Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Upały, a ładowność samolotów

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
simen




Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKT

PostWysłany: Śro 22:50, 12 Lip 2006    Temat postu: Upały, a ładowność samolotów

Dzisiaj wpadła mi w ręce taka oto ciekawostka związana z upałami jakie teraz u nas panują. Chodzi o to, że przy wysokich temperaturach powietrza zmiejsza się ładowność samolotów. Związane to jest z mniejszą efektywnością i mocą silników przy wyższych temperaturach. Oczywiście różne samoloty reagują na to inaczej. Czy ktoś wie przy jakich temperaturach tak się dzieje? Zna ktoś może dokładniejsze przyczyny takich problemów?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Śro 23:05, 12 Lip 2006    Temat postu:

To znana historia dotyczaca wszytkich samolotow - od malych Cessn do duzych Boeingow im wyzsza temperatura tym gorsze parametry startu. Nie ma zadnej "magicznej" temperatury od ktorej sie to "zaczyna", po prostu im wyzsza temperatura tym gorzej a wiec -4 C jest lepsze niz -3 C, a to jest lepiej od -2 C,itp. Piloci maja specjalne tabele (dla danego typu samolotu) dla danego pasa na danym lotnisku (np. 11 w EPWA) ktore pokazuja im zaleznie od temperatury jaka moze byc ich maksymalna waga startowa. Kiedys pamietam jak startowalismy z Hong Kongu pilot w ostatniej chwili powiedzial ze bedzie opoznienie bo musza wyladowac 2 tony tylko dlatego ze temperatura podskoczyla o 1 czy dwa stopnie.

Im wyzsza temperatura tym rzadsze powietrze (niedobrze dla skrzydel) i tym gorzej tez pracuja silniki bo dostaja mniej tlenu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jasio85




Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Czw 7:15, 13 Lip 2006    Temat postu:

Dodam że, na lotniskach w upalnych częściach świata, operacje przekłada się na godziny nocne lub wczesno poranne tak aby nie tracić udźwigu przez temperaturę.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek_ql




Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Czw 21:05, 13 Lip 2006    Temat postu:

To tak zeby juz konkretnie: policzylem sobie tak szybko "na serwerce" i wychodzi ze uwzgledniajac tylko wplyw gestosci na wartosc sily nosnej taki 747 moze zabrac o ok. 5 ton ladunku wiecej liczac roznice miedzy 15 a 30 stopniami celsjusza. Obliczenia oczywiscie bardzo uproszczone ale pewien rzad wielkosci pokazuja.
pzdr


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Czw 23:59, 13 Lip 2006    Temat postu:

bartek_ql napisał:
To tak zeby juz konkretnie: policzylem sobie tak szybko "na serwerce" i wychodzi ze uwzgledniajac tylko wplyw gestosci na wartosc sily nosnej taki 747 moze zabrac o ok. 5 ton ladunku wiecej liczac roznice miedzy 15 a 30 stopniami celsjusza. Obliczenia oczywiscie bardzo uproszczone ale pewien rzad wielkosci pokazuja.
pzdr


W rzeczywistosci jest duzo gorzej. Mam przed soba tabele startowe dla 747 dla pasa 9L na lotnisku Heathrow (London).

Tak dla przykladu - przy temperturze 30 C 747 traci udziwg ponad 7 ton w porownaniu do temperatury 16 C. Przy wyzszych temperaturach straty rosna duzo szybciej. A wiec znowu dla przykladu zmiana temperatury z 30 C do 40 C powoduje utrate prawie 20 ton ladownosci.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Pią 11:31, 14 Lip 2006    Temat postu:

Wszysko zależy od konfiguracji samolotu - ten sam typ samolotu może występować z silnikami o ciągu różniącym się o 10-20%, podobnie jest z MTOW. Ponadto współczesne silniki z założenia mają stały ciąg do temperatury ISA+15 a nawet ISA+25 (A320/V2500) czyli przy OAT= +40C jest to ciągle maksymalne dostępny ciąg. Tebele do startu tutaj wspomniane (BTW - wiele linii używa ich w formie skomputeryzowanej, a laptopy stanowią el. wyposażenia załóg) pokazują ubytek masy, ale okazuje się że ta masa jest nadal sporo większa od aktualnej maksymalnej MTOW (krótki quiz - po co? Smile )
Na przykład: dla A320/V2527 przy OAT= +45C, wiatr=0, dł. pasa 3500m elew. 50stóp, MTOW= 80t zaś maks. structural MTOW= 77t


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez bedrzich dnia Pią 12:15, 14 Lip 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
thewho




Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 11:51, 14 Lip 2006    Temat postu:

bedrzich napisał:
okazuje się że ta masa jest nadal sporo większa od aktualnej maksymalnej MTOW (krótki quiz - po co? Smile )
Na przykład: dla A320/V2527 przy OAT= +45C, wiatr=0, dł. pasa 3500m MTOW= 80t zaś maks. structural MTOW= 77t


Czyzby dzialo sie tak przy dlugich pasach?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Pią 12:04, 14 Lip 2006    Temat postu:

Długość pasa ma też znaczenie choć elewacja ma wielokroć większe - w tym przypadku chodzi o silniki - te tutaj to bodaj najmocniejsze dla A320 bo 27000 funtów, podczas gdy standardem europejskim jest chyba 24000

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Butik




Dołączył: 13 Lis 2005
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: MEDUR

PostWysłany: Pon 10:41, 17 Lip 2006    Temat postu:

slepowron napisał:
...od malych Cessn do duzych Boeingow...

Powołując sięna te małe - u nas w Aeroklubie Warszawskim w czasie upałów w pewnym momencie podjęto wręcz decyzję o zakazaniu lotów po kręgu w godz 11-18 (w czasie 30-stopniowych upałów oczywiście). Powietrze jest tak rozrzedzone, że silniki na tych krótkich trasach (8-9 minutowe) pracowały cały czas na maksa, a chłodzenie przy tym żadne; 2 sztuki przed podjęciem uchwały zdążyły się zatrzeć.

Inns sprawa - w normalnych temperaturach na C150/152 byłem w stanie pokonyawć trasy z prędkością przelotową ok 100kts. W upałach po zatankowaniu do pełna z moimi 90kg żywej wagi + niewiele mniej kilogramów instruktora -> przelotówka spadła do 80kts (w porywach Wink).

Oczywiście duże benki czy erbasy mają dużo większy zapas mocy ale temperatura wpływa znacząco także na ich osiągi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bedrzich




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: OTBD

PostWysłany: Śro 23:36, 19 Lip 2006    Temat postu:

Jeszcze niedawno ograniczenia w lotach przy temp. > +30C wynikały z tego, że zgodnie z IWL Aeroklubu to po prostu uczniowie-piloci nie mogli latać przy takich temperaturach. Piszę niedawno, bo od kilku lat się po prostu nie "udzielam" więc na 100% musiałby to ktoś potwierdzić

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin