Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Coś dla laików...
Idź do strony 1, 2  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Skanery, częstotliwości , ACARS
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Herhor




Dołączył: 17 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPBY

PostWysłany: Czw 13:53, 18 Maj 2006    Temat postu: Coś dla laików...

Mam pytako, jako początkujący nasłuchowiec:
Co oznaczają poniższe skróty, co "słychać" na tych poszczególnych częstotliwościach i czego warto słuchać w Warszawie (tylko wieży)? Wybieram się niedługo na Okęcie (samolotem) i nie wiem, czego najlepiej słuchać?

TWR - wiem, że to wieża kontrolna
APP
FIS
Ground
Delivery

Miszkam w Bydgoszczy, a u nas jest tylko TWR, która "załatwia" wszystko...

Pozdrawiam!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maciek P




Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 326
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków EPKK | 3 NM NE to SKAVI

PostWysłany: Czw 15:25, 18 Maj 2006    Temat postu:

TWR - wieża kontrolna
APP - kontrola zbliżania samolotów do lotniska
FIS - kontrola cywilnyc statków powietrznych (nie rejsowych)
Ground - kontrola tego co już jedzie a nie leci
Delivery - wydawanie pozwoleń, zezwoleń przed startem


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zdun




Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Czw 15:34, 18 Maj 2006    Temat postu:

Niestety do czego słuźy i co to jest FIS to nie wiem, ale resztę po krótce opiszę:
DEL (Delivery) - wydaje zgody na lot i podaje praktycznie wszystkie początkowe informacje potrzebne pilotom (głównie instrukcje co maja wykonywac piloci po starcie, kod transpondera (squawk) itp..)
GND (Ground) - Są to stanowiska odpowiedzialne za ruch samolotów na płycie ( cały ruch oprócz pasów).
TWR (Tower) - Pilot łączy się z tower przed pasem (podczas kołowania), gdy jest ustabilizowany na osi pasa (lub tuż przed stabilizacją na osi). Tower wydaje zgody na starty, lądowania oraz przecięcia pasów przez kołujące samoloty - czyli wszystko co związane z "użyciem pasa" Wink
APP (Approach) - Kieruje ruchem samolotów w danym obszarze wytyczonym przez jakieś punkty nawigacyjne (intersections lub VOR ), wokół lotniska . Obszar taki nazywamy TMA. Po opuszczeniu "zbliżania" samolot kontaktuje się z radarem (danym sektorem). Pilot łaczy się z APP zaraz po starcie.

Tak więc jak chcesz słuchać instrukcji wydawanych dla samolotu, którym lecisz musisz stopniowo w zależności od tego co właśnie się dzieje przełączać się na róźne częstotliwości.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Herhor




Dołączył: 17 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPBY

PostWysłany: Czw 16:22, 18 Maj 2006    Temat postu:

Dzięki bardzo!

Teraz jestem mądrzejszy....
Tylko jeszcze jedno pytanko: Gdy samolot stoi na stanowisku na płycie, to najpierw rozmawia z DEL czy z GND (jaka jest kolejność wg procedury startowej)?

Pozdrawiam!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zdun




Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Czw 16:37, 18 Maj 2006    Temat postu:

Najpierw z DEL, później przełącza się na GND. To co napisałem wczesniej jest w kolejności, w jakiej zgłasza się pilot do poszczególnych stacji Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KubaN




Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 798
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk EPGD

PostWysłany: Czw 17:26, 18 Maj 2006    Temat postu:

Zdun napisał:
Najpierw z DEL, później przełącza się na GND. To co napisałem wczesniej jest w kolejności, w jakiej zgłasza się pilot do poszczególnych stacji Smile


No po APP pozostaje jeszcze CTR Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zdun




Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Czw 17:36, 18 Maj 2006    Temat postu:

To wiadomo, ale o to się kolega nie pytał, więc nie pytałem Smile Trzeb słuchać na APP, na jaką częstotliwośc ma przejść nasz samolot i tyle Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Herhor




Dołączył: 17 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPBY

PostWysłany: Pon 9:52, 29 Maj 2006    Temat postu:

KubaN napisał:

No po APP pozostaje jeszcze CTR Wink


CTR to to samo co TWR?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wr50m2
Moderator



Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSC,EPSD,TXL

PostWysłany: Pon 10:35, 29 Maj 2006    Temat postu:

Herhor napisał:
KubaN napisał:

No po APP pozostaje jeszcze CTR Wink


CTR to to samo co TWR?


CTR to strefa kontrolowana lotniska.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
moli




Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EIDW/EPWR

PostWysłany: Wto 19:42, 17 Paź 2006    Temat postu:

Taka ciekawostka z Dublina. Kontrola APPROACH - czyli zblizanie sie samolotow do lotniska prowadzi samoloty do czasu gdy wpadnie w obszar objety radarem. Nie wiem jak to bedzie po polsku ale pilot podaje komunikat, ze "lokelajzer establisz" czyli samolot jest prowadzony na lotnisko przez AUTOPILOTA z lotniska w Dublinie. W ostatniej fazie ladowania pilot sam chwyta za stery. W przypadku zlych warunkow atmosferycznych wiekszosc ladowania jest jednak w rekach pilota. Jak poznac czy dane lotnisko ma ten system "LOKELAJZER"? Slady po kolach samolotow co siadaja na psie sa w zasadzie w jednym miejscu Smile
Informacje te pochodza z wlasnych moich obserwacji i nasluchow lotniczych nad Dublinem.
Pozdrawiam.,


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wegi
Moderator



Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPBY

PostWysłany: Wto 20:27, 17 Paź 2006    Temat postu:

1. DEL
2. Apron
3. Ground
4. Tower
5. Departure
6. Radar
7. Approach
8. Director
9. Tower
10. Ground

Mniejwięcej taka jest kolejnosc na dużych lotniskach


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jachub




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa-Wyględów

PostWysłany: Śro 9:47, 18 Paź 2006    Temat postu:

moli napisał:
Taka ciekawostka z Dublina. Kontrola APPROACH - czyli zblizanie sie samolotow do lotniska prowadzi samoloty do czasu gdy wpadnie w obszar objety radarem.

Nie tylko w Dublinie...
Cytat:
Nie wiem jak to bedzie po polsku ale pilot podaje komunikat, ze "lokelajzer establisz"

Lokalizer ustabilizowany Wink
Cytat:
czyli samolot jest prowadzony na lotnisko przez AUTOPILOTA z lotniska w Dublinie.

Zapewne chodzi Ci o podejście wg ILS. Autopilot nie pochodzi z lotniska, jeśli już to pochodzi z samolotu i kontroluje ścieżkę schodzenia i prędkość. Tu jest trochę więcej: [link widoczny dla zalogowanych]
Cytat:
W ostatniej fazie ladowania pilot sam chwyta za stery. W przypadku zlych warunkow atmosferycznych wiekszosc ladowania jest jednak w rekach pilota.

Brak logiki i stylistyki. Niemal wszystkie lądowania są ręczne i to bez podziału na dobre lub złe warunki atmosferyczne. Poza tym nie każdy pilot chwyta za stery w ostatniej fazie. Kontrolę nad samolotem może przejąć dużo wcześniej.
Cytat:
Jak poznac czy dane lotnisko ma ten system "LOKELAJZER"? Slady po kolach samolotow co siadaja na psie sa w zasadzie w jednym miejscu

Totalna bzdura. Ślady po kołach samolotów to jedynie obszar gdzie samoloty przyziemiają. Najczęściej wyznaczają ją takie dwa grube równoległe pasy
Cytat:
Informacje te pochodza z wlasnych moich obserwacji i nasluchow lotniczych nad Dublinem.
Pozdrawiam.,

Obserwuj i nasłuchuj dalej i dużo czytaj na temat lotnictwa.
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Jachub dnia Śro 10:44, 18 Paź 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
moli




Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EIDW/EPWR

PostWysłany: Śro 9:55, 18 Paź 2006    Temat postu:

No super! Dzieki za kilka uwag. Wiadc, zes Fachowiec Smile
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gryniek




Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 155
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa-Trch

PostWysłany: Śro 11:33, 25 Paź 2006    Temat postu:

Cytat:
FIS - kontrola cywilnyc statków powietrznych (nie rejsowych)

FIS - Flight Information Servis czyli kontrola cywilnyc statków powietrznych również rejsowych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gabik




Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KORD/EPKK

PostWysłany: Śro 21:24, 25 Paź 2006    Temat postu:

moli napisał:
Jak poznac czy dane lotnisko ma ten system "LOKELAJZER"?

Czyli ILS. Na koncu pasa sa takie pomaranczowe (w wiekszosci) nisko zawieszone na ziemi antenki typu yagi. Jest ich kilka jak nie kilkanascie (zalezy od szerokosci pasa - widzialem nawet cztery). One wyznaczaja HDG systemu. Z boku po lewej stronie pasa gdzies w polowie jest inny rodzaj anten (zawieszone w pionowo jedna and druga i tez sa typu yagi) i one wyznaczaja glide slope czyli sciezke schodzenia. I calosc wyznacza tor potrzebny do wyladowania. Do tego dochodza markery i inne rzeczy ale to juz inna historia.
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Skanery, częstotliwości , ACARS Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin