Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pożegnanie Orlika!?

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo wojskowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kirby




Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 18:03, 08 Maj 2006    Temat postu: Pożegnanie Orlika!?

Witam,
Poniższy cytat pochodzi z kwietniowego numeru Skrzydlatej Polski:

Cytat:
Zespół Akrobacyjny Orlik wpisał się na stałe w scenariusz polskich pokazów lotniczych. Możliwe jednak, że sezon 2005 był ostatni, w którym można było zobaczyć pokazy akrobacji zespołowej w wykonaniu instruktorów z Radomia
Wszystko zaczęło się w 1998, kiedy w 60. Lotniczym Pułku Szkolnym dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej, gen. Ryszard Olszewski, powołał do życia Zespół Akrobacyjny, latający pięcioma samolotami PZL-130 Orlik. Pilotami, wchodzącymi w jego skład, byli instruktorzy z Radomia, którzy godząc obowiązki instruktorskie, szybko odkrywali tajniki wielkiego lotnictwa - sztuki lotów grupowych. Do niedawna byli ozdobą większości krajowych pokazów lotniczych, brali też udział w imprezach zagranicznych, gdzie godnie reprezentowali lotnictwo polskie.Piszemy w czasie przeszłym, bowiem wszystko wskazuje na to, że Orlika możemy już więcej nie zobaczyć. Wprawdzie decyzje nie zapadły, ale Zespół pozostaje w zawieszeniu.
Mariusz ADAMSKI


Poniżej komentarz również ze Skrzydlatej Polski:

Cytat:
Z czasem grupa rozrosła się do 9 samolotów. Udział w licznych, krajowych i zagranicznych, pokazach lotniczych pozwolił pilotom nabrać doświadczenia, o jakim nawet nie marzyli w chwili tworzenia Zespołu. Orlik zyskał międzynarodową renomę, czego dowodem są liczne nagrody i wyróżnienia, zdobyte podczas pokazów w Czechach, Wielkiej Brytanii, Grecji, Hiszpanii. Można śmiało powiedzieć - Zespół Akrobacyjny Orlik , a tym samym polskie lotnictwo, którego jest on ambasadorem, znów pojawiło się na wielkich lotniczych salonach Europy . Liczne zaproszenia, wizyty i słowa uznania organizatorów pokazów dawały najlepszy obraz kondycji polskiego Zespołu.

Wszystko jednak wskazuje na to, że tak szybko, jak Zespół pojawił się na europejskim niebie, równie szybko z niego zniknie, bowiem w planach tegorocznych imprez lotniczych nie ujęto dotychczas Zespołu Akrobacyjnego Orlik . Należy tutaj wspomnieć, że Polskę reprezentuje również dębliński Zespół Akrobacyjny Biało-Czerwone Iskry , który w tym roku będzie ograniczony jedynie do 4 samolotów, ponieważ resurs pokazowych Iskier dobiega już końca.

RODZĄ SIĘ PYTANIA

Czy Polsce potrzebny jest zespół akrobacyjny i jaki jest cel utrzymania takiej formacji? Czy koszty są współmierne do korzyści?

Początki działalności każdego zespołu akrobacyjnego wiążą się z koniecznością wylatania dziesiątek godzin przez każdego pilota, a co za tym idzie generują olbrzymie koszty związane z resursem statków powietrznych, paliwem itd. W miarę lat ciągłego treningu okazuje się jednak, że koszty te radykalnie maleją. Dzieję się tak dzięki osiągnięciu przez pilotów wysokiego poziomu wyszkolenia i nabraniu pewnych nawyków pilotażowych oraz dopracowaniu systemu szkolenia nowych członków zespołu. Jednak najważniejsze jest utworzenie grupy instruktorów, którzy mogą przekazać w teorii i praktyce tajniki latania zespołowego i opracować katalog figur, jakie mogą być prezentowane z wykorzystaniem danego typu statku powietrznego.

Podczas pokazów lotniczych w 2004 i 2005 Zespół Akrobacyjny Orlik udowodnił, że początkowy okres ma już za sobą. Utrzymanie tej grupy w gotowości do pokazów wymaga corocznie zaledwie kilku, systematycznie zaplanowanych, treningów zgrywających.

Można długo wymieniać korzyści, jakie niesie istnienie zespołu akrobacyjnego z udziałem pilotów instruktorów. Do głównych można zaliczyć czynny udział i reprezentowanie lotnictwa polskiego na najważniejszych pokazach lotniczych, czy ciągły rozwój i utrzymanie na najwyższym poziomie umiejętności pilotażowych kadry instruktorskiej. Nie bez znaczenia jest trening pilotów w lotach w przestrzeni kontrolowanej oraz przestrzeni lotów swobodnych wielu europejskich krajów, a także możliwość wymiany doświadczeń z pilotami innych państw.

POWTÓRKA Z ISKIER ?

Likwidacja Zespołu Orlik , czy też długa przer-wa w lotach, odbierze jego członkom możliwość utrzymywania bezcennych umiejętności, a także przekazania ich innym pilotom. Tym samym zmarnowane zostaną wydane już pieniądze. Przykładem może być przeniesienie w roku 2000 radomskiego Zespołu Akrobacyjnego Iskry do Dęblina, który to zespół dopiero po kilku latach osiągnął poziom wyszkolenia swoich poprzedników. Czy nie warto uczyć się na błędach z przeszłości?

Jeśli w przyszłości ktoś znowu zauważy, że warto jednak mieć zespół akrobacyjny - trzeba będzie ponownie zaczynać od niezwykle kosztownego początku!


Mam nadzieję, że to chybione prasowe pogrózki. W przeciwnym razie zaprzepaszczony zostanie wieloletni dorobek - doświadczenie pilotów i praca ludzi. Stworzenie zespołu na poziomie Orlika to lata pracy.
Niestety nie wiem dlaczego loty zespołu zostały zawieszone. Byc może ktos z forumowiczów wie więcej na ten temat.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
michals




Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 18:21, 09 Maj 2006    Temat postu: Re: Pożegnanie Orlika!?

kirby napisał:
Mam nadzieję, że to chybione prasowe pogrózki. W przeciwnym razie zaprzepaszczony zostanie wieloletni dorobek - doświadczenie pilotów i praca ludzi. Stworzenie zespołu na poziomie Orlika to lata pracy.
Niestety nie wiem dlaczego loty zespołu zostały zawieszone. Byc może ktos z forumowiczów wie więcej na ten temat.


No cóż, obiektywnie trzeba stwierdzić, że mało która armia na świecie może pozwolić sobie na utrzymanie 2 zespołow akrobacyjnych i to w tak rozbudowanych składach, a PSP do potęg raczej ciężko zaliczyć. Więc któryś prędzej czy później musiał iść "pod gilotynę". A że poszły oba, to inna sprawa. Aż przykro patrzeć na czterosamolotowy skład Iskier mając w pamięci ich ubiegłoroczne popisy...

W konsekwencji już w niedalekiej przyszłości w Polsce pewnie wogóle nie będzie wojskowych zespołów akrobacyjnych, bo przecież wiadomo, że Iskrom kończą się resursy, więc długo już raczej nie polatają.

Podobno istotnymi przyczynami tej decyzji są też spore problemy z utrzymaniem sprawności maszyn (orlików) i skromny budżet na ich eksploatację, a ponieważ po 2-letniej przerwie wznowiono szkolenie podchorążych 2 roku WSOSP, więc wymusiło to pewne dodatkowe oszczędności. W końcu szkolenie to jednak ich podstawowa funkcja...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Drzemi
Moderator



Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 276
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPMM

PostWysłany: Wto 18:36, 09 Maj 2006    Temat postu: Re: Pożegnanie Orlika!?

michals napisał:
W konsekwencji już w niedalekiej przyszłości w Polsce pewnie wogóle nie będzie wojskowych zespołów akrobacyjnych, bo przecież wiadomo, że Iskrom kończą się resursy, więc długo już raczej nie polatają.

Dlatego lepszym rozwiązaniem mogłoby być rozwiązanie / zawieszenie Iskier, a pozostawienie Orlików.

Cytat:
Podobno istotnymi przyczynami tej decyzji są też spore problemy z utrzymaniem sprawności maszyn (orlików) i skromny budżet na ich eksploatację

No tak, a nie można by tych pieniędzy, które idą obecnie na Iskry przeznaczyć na Orliki (chodzi mi o zespół)? Też by było jakieś wyjście, a wydaje mi się, że łatwiej jest utrzymać Orlika niż Iskrę w dobrym stanie technicznym i może taniej wychodzi eksploatacja Orlików... Ale to tylko takie moje domysły, które pewnie nie są zgodne z prawdą...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
michal




Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 21:44, 15 Maj 2006    Temat postu: Re: Pożegnanie Orlika!?

kirby napisał:


Niestety nie wiem dlaczego loty zespołu zostały zawieszone. Byc może ktos z forumowiczów wie więcej na ten temat.

Odpowiedź jest nader oczywista ....
zachciało się nam zabawki zwanej F16.
... oczywiście temat można rozwijać w nieskończoność ale i tak sporowadzi się to do tegoż meritum ....
Embarassed a napisze co myśle ....
ISKRA (600l/h) .... wspaniały zespół do roku 1998... poźniej tu już tylko cień ... coż czasu sie nie zatrzyma ...
ORLIK (150l/h) ... wg mnie (i nie tylko) samolot kompletnie nie nadający sie do pilotażu grupowego ...
sorry nie rozwijam swych wynurzeń gdyż ... spać mi się chce i lepiej bedzie jak się będę tego trzymał i przystąpie do realizacji ... dobranoc.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
michals




Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 0:03, 17 Maj 2006    Temat postu: Re: Pożegnanie Orlika!?

michal napisał:
zachciało się nam zabawki zwanej F16.


Ech, biedny jest ten f-16. Wszyscy się na nim wyżywają. Począwszy od gen. gen. Yeagera i Gotowały, poprzez różnej maści media, na lekarzach podczas ostatnich protestów skończywszy Very Happy . Ciekawe ile razy, od kogo i za co mu się jeszcze oberwie Very Happy

michal napisał:
ORLIK (150l/h) ... wg mnie (i nie tylko) samolot kompletnie nie nadający sie do pilotażu grupowego ...


Tym większy szacunek i uznanie dla ludzi, którzy na nim taki pilotaż wykonywali.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo wojskowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin