Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pitot Heat

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KubaN




Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 798
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk EPGD

PostWysłany: Sob 22:32, 25 Mar 2006    Temat postu: Pitot Heat

Witam,
co to jest Pitot heat? Często się to pojawia a ja nie miałem okazji się dowiedzieć... pomyślałem że umieszczę ten temat tutaj, bo gdzie indziej raczej nie.

PS jeszcze jedno pytanie. Co powoduje włączenia anti-ice w kokpicie? Trzeba włączyć anti-ice kiedy jest odladzanie? Czy też piszę bzdury i chodzi tu o to, aby włączyć tą funkcję kiedy temperatura powietrza na niskim FL schodzi poniżej zera?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
thewho




Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 22:45, 25 Mar 2006    Temat postu:

Pitot heat to inaczej ogrzewanie rurki Pitot'a. Sluzy ona jako dajnik cisnienia dynamicznego do predkosciomierza. Jest ona wystajaca i podatna na oblodzenie, dlatego w czasie lotu w takich warunkacj wlacza sie jej podgrzewanie. Inaczej lod zatka wlot powietrza i predkosciomierz zacznie zle wskazywac.

Anti-ice w samolocie nie ma nic wspolnego z odladzaniem samolotu na ziemi. O jego wlaczeniu decyduja warunki w czasie lotu ewentualnie kolowania.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Sob 22:45, 25 Mar 2006    Temat postu:

Pitot heat to ogrzewanie rurki Piota (Pitot tube) w celu zapobiegniecia oblodzeniu. Co to jest rurka Pitota - urzadzenie sluzace do pomiaru szybkosci samolotu. Pojdz na airliners.net i znajdziesz duzo zdjec rurki Pitota.

Samolotowe systemy anti-ice albo sa w stanie wlaczyc sie same (dzieki posiadanym czujnikom) albo sa wlaczane recznie przez pilota. Grozba oblodzenia jest tylko w pewnych warunkach atmosferycznych - samo zimno nie wystarczy, jak jest czyste niebo i mrozno to nikt nie wlacza anti-ice (ktore pochlaniaja energie). Do formacji lodu potrzebna jest duza wilgoc w powietrzu - a wiec naprzyklad jak jestes w chmurze.

Rurki Pitota sa w duzych samolotach zawsze ogrzewane automatycznie, bez wzgledu na warunki atmosferyczne - pilot nie ma tu nic do powiedzenia. W malych samolotach pilot musi sam wlaczyc to ogrzewanie jak widzi potrzebe.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
thewho




Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 22:59, 25 Mar 2006    Temat postu:

slepowron napisał:

Rurki Pitota sa w duzych samolotach zawsze ogrzewane automatycznie, bez wzgledu na warunki atmosferyczne


To czy zawsze automatycznie to bym sie klocil. Z tym, ze sa pogrzewane bez wzgledu na warunki to ok ale robi to pilot. Mowie na przykladzie B737.
[link widoczny dla zalogowanych]
U gory bardziej po prawej masz wlaczniki PROBE HEAT A i B - kazdy z nich pogrzewa kilka probnikow w tym rurke pitota.

Pzdr


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lumix




Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPRZ - Rzeszów City

PostWysłany: Sob 22:59, 25 Mar 2006    Temat postu: Re: Pitot Heat

Odladza się zawsze, gdy samolot jest pokryty śniegiem/lodem/szronem, lub kiedy temperatura jest bliska zero st. Celsjusza i wystepują opady, które mogą zamarznąć.

Odladzanie składa się z 2 etapów (do obu używa się innych płynów)

- usunięcia lodu .. używa sie zwykle gorącej wody + środek anty zamarzający

- zabepieczenia przed oblodzeniem - samolot pokrywa się specjalnym płynem (jest kilka typów i stężeń, w zależności od warunków)

Po każym odlodzeniu wyznacza się tzw. Holdover Time, czyli czas w którym trzeba wystartować. Czas ten zależy od typu płynu użytego, stężenia, temperatury zewn. i rodzaju opadów. Jak się go przekroczy, to trzeba proces powtórzyć. Odladzanie zabezpiecza nas tylko na ziemi - w powietrzu możemy sobie pomagać już tylko instalacją de-ice/anti-ice Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
thewho




Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 23:04, 25 Mar 2006    Temat postu: Re: Pitot Heat

lumix napisał:
Odladzanie składa się z 2 etapów (do obu używa się innych płynów)


Moze uzyc zarowno jednego plynu do dwoch etapow jak i odlodzic jednym etapem.

Istnieja rowniez warunki w ktorych odlodzenie samolotu jest niemozliwe.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Sob 23:07, 25 Mar 2006    Temat postu:

W 747-400 pilot nie ma kontroli nad ogrzewaniem Pitota. A wiec to moze zalezec od samolotu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
thewho




Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 23:20, 25 Mar 2006    Temat postu:

Moze chodzi o wielkosc samolotu. W B737 i innych mniejszych probniki sa na takiej wysokosci, ze moga poparzyc obsluge samolotu. Dlatego gdy samolot stoi na ziemi sa wylaczane.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Sob 23:39, 25 Mar 2006    Temat postu:

thewho napisał:
Moze chodzi o wielkosc samolotu. W B737 i innych mniejszych probniki sa na takiej wysokosci, ze moga poparzyc obsluge samolotu. Dlatego gdy samolot stoi na ziemi sa wylaczane.

Sprytna uwaga, moze wlasnie o to sie rozchodzi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KubaN




Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 798
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdańsk EPGD

PostWysłany: Nie 20:52, 26 Mar 2006    Temat postu:

A czy może wystąpić zjawisko przegrzania rurki i za razem jakieś obezwładnienie prędkościomierza? Czy też są jakieś specjale wskaźniki od tego i sygnalicje dzwiękowe albo też ogrzewanie się wyłącza automatycznie kiedy jest "za ciepło"?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lumix




Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPRZ - Rzeszów City

PostWysłany: Nie 21:56, 26 Mar 2006    Temat postu: odp

KubaN napisał:
A czy może wystąpić zjawisko przegrzania rurki i za razem jakieś obezwładnienie prędkościomierza? Czy też są jakieś specjale wskaźniki od tego i sygnalicje dzwiękowe albo też ogrzewanie się wyłącza automatycznie kiedy jest "za ciepło"?


własnie ... "małe urządzenia" jak rurki Pitota i czujniki kątów natarcia w samolotach muszą mieć jakieś zabezpieczenia w razie awarii Rolling Eyes


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Nie 22:09, 26 Mar 2006    Temat postu:

KubaN napisał:
A czy może wystąpić zjawisko przegrzania rurki i za razem jakieś obezwładnienie prędkościomierza? Czy też są jakieś specjale wskaźniki od tego i sygnalicje dzwiękowe albo też ogrzewanie się wyłącza automatycznie kiedy jest "za ciepło"?

Nie moze. Jak dotkniesz ogrzanej rurki Pitota to jest dosc goraca, ale to jest metal. Mowimy o temperaturach rzedu 50-80 stopni, nie 500. Ogrzewanie jest elektryczne, trudno sobie wyobrazic jakbys mogl uzyskac wyzsza temperature - tak jak w twojej suszarce do wlosow.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Quantas
Moderator



Dołączył: 26 Wrz 2005
Posty: 1150
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Pyrlandia

PostWysłany: Nie 23:08, 26 Mar 2006    Temat postu: Re: Pitot Heat

[quote="thewho
Istnieja rowniez warunki w ktorych odlodzenie samolotu jest niemozliwe.[/quote]


Jakie to sytuację ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marcinj
Moderator



Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 1499
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 23:09, 26 Mar 2006    Temat postu:

na syberii się zdarza. kiedy personel wypije płyn odladzający.

MSPANC, niech admin tnie Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pon 0:24, 27 Mar 2006    Temat postu: Re: Pitot Heat

Quantas napisał:

Istnieja rowniez warunki w ktorych odlodzenie samolotu jest niemozliwe.
Jakie to sytuację ?

o czym mowisz, w powietrzu czy na ziemi?. Najgorsze co moze byc dla samolotu w czasie lotu jest tzw. "freezing rain".


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin