób wyznacza się miejsca przekazania kontroli lub pukty meldowania albo coś jeszcze innego. W dużym uogólnieniu fix przeważnie leży w jakiejś drodze lotniczej w miejscu z jakiegoś powodu uznanym za istotne a jego nazwa ma 5 liter tworzących 2 sylaby w sposób względnie łatwy do wymówienia dla każdego niezależnie od jego ojczystego języka, przy czym niewskazane jest umieszczanie blisko siebie 2 punotów o podobnie brzmiących nazwach (niestety nie zawsze tak jest, przykładem AGERA i AKARA w TMA Wrocław)

Cytat:
VOR to radiolatarnia nadająca sygnał z kierunkiem (kursem) oraz odległością (DME) do niej. Radiolatarnie NDB nadają tylko kurs.


Niezupełnie. Nie wnikając w techniczne zagadnienia: błędem jest utożsamianie VOR z DME. W Polsce znany jest jeden przypadek VORa pozbawionego DME (kto zgadnie?), podczas gdy DME jest montowane np. wraz ILS.
VOR dośc dokładnie podaje kierunek, DME dośc dokładnie odległośc, NDB niezbyt dokładnie swoje położenie względem samolotu.

Przy okazji: fixy faktycznie bardzije potrzebne są kontrolerom, zwłaszcza przy kontroli proceduralnej. W samej kontroli radarowej sensu stricte możnaby się bez nich obejść, ale są bardzo wygodne jako zaplecze ułatwiające prowadzenie tej kontroli.[/quote]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jachub




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa-Wyględów

PostWysłany: Śro 19:00, 05 Kwi 2006    Temat postu:

Atco napisał:
W Polsce znany jest jeden przypadek VORa pozbawionego DME (kto zgadnie?)


KMI Question
Dobrze poszukałem w AIPie Question Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 19:07, 05 Kwi 2006    Temat postu:

Dobrze poszukałes. Wygrał Pan talon na balon Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jachub




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa-Wyględów

PostWysłany: Śro 19:08, 05 Kwi 2006    Temat postu:

Very Happy
Jednorazowy bilet wstępu do ustępu Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kshyhoo
Moderator



Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 574
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 1km od EPWA

PostWysłany: Śro 19:09, 05 Kwi 2006    Temat postu:

A teraz bardzo proszę moderatora o wydzielenie części edukacyjnej tematu... Wink

atco dzięki za wyjasnienie sprawy Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zdun




Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Śro 22:10, 05 Kwi 2006    Temat postu:

Bardzo dziękuje za dość obszerne wyjaśnienie.

Pozdrawiam - Piotrek Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
YoNasHek




Dołączył: 30 Gru 2005
Posty: 140
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 22:32, 05 Kwi 2006    Temat postu:

Zdun napisał:
VOR to radiolatarnia nadająca sygnał z kierunkiem (kursem) oraz odległością (DME) do niej. Radiolatarnie NDB nadają tylko kurs.


VOR - VHF Omnidirectional Radio beacon. Radiolatarnia kierunkowa, która, najprościej, podaje kierunek od niej - innymi słowy dostrajając się do niej, otrzymuje się kierunek, na jakim znajduje się samolot względem tejże radiolatarni (powiedzmy samolot do LIN leci od wschodu, wiec kierunek od radiolatarni do samolotu jest 90st [uproszczenie], i taką informację dostaje pilot).

DME - Distance Measuring Equipment - urządzenie mierzące odległość, przy czym należy pamiętać, że jest to odległość kątowa - innymi słowy między samolotem a faktycznym umiejscowieniem urządzenia.

NDB - Non Directional Beacon - Radiolatarnia bezkierunkowa, która, w dużym uproszczeniu, wysyła tylko sygnał w niebo i samolot dostrajając się do niej nie dostaje już informacji, na jakim kierunku leci, a jedynie, gdzie dana radiolatarnia się znajduje. NDB _nie nadaje żadnego kursu._

Oczywiście, to duże uproszczenie, ale powinno pokazać różnice.
Generalnie najczęściej występuje zestawienie VOR-DME, NDB już się nie stosuje, ICAO uchwaliła likwidację tych pomocy, o ile się nie mylę.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 22:36, 05 Kwi 2006    Temat postu:

YoNasHek napisał:
NDB już się nie stosuje, ICAO uchwaliła likwidację tych pomocy, o ile się nie mylę.


Ale przecież nie z dnia na dzień! NDB nadal działają jako pomoce podejścia, a gdzieniegdzie jako samoldzielne pomoce trasowe (nie w parze z VOR w tym samym miejscu); np. CHO.

Rezygnuje się z nich, bo sa do bani.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Oskar Lima




Dołączył: 15 Sty 2006
Posty: 145
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSC

PostWysłany: Czw 8:01, 06 Kwi 2006    Temat postu:

Atco napisał:
Rezygnuje się z nich, bo sa do bani.


Są do bani, ale póki co CHO cały czas jest i szans na D-VORa w najbliższym czasie niestety nie mamy Sad


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
YoNasHek




Dołączył: 30 Gru 2005
Posty: 140
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 16:27, 06 Kwi 2006    Temat postu:

Atco napisał:
Ale przecież nie z dnia na dzień! NDB nadal działają jako pomoce podejścia, a gdzieniegdzie jako samoldzielne pomoce trasowe (nie w parze z VOR w tym samym miejscu); np. CHO.
Rezygnuje się z nich, bo sa do bani.


Tak, jest uchwalony jakiś termin, do kiedy mają zostać usunięte, póki co tylko nie stawia sie nowych...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 16:49, 06 Kwi 2006    Temat postu:

Teżnie do końca: BBM w ZG to NDB nówka sztuka.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Warszawa - Okęcie (EPWA/WAW) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin