Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

1090Mhz - radar dla każdego

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Samoloty pasażerskie nad Polską
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wr50m2
Moderator



Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSC,EPSD,TXL

PostWysłany: Pon 10:05, 05 Cze 2006    Temat postu: 1090Mhz - radar dla każdego

Mała ciekawostka:
Ostatnio "odkryłem" coś, co na pewno zainteresuje obserwatorów RNAV.


Od pewnego czasu stroję skaner na 1090Mhz (AM) i ustawiam go w oknie.
Pozwala to na usłyszenie sygnału transpondera każdego większego samolotu przelatującego za oknem. Dzięki temu, nie ma potrzeby wypatrywania nadlatujących maszyn, bo każda z nich zdradzi swoją obecność, nawet jeśli jest niewidoczna i nic nie mówi przez radio.

Co ciekawsze, sygnały o tej częstotliwości są błyskawicznie pochłaniane przez ściany, dlatego to co "widzi" skaner dokładnie odpowiada temu co widzi obserwator.
Oprócz tego, zasłaniając antenę (nawet dłonią) można łatwo ustalić pochodzenie sygnału.

Oto co słychać:
sygnał nadawany jest w dość egzotycznej modulacji, ale na zwykłej AM tez da się posłuchać.

Początkowo słyszalne są bardzo ciche, bardzo krótkie nieregularne "strzały" (.. . .* .,. .*..*.. ..)

Kiedy samolot jest już 5-10 stopni nad horyzontem, pojawia się cykliczny dłuższy sygnał o nieco "komputerowym" brzmieniu. ( ... .. . .- ... . . .- . . .. .. .-. )

Kiedy samolot jest coraz bliżej, sygnał robi się coraz wyraźniejszy i regularniejszy z dodatkowym pogłosem.
W innych przypadkach, jego miejsce często zajmuje kilkutonowa "muzyczka" przypominająca starą grę komputerową na Atari. Wtedy wiadomo, że samolot jest w zenicie. (. . ... . ..#$%^$%^$%^$&%$&% .. .. ......)

Zachęcam wszystkich do spróbowania, bo to wielka pomoc przy spotowaniu RNAV.

Niestety nie każdy skaner odbiera na tej czestotliwości, ale jeśli macie taką możliwość, to warto.

Na tej samej zasadzie działa słynny SBS-1. Standardowa antenka w skanerze jest aż nadto odpowiednia do tego rodzaju nasłuchu.

Zachęcam, napiszcie co słyszycie!

G


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
grztus




Dołączył: 07 Lis 2005
Posty: 480
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Radom/Warszawa

PostWysłany: Pon 12:15, 05 Cze 2006    Temat postu:

Kiedy miałem Airband M8, to gdzieś pomiędzy 130 a 170 MHz też było słychać podobne dźwięki. Nie jestem pewien czy to na pewno transpondery, należy bowiem pamiętać, że są jeszcze inne urządzenia na pokładzie i poza nim (np. AFTN). Warto jednak popróbować.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wr50m2
Moderator



Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSC,EPSD,TXL

PostWysłany: Pon 12:26, 05 Cze 2006    Temat postu:

To ciekawa sprawa,
a jakie urządzenia mogą to być? (poza transponderem)
Co to takiego AFTN?

Gdyby udało się to odbierać na jakimś ludzkim paśmie (130-170MHz), byłoby to użyteczniejsze niż - dosyć egzotyczne - 1090 MHz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
psotter




Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 14:00, 05 Cze 2006    Temat postu:

AFTN (obecnie AFS) to lotnicza, naziemna sieć dalekopisowa. Służy do transmisji planów lotu, slotów, depesz pogodowych, NOTAMów itd. W samolotach nie ma terminali AFTN.

Odpowiednikiem AFTN w samolotach jest ACARS, którego podsłuchiwaczy mamy tutaj sporo.

Transpondery cywilnych radarów wtórnych działają tylko i wyłącznie na parze częstotliwości 1030/1090MHz (odbiór/nadawanie). Nieco niżej (ok. 900-950MHz z tego co pamiętam) pracują dalmierze DME, które dają w odbiorze akustycznym podobne do radarów "prykanie".

wr50m2 napisał:
Na tej samej zasadzie działa słynny SBS-1.

Z tą różnicą, że SBS-1 dekoduje te "muzyczki z Atari", wyciągając z nich współrzędne geograficzne samolotu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KubaN




Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 798
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk EPGD

PostWysłany: Pon 16:13, 05 Cze 2006    Temat postu:

Musi to być skaner, czy też może być zwykłe radio? Czy to musi być akurat 1090?? Czy może ybć 1089?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wr50m2
Moderator



Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSC,EPSD,TXL

PostWysłany: Pon 20:35, 05 Cze 2006    Temat postu:

KubaN napisał:
Musi to być skaner, czy też może być zwykłe radio? Czy to musi być akurat 1090?? Czy może ybć 1089?


Wszystko co odbiera 1090 będzie ok. A co do 1089, to chyba już za daleko.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wr50m2
Moderator



Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSC,EPSD,TXL

PostWysłany: Czw 13:48, 08 Cze 2006    Temat postu:

Wczoraj testowałem zastosowanie sygnałów transpondera w RNAV-spotingu i muszę powiedzieć, że przydaje się niesamowicie!

Właściwie żaden samolot nie jest w stanie prześlizgnąć się niezauważony, nawet mały i lecacy bez smugi.

W taki sposób właśnie dopadłem BAe146 SN Brussels Airlines, którego nie byłoby szans zauwazyć, gdyby nie dyskretny "dżezik" ze skanera!

Ale był jeden wyjątek: Shocked
Boeing 737 AirBaltic (ten z niebieską paniusią na ogonie) - zaraz po starcie z Berlina - przeleciał zupełnie bez sygnału!!! To niemożliwe, żeby nie miał włączonego transpondera. Widzę więc tylko jedno wytłumaczenie:

Odbiór transponderów jest mocno uzależniony położenia anteny (coś z polaryzacją), a tutaj antena leżała poziomo na ziemi. Zrobiłem test i faktycznie, leżąca antena z pewnych kierunków nie odbiera nic.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maciek P




Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 326
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków EPKK | 3 NM NE to SKAVI

PostWysłany: Wto 12:06, 18 Lip 2006    Temat postu:

wr50m2 napisał:
Ale był jeden wyjątek: Shocked
Boeing 737 AirBaltic (ten z niebieską paniusią na ogonie) - zaraz po starcie z Berlina - przeleciał zupełnie bez sygnału!!! To niemożliwe, żeby nie miał włączonego transpondera.


Bo to co leci na 1090 Mhz to chyba nie jest ten transponder, który widnieje na radarze kontroli Smile
Czy lata u Ciebie SkyEurope ?
Korzystam czasami z [link widoczny dla zalogowanych]
To odbiornik na 1090 Mhz z Holandii ale nigdy nie widziałem na nim SkyEurope, który powinien przelatywać mniej więcej nad tym obszarem lecąc na wyspy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
6182




Dołączył: 24 Mar 2006
Posty: 808
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Szczecin

PostWysłany: Wto 19:33, 18 Lip 2006    Temat postu:

Nie nie lata u nas Sky Europe bynajmniej ja nie widziałem Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wr50m2
Moderator



Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSC,EPSD,TXL

PostWysłany: Śro 8:28, 19 Lip 2006    Temat postu:

Maciek P napisał:
Bo to co leci na 1090 Mhz to chyba nie jest ten transponder, który widnieje na radarze kontroli Smile


To dokładnie ten transponder.

SkyEurope nie widuję, za to Wizz w ilościach hurtowych jest. Podobnie Sterling - wszystkie możliwe warianty malowania.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pabloes




Dołączył: 30 Wrz 2006
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków

PostWysłany: Pią 11:12, 17 Lis 2006    Temat postu:

Witajcie,
może gdzieś po sieci uda się odnaleźć protokół którym porozumiewa się Transponder.

Sam napisałem sobie decoder acara który chodzi 24/h
można by stworzyć 'własny' SBS-1 - przynajmniej w wersji podstawowej ?

Co myślicie ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
psotter




Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 11:29, 17 Lis 2006    Temat postu:

Jeśli chodzi Ci o dekodowanie tego z pomoca karty dźwiękowej to niestety - szybkość transmisji jest za duża, musiałbyś mieć dostosowany do tego odbiornik.

A protokół tajny nie jest, poszukaj na temat Modu S.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Samoloty pasażerskie nad Polską Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin