Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

APU
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
michals




Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 18:16, 19 Maj 2006    Temat postu:

Ok, co do nazwy zgoda, to nie jest APU, jednak spełnia dokładnie tą samą funkcję i w razie konieczności samolot jest w pełni autonomiczny, a to właśnie miałem na myśli.

thewho napisał:
Mozna by zostawic B737 z pracujacym tylko prawym silnikiem i mowic ze to jest APU.


Tu jednak jest drobna różnica, bo w przypadku 737 przy włączonym silniku nie można wykonać wielu czynności obsługowych, w tym tankowania, w przeciwieństwie do "APU" w ATR


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
thewho




Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 20:16, 19 Maj 2006    Temat postu:

michals napisał:
Tu jednak jest drobna różnica, bo w przypadku 737 przy włączonym silniku nie można wykonać wielu czynności obsługowych, w tym tankowania, w przeciwieństwie do "APU" w ATR


Szczerze to mnie zaskoczyles. Widziales kiedys takie cos na oczy zeby bslugiwali ATR'a z wlaczona "trojka"? Bo ja nie - a przy "kilku" ATR'ach bylem. Przeciez za tym silnikiem jest normalnie dostep do tylniego bagaznika jak i podjazd dla cateringu. Nie wspominajac o halasie jaki tam panuje to przeciez tam sa gazy wylotowe z SILNIKA (bo sam przyznales, ze APU to nie jest).
Kiedys bylem swiadkiem jak o malo nie doszlo do poparzenie bagazowych ladujacych tyl bo pilot bez zgody mechanika wlaczyl to cale "APU".
A z tym tankowaniem to juz calkowite zaskoczenie - wg przepisow petrolotu w strefie 3m wokol obrysu skrzydla w czasie tankowania nie moze byc zadne urzadzenie z pracujacym silnikiem a co dopiro pracujacy silnik odrzutowy!
Gdzie takie cos widziales?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Michał Król




Dołączył: 01 Paź 2005
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 23:04, 19 Maj 2006    Temat postu:

ATR i jego "APU" to tryb Hotel chyba oto chodzi ...a zreszta jest na filmiku [link widoczny dla zalogowanych] Laughing

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
michals




Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 9:48, 20 Maj 2006    Temat postu:

thewho napisał:
Szczerze to mnie zaskoczyles. Widziales kiedys takie cos na oczy zeby bslugiwali ATR'a z wlaczona "trojka"?


Nigdzie nie napisałem, że się jej używa, tylko że jest taka możliwość.

Co do reszty - widzisz, ile dzięki Twojemu zaskoczeniu użytkownicy forum mogli się ciekawych rzeczy dowiedzieć? Wink Chylę czoła przed ekspertem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
thewho




Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 13:45, 20 Maj 2006    Temat postu:

Dzisiaj ten samolot byl rano w Krakowie
[link widoczny dla zalogowanych]
tak jak pisalem wczesniej APU nie posiada jak rownierz "trojki"


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Sob 16:41, 20 Maj 2006    Temat postu:

Słuchajcie, to chyba nie do końca jest tak. Ja się na tym nie znam, ale swego czasu sporo latałem po Etiopii Fokkerami 50 Ethiopiana. I na takich lokalnych lotniskach jak Gondar, Axum czy Lalibela nie było "kontaktów" do których podłącza się samoloty. Mimo to przez cały czas postoju samolot miał klimę i pełen power - wniosek: jakiś rodzaj APU musiał pracować.Ponieważ tam jest taki zwyczaj że lot krajowy jest od miasta do miasta, więc jak się leci do tego ostatniego, to trzeba przesiedzieć postoje w 2 innych miastach. No więc siedziałem i ewidentnie COŚ zasilało samolot.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jasio85




Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Sob 18:24, 20 Maj 2006    Temat postu:

Bo to nie jest tak że żaden Turbośmiglak nie ma. Fokker 50 akurat ma (nie jestem pewnien czy we wszystkich wersjach) podobnie jest np. z Antonovem 24, 26 itp. W An26 np. dysza wylotowa EjPiJu jest ustwiona do tyłu tak żeby można było korzystać z niej jako dodatkowego ciągu do startu.


Edit: być może ze Apu jest instalowany na zamówienie.

APU installation: Fokker F27, Fokker 50

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lumix




Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPRZ - Rzeszów City

PostWysłany: Pon 11:50, 25 Gru 2006    Temat postu: odp

[link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
saab900




Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łańcut (okolice)

PostWysłany: Śro 18:14, 10 Sty 2007    Temat postu:

APU w akcji:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Na A.net nad zdjęciem jest kruciutki link który należy pobierać do wklejania. Pzdr Quantas

Dzięki Quantas Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Quantas
Moderator



Dołączył: 26 Wrz 2005
Posty: 1150
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Pyrlandia

PostWysłany: Śro 18:36, 10 Sty 2007    Temat postu:

saab900 napisał:
APU w akcji:

Na pierwszym i trzecim zdjeciu silniki normalnie pracują więc funkcja APU raczej działać nie powinna.


Pytanie do ekspertów: Wiadomo ze w 26 do wspomagania startu używa się tego samego silniczka co do APU ale w takim razie dlaczego on już działa na płycie a nie dopiero przed samym startem ? Czy on tak długo musi się "grzać" czy może ta czerwień bijąca z jego wnętrza pochodzi jednak od normalnego głównego silnika ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
saab900




Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łańcut (okolice)

PostWysłany: Śro 23:09, 10 Sty 2007    Temat postu:

Całkiem możliwe, że te zdjęcia były zrobione w trakcie rozruchu silnika (ów).
Wylot spalin z silnika głównego jest tu:
[link widoczny dla zalogowanych]
więc działa to niezależnie.

Następne pytanie do ekspertów: choć sama idea wykorzystania APU do wspomagania startu jest ciekawa to może to komplikować życie i pilotom (podczas startu raczej sie nie nudzą a tu jeszcze trzeba skorygować niesymetryczny ciąg) i konstruktorom (jak ten ów niesymetryczny ciąg automatycznie zniwelować).
No więc: czy rzeczywiście APU wspomaga przy starcie?
Wydaje mi się, że silniki i tak bez "łaski" APU sobie poradzą.

Coś mi się wydaje, że predkość spalin na wylocie turbiny gazowej jest dużo mniejsza niż w przypadku normalnego jet-a.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Śro 23:21, 10 Sty 2007    Temat postu:

saab900 napisał:
No więc: czy rzeczywiście APU wspomaga przy starcie?

Wedlug mnie to kompletna fantazja. Jak slusznie zauwazyles dodatkowy ciag z APU jest znikomy. Na ile wydech spalin w twoim samochodzie pomaga ci jechac szybciej?? Normalna procedura w liniach lotniczych jest wylaczenie APU przed startem samolotu (lub zaraz po uruchomieniu wszystkich silnikow) - tylko niepotrzebnie zuzywa paliwo. Wlacza sie go potem zaraz po wyladowaniu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
saab900




Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łańcut (okolice)

PostWysłany: Śro 23:34, 10 Sty 2007    Temat postu:

slepowron napisał:
Na ile wydech spalin w twoim samochodzie pomaga ci jechac szybciej??

Wystarczająco, aby wgniatało w fotel Laughing - mam turbosprężarkę

a tak na poważnie, ten artykulik może rzuci trochę światła na spawę:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 23:41, 10 Sty 2007    Temat postu:

No to wątek powinien być o APC, a nie o APU Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Śro 23:46, 10 Sty 2007    Temat postu:

saab900 napisał:

Wystarczająco, aby wgniatało w fotel Laughing - mam turbosprężarkę

Turbosprezarka tylko zmniejsza odrzut spalin. Mam nadzieje ze rozumiesz dlaczego cie wgniata w fotel Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin