Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Polskie miata kuszą Ryanaira - artykuł z GW

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 0:10, 10 Lut 2006    Temat postu: Polskie miata kuszą Ryanaira - artykuł z GW

Za Gazetą Wyborczą:

Prezydenci miast z całej Polski pielgrzymują do Irlandii, obiecują inwestycje, setki tysięcy euro, żyrowanie kredytów. Wszystko po to, by przekonać potentata europejskiego taniego latania, żeby to u nich otworzył pierwszą polską bazę

Do końca marca irlandzki Ryanair zdecyduje, gdzie ulokować swoją pierwszą polską bazę. Potrzebuje jej, bo chce zostać liderem naszych tanich przewozów. W 2006 r. chce przewieźć 1,4 mln osób - pięciokrotnie więcej niż w 2005. By tego dokonać, musi rozbudować siatkę połączeń z Polski.

Wiceprezes Ryanair Michael Cawley wizytował w styczniu pięć polskich lotnisk: Gdańsk, Kraków, Wrocław, Poznań i Łódź. - Wśród nich można upatrywać kandydatów do otwarcia bazy - twierdzi Tomasz Kułakowski, dyrektor marketingu Ryanair na Europę Środkową

Kogo stać na tanie latanie

Baza to gwarancja zysków dla regionu. Jedna maszyna rocznie przewozi około 400 tys. pasażerów. Wielu z nich to turyści, którzy w mieście zostawiają pieniądze. - Przyjmuje się, że 100 tys. pasażerów tworzy około stu nowych miejsc pracy w lokalnej gospodarce. Chodzi o hotele, restauracje, sklepy, firmy taksówkowe. Każdy samolot w operujących z bazy oznacza więc minimum 400 miejsc pracy - wylicza Kułakowski.

Do tego dochodzi zatrudnienie kolejnych kilkudziesięciu osób na lotnisku oraz pieniądze za parkowanie samolotów, bo za taki nocny postój linia płaci do kasy portu. Ile? - o to m.in. toczą się negocjacje.

Jednak ważniejszą kwestią, która jest negocjowana, jest to, ile polskie miasta są gotowe wpłacić do kasy Ryanaira! - Opłaty za postój to grosze w porównaniu z kwotami, jakie linia oczekuje za uruchomienie kolejnych tras - wyjaśnia Dariusz Zalewski z serwisu tanielatanie.net.

Irlandczycy zapowiadają uruchomienie z bazowego lotniska przynajmniej sześciu nowych połączeń. Mówi się o Włoszech, Niemczech, Francji, Hiszpanii i Skandynawii. Za większość z nich chce rocznie po 150 tys. euro. W zamian oferują reklamę miasta na swoim portalu internetowym.

Zdaniem Pawła Cybulaka z portalu Pasazer.com największe szanse na bazę mają Łódź i Wrocław. Pierwsze lotnisko ma dwa atuty - wśród swoich udziałowców nie ma Przedsiębiorstwa Polskie Porty Lotnicze. A ono zwykle chce współdecydować, kto ma z portu latać i w jakim kierunku. Ryanair takiego doradcy nie potrzebuje i sądzi, że łatwiej będzie mu dogadać się z gminą, która jest właścicielem lotniska w Łodzi. Docenia też centralne położenie w Polsce oraz to, że podbiera pasażerów z Okęcia.

Minusy? Brak bazy technicznej, hangarów, zbyt mała płyta postojowa. Ryanair zażądał też podniesienia kategorii systemu nawigacji. Inwestycje to kilkanaście milionów złotych. Część da miasto, być może inwestować będzie sam Ryanair. Jeśli tak, zażąda od miasta podżyrowania kredytu.

Duże szanse ma też Wrocław, gdzie PPL jest udziałowcem mniejszościowym. - Tu Ryanair zaczął swoje połączenia z Polski. Jest zadowolony z liczby pasażerów, a współpraca z lotniskiem układa się dobrze - mówi Cybulak.

Leszek Karwowski, wiceprezes lotniska we Wrocławiu, nie ukrywa, że irlandzki przewoźnik może liczyć na bardzo preferencyjne opłaty za nocowanie samolotów. Być może za darmo dostanie też tereny pod hangar. Dzięki temu liczy na to, że nie będzie już płacił za kolejne uruchamiane połączenie po 150 tys. euro.

Perły polskiej historii nie śpią

Dariusz Zalewski stawia na Kraków. - Pod warunkiem że pójdzie na duże ustępstwa finansowe, czyli nie każe sobie płacić za nocowanie - twierdzi.

Piort Pietrzak z krakowskiego lotniska Balice przypomina, że to najdynamiczniej rozwijające się lotnisko w ostatnich latach. W ub.r. obsłużyło 1,6 mln pasażerów i pod tym względem ustępuje tylko Okęciu.

Lotnisko ogłosiło właśnie swój plan inwestycyjny na najbliższe lata. Zamierza kosztem 120 mln zł do końca 2007 r. m.in. zmodernizować terminal, postawić parking wielopoziomowy, rozbudować płytę postojową. Zarząd lotniska stara się o pieniądze z budżetu państwa, funduszy europejskich, kontraktu wojewódzkiego. Szuka ich też poprzez partnerstwo publiczno-prywatne. Docelowo chce obsługiwać 3 mln osób rocznie.

Grażyna Leja, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. turystyki, wyjaśnia, że miasto nie faworyzuje irlandzkiego przewoźnika, bo tego zabrania Komisja Europejska. - Chcemy jednak, by to u nas stworzył bazę. Mamy wolne 142 ha po wojsku, które możemy zaoferować - mówi. - Wkrótce jako jedyne polskie lotnisko będziemy mieli połączenie kolejowe z dworcem głównym. Zapewniamy też promocję każdego nowego połączenia na przystankach tramwajowych. Oferujemy też naszą internetową witrynę.

Jednak inna historyczna perła - Gdańsk - też nie zasypia gruszek w popiele. - Staramy się o Ryanair wszelkimi metodami. Jednak póki trwa rozgrywka, to tajemnica handlowa - zastrzega Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.

Podaje, że Gdańsk to nie tylko miasto i nawet nie Trójmiasto. Bo w najbliższej okolicy są też Kartuzy, Pruszcz Gdański, Kościerzyna i Starogard, czyli w sumie siedem miast. A wydziały promocji miasta i województwa dwoją się by zachęcić do przyjazdu nie tylko Niemców, Anglików czy Szkotów, ale też m.in. Hiszpanów czy Greków.

Zasobne portfele w cenie

Na bazę bardzo liczy Poznań. W rywalizację zaangażowali się wszyscy właściciele poznańskiej Ławicy - port lotniczy, władze miasta i województwa. - Lotnisko jest gotowe. Decyzja wiąże się z pieniędzmi, których linia oczekuje od samorządów - mówi Krzysztof Pawłowski, prezes Ławicy.


W rozmowach z Ryanairem bierze udział wiceprezydent Poznania Jerzy Stępień i Wojciech Jankowiak dyrektor departamentu rozwoju regionalnego urzędu marszałkowskiego. - Linia chce 150 tys. euro rocznie za jedno połączenie. W tegorocznym budżecie mamy pieniądze na dwa, najchętniej do Rzymu i Sztokholmu. Za dwa połączenia gotowe są zapłacić też władze miasta - mówi Jankowiak. Poznań szykuje się do zapewnienia sprawnego połączenia lotniska z dworcem. Wkrótce ma być uruchomiony specjalny autobus.

Czy Wielkopolska może być atrakcyjnym miejscem dla Ryanaira? - To region z bardzo dużym potencjałem. Coraz więcej mieszkańców lata i są to zarówno podróże turystyczne, jak i biznesowe. I co ważne, Wielkopolanie mają zasobne portfele - ocenia Kułakowski.

Ryanair nie przekreśla szans innych lotnisk - Szczecina, Rzeszowa czy Bydgoszczy. Właśnie władze Bydgoszczy wybierają się do Irlandii, aby przekonywać, że ich miasto jest najlepsze.

Zalewski twierdzi, że Ryanair sprytnie prowadzi negocjacje. Rozmawia z kilkoma miastami naraz, wywołując między nimi rywalizację. - Roztacza wizje, że za niespełna dziesięć lat będzie woził na trasach do i z Polski 15 mln pasażerów. U wszystkich wywołuje poczucie, że to o niego trzeba się starać, a nie jemu stawiać warunki - ocenia.

Sam Ryanair podsyca emocje. - Rozważamy także otwarcie bazy na jednym z innych lotnisk w tej części Europy. Możliwe jest to w Rydze, Kownie, Brnie oraz Bratysławie - podaje centrala.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Old




Dołączył: 19 Gru 2005
Posty: 325
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 0:27, 10 Lut 2006    Temat postu:

To mi przypomina licytację koncesji na UMTS w Niemczech Wink . Ale fakt, że baza tworzy infrastrukturę. W takim Hahn można bez trudu znaleźc hotel w pobliżu z darmowym transferem z i na lotnisko. Wszystkie okoliczne miasteczka są skomunikowane z lotniskiem, są firmy przewozowe rozwożące ludzi w promieniu 200 km w każdą stronę. Tylko, że u nas byłaby to inna baza. Wątpię by np. Niemiec leciał do Łodzi, by stąd poleciec do Włoch (nie mówiąc już o UK czy Irlandii), a Włoch na odwrót. I nie ma co się dziwic, ja też wolałbym leciec przez Niemcy, Belgię czy UK niż przez np. Brno. Shocked No chyba, że baza byłaby w Krakowie lub Gdańsku. W efekcie moze tez powstac taka "baza" jak Kowno dla Wizzaira, czyli sam nocleg, bo taniej niż za miedzą (wtedy stawiałbym na Bydgoszcz czy Rzeszów Laughing ) .

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
STYRO




Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania

PostWysłany: Pią 0:45, 10 Lut 2006    Temat postu:

Old napisał:
Wątpię by np. Niemiec leciał do Łodzi, by stąd poleciec do Włoch (nie mówiąc już o UK czy Irlandii), a Włoch na odwrót. I nie ma co się dziwic, ja też wolałbym leciec przez Niemcy, Belgię czy UK niż przez np. Brno. :shock: .


Nie zakumalem - dlaczego??? Jesli Niemiec chcialby tanio poleciec i nie mialby bezposredniego polaczenia od siebie dlaczego nie mialby przesiasc sie w Polsce? Polska mu smierdzi? Dlaczego nie lecialbys przez Brno? A jesliby bylo krocej?

Cytat:
W efekcie moze tez powstac taka "baza" jak Kowno dla Wizzaira, czyli sam nocleg, bo taniej niż za miedzą (wtedy stawiałbym na Bydgoszcz czy Rzeszów ) .


Tutaj juz przyznaje sie do mojej ignorancji w temacie. W Kownie W!ZZ ma baze czy tylko samolot tam nocuje???


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Old




Dołączył: 19 Gru 2005
Posty: 325
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Pią 0:50, 10 Lut 2006    Temat postu:

STYRO napisał:
Old napisał:
Wątpię by np. Niemiec leciał do Łodzi, by stąd poleciec do Włoch (nie mówiąc już o UK czy Irlandii), a Włoch na odwrót. I nie ma co się dziwic, ja też wolałbym leciec przez Niemcy, Belgię czy UK niż przez np. Brno. Shocked .


Nie zakumalem - dlaczego??? Jesli Niemiec chcialby tanio poleciec i nie mialby bezposredniego polaczenia od siebie dlaczego nie mialby przesiasc sie w Polsce? Polska mu smierdzi? Dlaczego nie lecialbys przez Brno? A jesliby bylo krocej

Bo cały czas jesteśmy dla nich dzikim wschodem. Kiedyś we Frankfurcie przy check-in'e facet przede mna awanturował się, że nie chce leciec Lotem tylko Lufthansą. Babka tłumaczyła mu, że to code share z Lufą, a on swoje o renomie Lufthansy i braku takowej w przypadku Lotu etc.


STYRO napisał:
Old napisał:
W efekcie moze tez powstac taka "baza" jak Kowno dla Wizzaira, czyli sam nocleg, bo taniej niż za miedzą (wtedy stawiałbym na Bydgoszcz czy Rzeszów ) .


Tutaj juz przyznaje sie do mojej ignorancji w temacie. W Kownie W!ZZ ma baze czy tylko samolot tam nocuje???


Tylko nocuje i pewnie tankuje.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin