Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Klasyfikacja lotnisk
Idź do strony 1, 2  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marcin_EPKK




Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 840
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK Chrzanów

PostWysłany: Pią 12:10, 28 Kwi 2006    Temat postu: Klasyfikacja lotnisk

Słyszeliście o podziale lotnisk na klasy? Podobno np.Balice mają kategorię C, a najlepsze lotniska - w Brukseli i Kopenhadze - kategorię A

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chavez




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 434
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Echo-Papa-Golf-Delta

PostWysłany: Pią 15:42, 28 Kwi 2006    Temat postu:

A czy EPWA ma B ? A jaką kategorię ma GDN ? I FRA, AMS, LHR...skoro CPH i BRU mają A ?

Pozdroofka


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 17:28, 28 Kwi 2006    Temat postu:

Ale jakie są kryteria tego podziału?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marcin_EPKK




Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 840
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK Chrzanów

PostWysłany: Sob 11:04, 29 Kwi 2006    Temat postu:

Mój brat był na można powiedzieć "zwiedzaniu" MPL Balice, tam oprowadzała ich jakaś kierowniczka i na koniec pół godziny mówiła o planach inwestycyjnych, ststystykach, rozbudowie itp. Wspomniała też właśnie o takim podziale, ale wiem tylko tyle i dlatego spytałem na forum

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysztof




Dołączył: 15 Gru 2005
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Wto 9:43, 02 Maj 2006    Temat postu:

Lotniska posiadają kategorię.
Najnizsza jest Cat A, potem B i najlepsza C. Tymi kategoriami oznacza się oprzyżądowanie nawigacyjne (ILS) i świetlne DS.
Wszystkie porty regionalne w Polsce maja Cat A jedynie centralne Okęcie ma Cat B
Nast epnymi kategoriami oznaczone są paramatry DS tj długość i szerokość. Najczęstszą kategoria jest tu 4D przykładowo 2,5 km długość i co najmiej 45 szerokosć.
Są jeszcze kategorie ppoż od I do IX


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marcin_EPKK




Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 840
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK Chrzanów

PostWysłany: Wto 9:46, 02 Maj 2006    Temat postu:

No to trochę na odwrót napisałem;) A jakię są kryteria? Pisze gdzieś o tym więcej w necie?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysztof




Dołączył: 15 Gru 2005
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Wto 10:42, 02 Maj 2006    Temat postu:

Dane zawiera Aneks 14 ICAO

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 14:43, 03 Maj 2006    Temat postu:

Krzysztof, te kategorie odnośnie ILS to nie A, B, czy C, ale I i II, ale to nie są kategorie lotnisk tylko wyposażenia.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marcin_EPKK




Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 840
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK Chrzanów

PostWysłany: Sob 9:57, 17 Cze 2006    Temat postu:

UE wprowadziło taki podział lotnisk:

A- duże wspólnotowe porty lotnicze; ponad 10 mln paxów rocznie
B- krajowe porty lotnicze; 5-10 mln paxów rocznie
C- duże regionalne porty lotnicze; 1-5 mln paxów rocznie
D- małe regionalne porty lotnicze; poniżej 1 mln paxów rocznie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tropico




Dołączył: 25 Lut 2006
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon 15:01, 25 Gru 2006    Temat postu:

Każde lotnisko jest sklasyfikowane na podstawie tzw. kodu referencyjnego. Kod taki składa się z cyfry i litery, np. 4D.

Cyfra odpowiada maksymalnej długości referencyjnej startu, dla których obiekt jest projektowany. Bierze się to z tabeli:

1 -> poniżej 800 m
2 -> 800 - 1200 m
3 -> 1200 - 1800 m
4 -> powyżej 1800 m

Natomiast litera odpowiada maksymalnej rozpiętości skrzydeł samolotu oraz odległości między skrajnymi elementami kół podwozia głównego. To się bierze z poniższej tabeli (kolejność: litera -> rozpiętość skrzydeł -> szerokość podwozia głównego)

A -> poniżej 15m -> poniżej 4,5m
B -> 15 - 24m -> 4,5 - 6m
C -> 24 - 36m -> 6 - 9m
D -> 36 - 52m -> 9 - 14m
E -> 52 - 65m -> 9 - 14m
F -> powyżej 65m -> powyżej 14m

No i dalej przy projektowaniu całego pasa drogi startowej, parametry te decydują o szerokościach dróg startowych i kołowania, promieniach zakrętów tych dróg oraz o oznakowaniach na płycie postojowej.

Natomiast jeśli chodzi o kategorie dróg startowych, to jest to zależne od tego, czy jest to droga przyrządowa z podejściem nieprecyzyjnym czy precyzyjnym. Nie wiem na 100% jak się dzielą te z podejściem nieprecyzyjnym, bo w lotnictwie pasażerskim praktycznie ich się nie używa. Jeśli chodzi o drogi z podejściem przyrządowym precyzyjnym, to wszystko zależy tutaj od wysokości podstawy chmur nad drogą oraz od widzialności na drodze startowej (tzw. RVR).

I tutaj mamy tak:
kategoria I: podstawa chmur powyżej 60m, RVR > 800m;
kategoria II: podstawa chmur powyżej 30m, RVR > 400m;
kategorai III:
A - podstawa chmur powyżej 30m, RVR > 200m;
B - podstawa chmur powyżej 15m, RVR > 50m;
C - podstawa chmur powyżej 0m (czyli praktycznie drogi nie widać), RVR > 0m

No i do każdej drogi startowej przypisuje się odpowiednią kategorię, w zależności od tego, w jakich najgorszych warunkach możliwe jest wylądowanie na niej (zależne od rodzaju oznakowań świetlnych i sprzętu nawigacyjnego).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 15:12, 25 Gru 2006    Temat postu:

tropico napisał:

Natomiast jeśli chodzi o kategorie dróg startowych, to jest to zależne od tego, czy jest to droga przyrządowa z podejściem nieprecyzyjnym czy precyzyjnym. Nie wiem na 100% jak się dzielą te z podejściem nieprecyzyjnym, bo w lotnictwie pasażerskim praktycznie ich się nie używa.


Ależ oczywiście że się używa. W Poznaniu, Warszawie, Zielonej Górze, chyba w Rzeszowie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tropico




Dołączył: 25 Lut 2006
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon 15:19, 25 Gru 2006    Temat postu:

Ależ oczywiście że się używa. W Poznaniu, Warszawie, Zielonej Górze, chyba w Rzeszowie.[/quote]

Hmm no to być może Smile Nie znasz w takim razie klasyfikacji tych dróg startowych, ze względu na wyposażenie? Bo szukam i znaleźć nie mogę, a akurat robię projekcik, w którym mi to jest potrzebne. Byłbym wdzięczny Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 15:20, 25 Gru 2006    Temat postu:

Nie ma klas podejścia nieprecyzyjnego, przynajmniej ja nic o tym nie wiem. Podaje sięjedynie OCA(H) dla tych podejść; ponieważ są nieprecyzyjne to te minima są wyższe niż dla precyzyjnych.
Chodzi o podejścia NDB i VOR/DME rzecz jasna.

Jeśli chodzi o podejścia precyzyjne to błędnie utiożsamiasz RVR z ogólną widzialnością, to nie jest to samo.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 15:25, 25 Gru 2006    Temat postu:

Mała poprawka odnośnie podejśc nieprecyzyjnych: są na każdym lotnisku w Polsce, trochę się rozpędziłem ograniczając ich liczbę - skrót myślowy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tropico




Dołączył: 25 Lut 2006
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon 15:25, 25 Gru 2006    Temat postu:

Wiem, wiem, źle się w sumie wysłowiłem powyżej - oczywiście chodzi o widzialność wzdłuż osi centralnej drogi Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin