Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Polaczenie kolejowe Katowice dworzec glowny - Pyrzowice...

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Katowice - Pyrzowice (EPKT/KTW)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BN
Moderator



Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 13:37, 06 Lut 2006    Temat postu: Polaczenie kolejowe Katowice dworzec glowny - Pyrzowice...

Jak donosi serwis [link widoczny dla zalogowanych] jest szansa na polaczenie kolejowe Katowice - Pyrzowice ktore ma wykonywac prywatna spolka "koleje nadwislanskie" Oto ten artykul.

Cytat:
Konkurencja pod semaforem

Poniedziałek, 6 lutego 2006r.

Za kilka dni spółka Koleje Nadwiślańskie zaprezentuje trasy w województwie śląskim, po których mogłaby niezależnie od PKP wozić pasażerów. Czyniono z tego wielką tajemnicę, gdyż obawiano się przeszkód, jakie stawiać firmie będzie państwowy kolos i prawie monopolista - Polskie Koleje Państwowe.
REKLAMA

Koleje Nadwiślańskie chcą przewozić pasażerów głównie po torach prywatnych, które nigdy nie należały do PKP. Takie tory wiodą m.in. przez Katowice - Rudę Kochłowice - Brzęczkowice - Jęzor - Szczakową Południe - Borki. Albo druga trasa - Katowice - Pawłowice - Boguszowice (dzielnica Rybnika) - Rybnik - Leszczyny - Gliwice. To oznacza zupełnie nowe możliwości przewozu pasażerów w naszym województwie. Gdy dodać do tego jeszcze trasę Katowice - Pyrzowice, czyli linię na jedyne w naszym regionie lotnisko międzynarodowe to widać, że może to być bardzo interesująca oferta. Spółka Koleje Nadwiślańskie długo nie ujawniała, że to właśnie ona stoi za konkurencyjnymi wobec PKP przewozami. Oferta miała być ogłoszona dopiero 13 lutego, czyli w dniu, kiedy pociąg, który wyruszy w trasę promocyjną będzie już czekał na gości.

Czy pociągi prywatnej kolei będą odjeżdżać z katowickiego dworca? Arkadiusz Gola Może będziemy podróżować takimi szynobusami. fot. Arkadiusz Ławrywianiec

- Boimy się kroków ze strony PKP albo nawet Urzędu Zamówień Publicznych - słyszymy ze strony przedstawicieli spółki.

Tymczasem Polskie Linie Kolejowe SA, czyli firma z grupy PKP, która zarządza drogami żelaznymi, zapewnia DZ, że nie rzuca kłód pod nogi konkurencji państwowego przewoźnika: - Przecież naszym zadaniem jest udostępniać te linie - mówi Katarzyna Gawlik-Tarnowska z PLK.

W województwie śląskim jest kilka firm, które mają licencję na przewozy pasażerskie. Jednak tylko Koleje Nadwiślańskie realnie widzą swą przyszłość w oferowaniu tego typu usług. W środowisku kolejarskim plany tej firmy nie są niespodzianką. Co więcej - niemal wszyscy z branży jej kibicują widząc w niej pioniera w nierównej walce z PKP.

- Stereotyp mówiący o tym, że kolej to PKP jest powoli przełamywany, ale głównie w przewozach towarowych - mówi Bogdan Tofilski z PTKiGK, dużej firmy z Rybnika, która świadczy przewozy towarowe.

W województwie śląskim pole do popisu dla konkurencyjnych wobec PKP przewoźników jest spore, bo to właśnie tutaj jest najgęstsza sieć torów należących do innych firm - elektrowni, kopalń piasku, kopalń węgla, firm transportowych. W tej chwili po liniach PLK (firma, która w z ramienia PKP zarządza torami) jeździ w Polsce już około 30 prywatnych przewoźników. Prezes Kolei Nadwiślańskich Rafał Błaszkiewicz wskazuje jednak, że jego firma jest szczególna.

- Ci inni przewoźnicy to tak naprawdę spółki samorządowo-prywatne. My natomiast jesteśmy rzeczywiście prywatnym przewoźnikiem - mówi DZ.

Prywatnym przewoźnikiem, który jednak liczy także na pieniądze samorządowe. Przed takimi firmami rosną problemy.

Problem pierwszy to pieniądze, czyli przetargi, które samorządy organizują, by wyłonić przewoźnika na swoim terenie. Koleje Nadwiślańskie organizują przejazd promocyjny po województwie śląskim, żeby pokazać, że są inne niż PKP, podmioty zdolne do świadczenia przewozów pasażerskich. Nie bez powodu czynią to w lutym. W czerwcu bowiem powinny zostać rozstrzygnięte przetargi na przewozy. Czerwiec to ostatni czas, bo na pół roku przed wprowadzeniem pociągów na tory wszystko musi być jasne. Mowa o pół roku, bo to właśnie w grudniu następuje najważniejsza roczna zmiana w rozkładzie jazdy.

- Start w przetargu oznacza bardzo nierówno walkę - mówią eksperci branży kolejowej. - Ten, kto ogłasza przetarg, czyli samorząd, chce mieć usługę załatwioną kompleksowo. To może zapewnić tylko PKP, czyli spółka Przewozy Regionalne.

Bo tylko PKP ma około 300 pociągów, które obsłużą tak ludne województwo jak śląskie. I tylko PKP szybko poradzi sobie z rozkładem jazdy, którego skonstruowanie jest naprawdę skomplikowaną sprawą. Gdyby podmiotów było więcej, połączeniem kursów w jeden rozkład musiałby się zająć Urząd Marszałkowski. Jak miałby to zrobić? W przypadku Kolei Nadwiślańskich nieuzyskanie dotacji z samorządów nie zamyka jednak sprawy. Tak przynajmniej zapewnia Rafał Błaszkiewicz, prezes KN. - Monitorujemy sytuację. Jeśli zdobycie dotacji okaże się niemożliwe, to i tak chcemy uruchomić przewozy - mówi Błaszkiewicz.

Firmy prywatne, które jeżdżą po torach PLK, muszą tej firmie za to niemało płacić. W przypadku Kolei Nadwiślańskich (nie licząc połączenia Bytom-Gliwice po torach PLK) pociągi jeździłyby po torach prywatnych. Opłaty byłyby o niebo niższe.

Problem drugi to infrastruktura. Dworce i stacje kolejowe, z których teraz korzystamy, to na ogół ruiny. Jednak prywatny przewoźnik ma sytuację jeszcze gorszą niż PKP - na liniach kopalń piasku czy elektrowni nie ma w ogóle peronów. Trzeba by je dopiero stworzyć. Należy też przyjrzeć się parametrom technicznym linii. To one decydują na przykład, jak szybko pociągi mogłyby tam jeździć. - Ale akurat parametry linii należących do PLK też nie są nadzwyczajne - zauważa Bogdan Tofilski, ekspert w branży. - Na prywatnych torach zresztą mogłyby jeździć lekkie szynobusy i to znacznie poprawiłoby sytuację.

Problem trzeci to dystrybucja biletów. Jest jasne, że konkurencja PKP nie mogłaby korzystać z dobrodziejstw sieci dystrybucji, którą dysponuje firma państwowa. Pewnie w każdym pociągu musiałby jeździć sprzedający bilety konduktor. Do tego dochodzi kwestia marketingu. Zapewne PKP nie zobaczy żadnego interesu w tym, by informować swoimi kanałami o połączeniu prywatnym. Tymczasem dla wielu z nas pociąg to tylko PKP, a informacja o połączeniach to tylko informacja PKP.

Koleje Nadwiślańskie oferują przejazdy po torach będących w zarządzie prywatnych firm (patrz ramka). Przy obecnych regulacjach prawnych i obyczajach panujących na linii samorządy-PKP najbardziej prawdopodobne wydaje się uruchomienie kursów między Bytomiem i Gliwicami.

- To linia PLK, ale tam nikt teraz nie jeździ - mówi Jacek Stumpf, dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. - Znacznie prostsze zatem - z punktu widzenia organizacji rozkładu - byłoby uruchomienie tego połączenia niż jakiegokolwiek innego.

Powiedział nam

Jerzy Polaczek, minister transportu i budownictwa:

Liberalizacja usług na rynku kolejowym to działanie obiektywne, które ze strony Ministerstwa Transportu i Budownictwa nie będzie napotykało na żadne trudności. Taka liberalizacja wiąże się z zobowiązaniem Polski wobec Unii Europejskiej - zobowiązaniem do współpracy z innymi podmiotami. Oczywiście, że uważam, iż dopuszczanie prywatnych podmiotów do operowania na rynku usług przewozów pasażerskich jest bardzo potrzebne. Oczekiwałbym przy tym, że polscy operatorzy na rynkach zagranicznych będą mieli podobne warunki, jakie zagranicznym podmiotom stworzono w Polsce.


Jakie linie?

Koleje Nadwiślańskie chcą wkrótce zaprezentować, że mają możliwości przewożenia ludzi na następujących trasach.

Oto trasy na liniach, które nie są w zarządzie Polskich Linii Kolejowych, ale należących do podmiotów niezależnych od PKP.

Linia nr 1: Katowice (dworzec PKP) - Ruda Kochłowice - Maciej - Wujek - Brzęczkowice - Jęzor - Szczakowa Południe - Jęzor - Borki - Katowice Dąbrówka Mała - Katowice (dworzec PKP)

Linia nr 2: Katowice (dworzec PKP) - Pawłowice Śląskie - Boguszowice - Rybnik Towarowy - Rybnik - Leszczyny - Szczygłowice - Gliwice - Katowice (dworzec PKP)

Linia nr 3: Jęzor - Piekary Śląskie Szalej - Jęzor - Trzebinia Siersza - Jęzor

Koleje Nadwiślańskie mogłyby jeździć także po liniach PLK.

Linia nr 1: Jęzor - Bytom - Gliwice - Tychy Miasto - Jęzor.

Linia nr 1: Katowice - Pyrzowice.

Koleje Nadwiślańskie

Spółka Koleje Nadwiślańskie z Jaworzna to w miarę nowa firma, która licencję na przewozy pasażerskie uzyskała dopiero pół roku temu. Jednak za spółką tą stoi potentat - PCC Rail Szczakowa, która jest większościowym udziałowcem KN. PCC Rail Szczakowa kontynuuje tradycje Kopalni Piasku "Szczakowa". Otrzymała nową nazwę po przejęciu jej przez niemiecki koncern PCC AG. Firma jest teraz czołowym prywatnym przewoźnikiem kolejowym i największym producentem piasków kwarcowych w Polsce. PCC AG dysponuje 150 kilometrami jedno- i dwutorowych linii oraz 21 posterunkami ruchu kolejowego zlokalizowanych na terenie 10 miast aglomeracji śląskiej. Koleje Nadwiślańskie na razie głównie interesowały się przewozami w województwie zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
IgnacyHannak




Dołączył: 11 Sty 2006
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Katowice/Duesseldorf

PostWysłany: Pon 14:34, 06 Lut 2006    Temat postu:

watpie zeby to tak szybko nastapilo, nawet jakby sie zdecydowali na ta trase, to az by wyremontowali to torowisko to by to jeszcze potrwalo conajmniej z 2 lata!

pozatem nie sadze zeby sie oplacalo jechac z centrum do KTW bez zadnego innego przystanku!!!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BN
Moderator



Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 14:54, 06 Lut 2006    Temat postu:

IgnacyHannak napisał:
watpie zeby to tak szybko nastapilo, nawet jakby sie zdecydowali na ta trase, to az by wyremontowali to torowisko to by to jeszcze potrwalo conajmniej z 2 lata!


Torowisko jest przeciez bo czasem tam jezdzi pociag towarowy. Gorzej by bylo z wybudowaniem dworca kolo lotniska, jakby to mialo wygladac.

IgnacyHannak napisał:
pozatem nie sadze zeby sie oplacalo jechac z centrum do KTW bez zadnego innego przystanku!!!


Na sam poczatek dzialania takiego polaczenia to ja nie widze sensu robienia przystanku po drodze. Dlaczego? Ano dlatego ze dojazd do centrum Katowic z wiekszosci miast sasiadujacych jest bardzo dobry. Tak wiec dojazd do centrum Katowic a nastepnie dojazd koleja do Pyrzowic.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Katowiczan




Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 118
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 16:58, 06 Lut 2006    Temat postu:

Pozyjemy, zobaczymy, ale ja jakos w to nie wierze....Moim zdaniem to tylko gadanie, ale jak im sie to uda to napewno bedzie sukces...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
IgnacyHannak




Dołączył: 11 Sty 2006
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Katowice/Duesseldorf

PostWysłany: Pon 17:01, 06 Lut 2006    Temat postu:

po tych torach cos jezdzi Shocked

co do polaczen do dworca glownego masz racje, ale sadze ze jest poprostu za malo pasazerow na polaczenie Miasto-Lotnisko i dlatego powinni dopakowywac pasazerow po drodze!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WZZ




Dołączył: 14 Lis 2005
Posty: 212
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKT

PostWysłany: Pią 11:33, 10 Lut 2006    Temat postu:

Polecam:
[link widoczny dla zalogowanych]
Jest to film o Czeladzi a na koniec jest wzmianka o planowanej linii kolejowej na Lotnisko w Pyrzowicach.

Dzisiejsza Gazeta Wyborcza też wspomina o tym połączeniu:
Cytat:
(...)
Urząd Marszałkowski myśli też nad uruchomieniem kolejowego połączenia z Pyrzowicami, gdzie znajduje się lotnisko. Gdyby Koleje Nadwiślańskie wcześniej uruchomiły prywatne trasy na Śląsku, miałyby w takim przetargu sporą szansę. Tym bardziej że stoi za nimi duża firma. Koleje Nadwiślańskie to spółka-córka PCC Rail Szczakowa - jednego z największych prywatnych przewoźników, specjalizującego się w transporcie towarów koleją.
źródło:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Katowice - Pyrzowice (EPKT/KTW) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin