Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Prawie tragedia
Idź do strony 1, 2  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Wypadki lotnicze
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gabik




Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KORD/EPKK

PostWysłany: Pią 7:22, 18 Lis 2005    Temat postu: Prawie tragedia

Jak kontroler mogl do tego dopuscic
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 8:10, 18 Lis 2005    Temat postu:

Błąd. Ty nie popełniasz błędów?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lumix




Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPRZ - Rzeszów City

PostWysłany: Pią 12:50, 18 Lis 2005    Temat postu: Odp

.. błądzić jest rzeczą ludzką ..

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pawelbelzyce




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 893
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: UL980

PostWysłany: Pią 13:25, 18 Lis 2005    Temat postu:

Witam

O mały wlos a wiadome jakby sie skonczyło. Atco kady popelnia bledy, ale praca kontrolera w jakims stopniu zobowiazuje.

Pozdrawiam Paweł


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 15:41, 18 Lis 2005    Temat postu:

Na podstawie kilku zdań napisanych przez głupawego pismaka trudno cokolwiek powiedzieć o tej sytuacji. Nie wiemy, jak był pogoda, z jakiego powodu nie wiedział(zapomniał) o samolocie, jakie było wówczas natężenie ruchu i obciążenie pracą kontrolera; wreszcie: który samolot był u kogo na łączności.

Ten sam kontroler pewnie przez wiele lat pracował bez zarzutu; słabo to wygląda, jelśi zaruca mu się "jak mógł do tego dopuścić" nie mając podstawowych danych.

Konic końców zareagował prawidłowo i chwała mu za to. Wszyscy są cali i zdrowi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pawelbelzyce




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 893
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: UL980

PostWysłany: Pią 16:58, 18 Lis 2005    Temat postu:

Witam

Atco napisałes piekne slowa Smile Przekonales mnie do Twojego stanowiska. Mysle ze nie ma sensu kontynuowanie tematu bo juz wszystko zostalo wyjasnione.

Pozdrawiam Paweł


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 19:46, 18 Lis 2005    Temat postu:

Pawelbelzyce napisał:
ale praca kontrolera w jakims stopniu zobowiazuje.

Rownie zobowiazuje praca kierowcy autobusu, pociagu czy samego pilota. A ile mamy wypadkow spowodowanych bledami tych wszystkich?
Jak ktos wie jak wyeliminowac blad czlowieka to chetnie posluchamy...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gabik




Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KORD/EPKK

PostWysłany: Sob 4:07, 19 Lis 2005    Temat postu:

Ja tam go nie osadzam. Chwala mu za reakcje w pore. No i najwazniejsze jest ostatnie zdanie : ze FAA nie pociagnie go do odpowiedzialnosci . Zastanawiam sie tylko dlaczego zlekcewazyl monit zalogi ladujacego B737 o tym ze na koncu pasa cos stoi. Pismakom tylko zalezy na tym zeby wywolac sensacje bez wzgledu na okolicznosci.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 8:16, 19 Lis 2005    Temat postu:

Może stojący na pasie dostał zgodę na start, tylko się strasznie grzebał?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Sob 13:19, 19 Lis 2005    Temat postu:

slepowron napisał:

Jak ktos wie jak wyeliminowac blad czlowieka to chetnie posluchamy...


Jak wyeliminować błąd człowieka, to wiadomo - wystarczy z łańcucha dezyzyjnego wyeliminować człowieka Wink . To oczywiście, up to date, jest trudne z technicznego punktu widzenia. DLatego w praktyce systematycznie ogranicza się jego rolę, poprzez: a) automatyzację, b) rozbudowywanie ścisłych procedur tam gdzie wiadomo że nawet docelowo człowiek musi zostać. No i mamy casus Airbusa - samolot coraz częściej sam decyduje. Oczywiście, czasami kończy to się lądowaniem w lesie lub waleniem w wał na Wirażowej albo próbą wyjechania na autostradę w YYZ. Ale ze statystycznego punktu widzenia jest to opłacalne.

Myślę - a bardzo jestem ciekaw opinii Atco - że zwłaścia w ATC kończy się era człowieka. Ja wiem, że trudno o tym mówić z perspektywy np.POZ, ale na niektórych lotniskach USA czy świata ruch robi się taki, że ogarnięcie tego przez człowieka będzie stawać się niemożliwe


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 14:58, 19 Lis 2005    Temat postu:

Pokrótce:
Kontrola ruchu lotniczego z grubsza dzieli się na 3 kategorie: kontrolę obszaru (to wszystko, co lata górą), kontrolę zbliżania (to, co już nie chce latać górą i zamierza schodzić do lądowania) i kontrolę lotniska (to, co jużwidać z wieży i zaraz wyląduje). Podziały można oczywiście mnożyć, ale skupmy się na tych trzech.
W kontrli obszaru stosunkowo najłatwiej wyeliminować czlowieka; to jest kontrola ruchu lotniczego sensu stricte - kontrolerzy obszaru zajmują siętylko i wyłącznie ruchem lotniczym, koordynacja istnieje tylko między poszczególnymi organami kontroli i ewentualnie między lotnictwem cywilnym a wojskowym, jest stosunkowo niewiele sytuacji konfliktowych, samolot rzadko zmieniająwysokość i lecą ze względnie podobnymi prędkościami.
W kontroli zbliżania jest już niestety więcej czynników do uwzględnienia: rózne prędkości pionowe i postępowe samolotów, dużo zmian prędkości i kierunku, wreszcie w większym niż w kontroli obszaru stopniu wpływ pa pracę kontrolera ma pogoda.
Kontrola lotniska ma ten feler, że na wieży są okna. Okna służą do tego, żeby przez nie patrzeć na pas, na pojazdy na pasie, na stada ptaków, przechodzące nad lotniskiem chmury CB. Do tego dochodzi doglądanie akcji "Zima", udzielanie zgód na zajęcie pasa przez techników, upychanie oczekującego w pobliżu lotniska pierdolota lecącego wg przepisów dla lotów z widocznością itp. itd.

W kontroli obszaru prowadzone są eksperymenty z użyciem komputerów do kontroli ruchu lotniczego (polecam stronę
[link widoczny dla zalogowanych]
Dokładny opis, w jakim kierunku idą badania: człowiek nadal ma być ostateczną instancją.)
Co do kontroli zbliżania - jestem bardzo sceptyczny.
Kontrola lotniska: no way. Nie wsiadłbym do samolotu na lotnisku, na którego wieży nie ma czlowieka.

Kto wie, w jakim kierunku to wszystko pójdzie. Pozostają dwa pytania:
-jaka władza lotnicza i kto osobiście odważy się powierzyć całkowitą odpowiedzialność za życie tysięcy ludzi maszynie;
-czy kontrolerzy nie będą przypadkiem luddystami przyszłości? Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Sob 19:16, 19 Lis 2005    Temat postu:

No, w wielu metrach (kolejkach podziemnych) na świecie nie ma już człowieka, więc...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 19:59, 19 Lis 2005    Temat postu:

Ale kolejka jeżdzi w jednym wymiarze, w porywach w dwóch - jak ma po drodze zwrotnicę (którą pewnie też steruje człowiek). Prędkości też nie te.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Sob 19:59, 19 Lis 2005    Temat postu:

Obecnie prowadzone sa badania w USA nad czyms co sie nazywa DAG (Direct Air Ground). Bedzie to system w ktorym samoloty beda same dbac o seperacje w powietrzu na podstawie odpowiedniego softwaru. Samolot bedzie dostawac dyrektywe z ziemi, z komputera na ziemi ktory mu powie ze ma prawo np. lecic z obecnego punktu A do punktu B pod warunkiem ze spelni pewne warunki (constraints). Tymi warunkami moze byc szybkosc (+/-), brak zakretow, wysokosc, itp. Te warunki moga byc calkiem liberalne, w zalezonosci od sytuacji. Osobiscie znam grupe ludzi ktorzy nad tym pracuja. Ten system pozwoli ze jeden kontroler bedzie w stanie kontrolowac na raz wiele razy wiecej samolotow niz kontroluje dzisiaj. Wyeliminowanie czlowieka kompletnie na razie nie jest na horyzoncie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Estraven




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 589
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob 20:00, 19 Lis 2005    Temat postu:

Atco napisał:
-czy kontrolerzy nie będą przypadkiem luddystami przyszłości? Laughing

Sądzę, że w tym przypadku nie - przynajmniej do chwili, gdy suma koniecznych do przetworzenia danych nie przekroczy fizycznych możliwości ludzkiego umysłu, obsługującego system. Potem - może i tak Rolling Eyes

Chociaż... chyba i wówczas zostawi się ludzi na wielu takich i podobnych stanowiskach, aby jakoś wyglądało, nawet jeśli w razie awarii autonomicznego systemu nie będą w stanie wykonać jego pracy Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Wypadki lotnicze Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin