Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Otwarcie granic i co potem???

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
STYRO




Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania

PostWysłany: Nie 1:00, 15 Sty 2006    Temat postu: Otwarcie granic i co potem???

Witam!

Jak zapewne kazdemu z Was wiadomo najprawdopodobniej od maja wiekszosc z panstw "starej" Unii zniesie ograniczenia dotyczace pracy Polakow i innych nowych obywateli UE. Zastanawiam sie jak sie to przelozy na rozwoj rynku lotniczego w Polsce...

Sa 2 mozliwosci - pierwsza z nich to taka, ze zniesienie barier okaze sie takim poteznym "kopem" dla rozwoju polaczen, to juz nie tylko Anglia, ale i Hiszpania, Grecja, Portugalia beda zatrudnialy Polakow, ktorzy przeciez beda musieli odwiedzac swoje rodziny w Polsce, a tam na obczyznie na pewno beda ich odwiedzali koledzy i najblizsi. Prawda jest, ze wiekszosc pasazerow tanich linii latajacych z regionalnych lotnisk to nie turysci a wlasnie Polonusi czyli mozna przypuszczac, ze zniesienie ograniczen dotyczacych pracy w starej Uni bedzie bardzo dobra wiadomoscia i impulsem dla (szczegolnie tanich) lini lotniczych. Patrzac na to z takiej perspektywy mozna wiec zaryzykowac stwierdzenie, ze znaczaco rozwinie sie siatka polaczen z mniejszych lotnisk do krajow, ktore od maja zniosa ograniczenia.

Ale jest tez 2 mozliwosc- taka, ze taki boom jaki biznes lotniczy przezywa teraz na trasach do Wielkiej Brytanii juz sie nie powtorzy. Owszem - na pewno bedzie jakis wzrost, ale nie bedzie tak spektakularny jak mialo to miejsce w 2005 roku. Dlaczego? Zobaczmy - na dzien dzisiejszy mozemy legalnie pracowac w 3 krajach UE - Anglia, Irlandia i Szwecja. O ile do Anglii i Irlandii ciagna tlumy naszych Rodakow i samoloty lataja pelne kilkanascie razy dziennie o tyle nic mi nie wiadomo aby podobne tlumy Polakow wyjezdzaly do Szwecji, nie slyszalem tez, aby tanie linie czy inni przewoznicy na gwalt otwierali nowe polaczenia ze Szwecji z Polska z uwagi na gwaltowny wzrost pasazerow. Dlaczego tak sie dzieje???? Londynska legenda? Czy Anglia jest dla Polakow rajem - ziemia obiecana, gdzie latwo i szybko mozna znalezc prace, dorobic sie szybko, o wiele szybciej niz np. w Szwecji??? Wydaje mi sie, ze cos w tym jest, od 2 lat dla wielu Polakow rajem nie sa juz Stany Zjednoczone a Anglia, gdzie na dodatek moga legalnie pracowac i czesto zyc na wyzszym poziomie (i w normalnym kraju), blizej rodziny i Polski- na dodatek z Anglii do kraju mozna latac za grosze.... Szwecja juz tak atrakcyjna nie jest, Hiszpania tez nie bedzie, podobnie jak Francja, nie mowiac o Grecji i Portugalii. Owszem osiedla sie tam Polacy, nie bylbym jednak pewien czy konsekwencja tego beda nowe polaczenia z Polska. Konkurencja pewnie dla Anglii bylyby Niemcy (ktore najprawdopodobniej do 2011 utrzymaja ograniczenia), problem jednak Niemiec czy np. Austrii jest taki, ze stosunkowo blisko Polski leza. Jadac np raz w roku do Polski w odwiedziny do rodziny i majac do wyboru kilkunastogodzinna podroz samochodem czy 2 godzinny lot samolotem - zdecydowanie wybralbym samochod. Dlatego, ze tanie linie zazwyczaj pozwalaja zabrac bezplatnie 15 kg bagazu - a tu trzeba prezenty przywiezc, nie mowiac juz o stercie ubran, ktora ma starczyc na miesieczne z reguly wakacje w kraju, o kilku(-nastu) butelkach wiskacza, ktorymi obdarujemy kolegow, wujkow, kolezanki itp. itd... Trzeba z powrotem zabrac zapasy piwa i zubrowki, makowiec od mamy etc...

Ja osobiscie sklanialbym sie ku tej drugiej - nie tak optymistycznej - opcji - ruch lotniczy miedzy Polska a krajami, ktore otworza nam swoj rynek pracy z pewnoscia wzrosnie - i nie wszedzie - trudno jednak wyobrazic sobie, zeby nastapil taki boom jak w przypadku Anglii, ciezko jest uwierzyc, ze dojda nam chocby 3 nowe polaczenia dziennie z Grecja czy Portugalia....

A Wy co myslicie na ten temat? Jak zmieni sie sytuacja na rynku przewozow lotniczych w polowie tego roku? Zapraszam do dyskusji....


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seo




Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 149
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 9:43, 15 Sty 2006    Temat postu:

Na razie tylko Finlandia zadeklarowala zniesienie ograniczen od maj 2006.
zerknij naten news:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fly




Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 14:05, 15 Sty 2006    Temat postu: Re: Otwarcie granic i co potem???

STYRO napisał:
Witam!

Jak zapewne kazdemu z Was wiadomo najprawdopodobniej od maja wiekszosc z panstw "starej" Unii zniesie ograniczenia dotyczace pracy Polakow i innych nowych obywateli UE. Zastanawiam sie jak sie to

......

A Wy co myslicie na ten temat? Jak zmieni sie sytuacja na rynku przewozow lotniczych w polowie tego roku? Zapraszam do dyskusji....


Myślę że podstawowym czynnikiem tłumiący wyjazdy do pracy do Szwecji, a co za tym idzie ruch lotniczy Polska-Szwecja, jest bariera językowa. No bo kto w Polsce uczy się Szwedzkiego? A w Szwecji nie potrzebują pracowników mówiących po angielsku, niemiecku, rosyjsku (często na bardzo niskim poziomie) i polsku.
Nie wiem jaka jest sytuacja z zatrudnieniem Polaków na Cyprze, ale pracuje tam ich bardzo dużo. I jest ogromne zapotrzebowanie na pracowników, którzy będą obsługiwać turystów, czyli nie muszą oni znać lokalnego języka byleby znali angielski lub niemiecki lub rosyjski na podstawowym poziomie. Ale wracając do tematu myślę że ruch lotniczy z Polski rozwinie się do tych krajów gdzie będą potrzebować pracowników do obsługi turystów (nawet tylko sezonowo), czyli Grecji, Hiszpanii i Portugalii.
Pozatym dochodzą do tego jeszcze turyści, którzy będą samodzielni organizować sobie wyjazd (nie z biurem podróży i lot czarterem).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eu01




Dołączył: 18 Lis 2005
Posty: 625
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 15:35, 15 Sty 2006    Temat postu:

seo napisał:
Na razie tylko Finlandia zadeklarowala zniesienie ograniczen od maja 2006.

To prawda, zapewne tak się stanie, przy czym rynek pracy w Finlandii jest stosunkowo mały, nieco mniejszy od szwedzkiego (chociaż jest też w 'Suomi' wyraźnie mniejsze wysycenie "importowaną" siłą roboczą).
Lotnicze połączenia do Helsinek zostaną w tym roku "zdublowane", ale na razie tylko przez tradycyjnych przewoźników (Finnair, SAS/Blue1 i być może LOT), nikt z "tanich" nie ujawnił na razie swych zamiarów w tym zakresie. Miejsce, nazwijmy to niszą rynkową, znalazłoby się może na 1 połączenie dziennie (lub co 2 dzień) z 3-4 miast polskich. Mam na myśli możliwości właśnie dla low-costów, bo tylko ten sposób podróżowania odpowiada współczesnej emigracji zarobkowej. która jedną nogą 'tkwi' w Polsce, wyjeżdża na kilka tygodni do pracy >>kierunek Londyn jak na razie<< i wraca co jakiś czas na kilka dni do polskiego domu. Czyli na zasadzie "kto pierwszy ten lepszy" Finlandia może stworzyć trochę popytu, tylko że "low costy" patrzą jak zwykle jedne na drugich. Dopóki Wizz się ociąga, i Ryan nie wejdzie, ale kiedy tylko ten pierwszy się zdecyduje, i FR nie popuści - i będzie kolejny dubel tu przydałaby się ikonka pukania palcem po głowie, ale zdaje się takiej nie być. Jednym z możliwych lotnisk jest TMP (Tampere - Pirkkala).
Portugalia jest z kolei też dość małym krajem, a do tego przeloty niskokosztowe będą problematyczne z uwagi na odległość. Po prostu czas przelotu (wykorzystanie samolotów) i zużycie paliwa stawiają kwestię opłacalności w dość niejasnym świetle. Ciekawe, jakie są doświadczenia Centralwings w tym zakresie.
Hiszpania ma szansę stać się kolejną mekką na wzór Wielkiej Brytanii, nie jestem jednak pewien jak chłonny jest tamtejszy rynek pracy, wielu rodaków i tak się tam już zadomowiło.
Z powyższego wynika również, że na masowy rozwój tanich połączeń do Niemiec czy Francji nie będzie na razie możliwy, oczywiście w pewnym stopniu połączeń przybędzie - głównie z myślą o turystach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eu01




Dołączył: 18 Lis 2005
Posty: 625
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 16:42, 15 Sty 2006    Temat postu:

I jeszcze komentarz z brytyjskiego forum pprune na temat uruchamiania nowych połączeń WZZ między Polską a Szkocją
Cytat:
Let's face it these are not flights for holidaymakers. They are to make sure that my plumber can't speak English!!!!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
szczypus77




Dołączył: 11 Lis 2005
Posty: 155
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Bielsko-Chybie

PostWysłany: Nie 17:20, 15 Sty 2006    Temat postu:

Ale jest jeszcze jedna istotna sprawa. Kazdy pracujacy za granica zarabia troszke wiecej pieniazkow niz w Polsce. A wiec nie tylko loty praca-dom w Polsce. Zyska na tym turystyka, trzeba przeciez wydac zarobione pieniadze. Nikt nie pojedzie autobusem na wczay w cieplych krajach.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marcinj
Moderator



Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 1499
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 18:16, 15 Sty 2006    Temat postu:

jakoś nie wydaje mi się, żeby to było tak skorelowane bezpośrednio.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin