Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wojskowy hamulec w Balicach

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Kraków - Balice (EPKK/KRK)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Airliner
Moderator



Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK

PostWysłany: Pon 23:38, 04 Wrz 2006    Temat postu: Wojskowy hamulec w Balicach

Gdyby nie wojsko, lotnisko w Balicach już dziś byłoby jednym z najnowocześniejszych w Europie, mogącym przyjmować największe i najcięższe samoloty w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych, a podróżni nie tłoczyliby się w ciasnym terminalu. Z ponad 420 hektarów, jakie zajmuje lotnisko, jedynie niespełna 30 ha należy do spółki MPL Kraków-Balice, zarządzającej portem. Reszta jest własnością Skarbu Państwa, w zarządzie MON. Wojsku podlegają m.in. drogi startowa i kołowania. Współpraca cywilów z armią nigdy nie układała się dobrze. Każda inwestycja, nawet poprawiająca bezpieczeństwo, musi mieć zgodę MON. Tymczasem wojskowi wszelkie prace torpedowali.

Piąta kolumna
Dopóki drogi startowa ikołowania będą we władaniu wojska, losy cywilnego ruchu lotniczego w Balicach, jak i rozbudowy portu są zagrożone. Nikt nie może zagwarantować, że MON nie zdecyduje się na zamknięcie lotniska pod byle pretekstem. Historie, które wymieniamy mogą się wszak powtórzyć.
* W 1995 r. Dowództwo Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej, pod naciskiem polityków ze Śląska, wszelkimi sposobami dążyło do zablokowania remontu drogi startowej, co doprowadziłoby do likwidacji cywilnych połączeń.
* Przez ponad sześć lat MON zwlekało z wydaniem zgody na wydłużenie drogi startowej. W efekcie, pieniądze wydano na inny cel i nie ma odpowiednio długiego pasa, zapewniającego większe bezpieczeństwo dla dużych maszyn.
* Do dziś nie udało się, "dzięki" MON, zlikwidować przeszkód terenowych stojących na osi pasa, co utrudnia start dużym samolotom.
* Trzy lata trwały pertraktacje Agencji Ruchu Lotniczego z wojskiem w sprawie zgody na zamontowanie nowoczesnego systemu radionawigacyjnego ILS (Instrument Landing System) i WOR/DME (radiolatarnia ogólnokierunkowa z radiodalmierzem), dzięki którym lotnisko uniezależnia się od kaprysów pogody i jest bezpieczniejsze.
* Przez cztery lata MON nie chciało się zgodzić na budowę nowego budynku dla lotniskowej straży pożarnej, co zwiększyłoby bezpieczeństwo.
* W 2004 r., podczas pertraktacji co do kwoty jaką ma płacić wojsku spółka MPL Kraków-Balice za użytkowanie lotniska, Dowództwo Sił Powietrznych, pod pretekstem remontu pasa startowego i dróg kołowania, zapowiedziało ich zamknięcie na miesiąc w szczycie letnich lotniczych przewozów.
* Międzynarodowe lotnisko w Balicach, drugie co do wielkości po Okęciu i pełniące rolę lotniska zapasowego dla stolicy, oficjalnie nie istniało w spisie lotnisk cywilnych przez kilkadziesiąt lat. Dopiero niedawno udało się to załatwić.

Tylko my i pieniądze
Rozwiązaniem kłopotów z rozbudową lotniska w Balicach byłoby przekazanie pasa startowego i dróg kołowania w zarząd cywilnej administracji. Takie propozycje pojawiały się wielokrotnie, ale MON nie chciało się na to zgodzić, argumentując, że lotnisko ma strategiczne znaczenie i jest niezbędne dla potrzeb obronności kraju. Jednak w sierpniu 2003 r. Jerzy Szmajdziński, ówczesny minister obrony przekazał kluczowy teren Agencji Mienia Wojskowego, uznając, że do 2030 r. jest on zbędny dla potrzeb resortu obrony. To posunięcie miało dać podstawę wojskowym do inkasowania od MPL Kraków-Balice opłat za użytkowanie lotniska przez cywilów.

W krajach należących do UE i NATO współużytkowanie lotnisk przez wojsko i cywilne spółki zostało dawno uregulowane. Na lotniskach takich jak Balice zarządzającym są podmioty cywilne, a wojsko jest użytkownikiem, nieutrudniającym działalności innym. Tak jest m.in. na jednym z największych lotnisk w Europie - we Frankfurcie.

Gazeta Krakowska


Na cale szczescie problemy z wojskiem zaczynaja sie konczyc Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marcin747




Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 320
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 8:36, 05 Wrz 2006    Temat postu:

Kilka lata temu GK opublikowala podobny artykul "Pan na Balicach" opisali dokladnie ta sytuacje w podobny sposob.W artykule zacytowano jednego z wyzszych oficerow"Nam wystarczy trawa do ladowania i startow" a wojsku remont jest niepotrzebny. Za kilka dni ukazal sie kolejny artykul w ktorym mjr Jozef Jagos zaprzeczal o takowym braku wspolpracy "Nie jest prawda ,ze blokujemy czy utrudniamy rozwoj lotniska i ruchu pasazerskiego.Wspolpraca ze spolka zarzadzajaca czescia cywilna portu uklada sie bardzo dobrze bez zadraznien co sugeruje artykul"Odnosnie ladowania na trawie powiedzial (czemu nie przecze)ze maja takich pilotow ktorzy potrafia to zrobic.Rowniez Slaskie lobby zabiegalo swego czasu o calkowite wylaczenie podkrakowskiego lotniska z ruchu pasazerskiego,rozpowiadajac,ze jest ono niebezpieczne.Doszlo nawet do tego,ze w mapach wydawanych przez spolke zarzadzajaca portem ,w Pyrzowicach,ujeto wszystkie polskie lotniska pasazerskie-pomijajac Balice. Czyli mielismy lub mamy dwa hamulce.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Qna




Dołączył: 24 Lis 2005
Posty: 146
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK

PostWysłany: Wto 18:57, 05 Wrz 2006    Temat postu:

jak to mowil znajomy wojskowy "no i jestesmy w d...e bo wojsko z cywilami sie nigdy nie dogada"...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Airliner
Moderator



Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK

PostWysłany: Wto 19:00, 05 Wrz 2006    Temat postu:

Qna napisał:
jak to mowil znajomy wojskowy "no i jestesmy w d...e bo wojsko z cywilami sie nigdy nie dogada"...


chyba ze wojskowy dostanie rozkaz Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Kraków - Balice (EPKK/KRK) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin