Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Dlaczego kapitan samolotu siedzi z lewej strony?
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kapitan




Dołączył: 12 Lip 2006
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 10:48, 12 Lip 2006    Temat postu: Dlaczego kapitan samolotu siedzi z lewej strony?

Juz od dawna szukam odpowiedzi na pytanie ,,Dlaczego kapitan samolotu siedzi zawsze po lewej stronie.
Jestem juz w trzecim forum ale nie dostalem dominujacej odpowiedzi,a byly i takie ze od Sredniowiecza
gdzie Rycerz wsiadajac na konia musial miec dostep do Miecza itp.
Dziekuje :?:


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Spotter




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: GDN

PostWysłany: Śro 10:54, 12 Lip 2006    Temat postu:

Tez mnie to nurtuje. Ja slyszalem bardziej wytlumaczenie zaciegniete z wiary:"...siedzi po prawicy ojca swego...", czyli wynika, ze wazniejszy jest po lewej. Ale zwroc tez uwage, ze w smiglowcach jest na odwrot - pilot zawsze siada po prawej stronie!!!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek_ql




Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Śro 11:50, 12 Lip 2006    Temat postu:

ale to chyba glownie sprawa tradycji. Wydaje mi sie ze w niektorych krajach (chyba nawet w USA) kapitan siedzi po prawej.
pzdr


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jasio85




Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Śro 12:22, 12 Lip 2006    Temat postu:

bartek_ql napisał:
ale to chyba glownie sprawa tradycji. Wydaje mi sie ze w niektorych krajach (chyba nawet w USA) kapitan siedzi po prawej.
pzdr


Wszędzie siedzi po lewej, i rzeczywiście wydaje mi się że to sprawa tradycji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Huby




Dołączył: 17 Gru 2005
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 12:44, 12 Lip 2006    Temat postu:

To nawiazanie do jazdy samochodem... Tylko w Airbus-ach ma chyba troche gorzej, no ale temat joya w lewej dloni byl juz walkowany.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kapitan




Dołączył: 12 Lip 2006
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 13:47, 12 Lip 2006    Temat postu:

Czy nie maja tu drzwi samolotu czegos z tym wspolnego.Moze w czasach kiedy samoloty byly napedzane smiglem,kapitan mogl obserwowac siedzac po lewej ze nie ma nikogo w zasiegu smigla.
poz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Spotter




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: GDN

PostWysłany: Śro 13:48, 12 Lip 2006    Temat postu:

No to angole siedza po prawej Laughing
Co do joy'a w lewel - jestem osoba prawo reczna i jak latam w FS'ie, to znacznie lepiej mi sie wlasnie steruje lewa, niz prawa reka. W prawej wole miec mych i kontrole nad przepustnica. I to do takiego stopnia mi sie lata lepiej, ze prawa mam problemy posadzic 737 na pasie bez AP, zas lewa posadze bez problemu 747 (tez bez AP) Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jasio85




Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Śro 17:13, 12 Lip 2006    Temat postu:

kapitan napisał:
Moze w czasach kiedy samoloty byly napedzane smiglem,kapitan mogl obserwowac siedzac po lewej ze nie ma nikogo w zasiegu smigla.
poz.



A co z prawą stroną wtedy?

Co do dżojsticka to naturalne jest to że, kapitan ma w lewej ręce, wolant i tak trzyma lewą a prawa spoczywa na manetce-kach


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Spotter




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: GDN

PostWysłany: Śro 17:58, 12 Lip 2006    Temat postu:

A skoro juz mowa o tym, ze kapitan siedzi po lewej - czy zwiazane to przypadkiem nie jest z tym, ze wejscia do samolotow dla pax'ow tez sa po lewej, zas drzwi od ladowni po prawej? Znaczy pierwsze pytanie brzmi - co ustanowiono pierwsze - kapitan po lewej, czy wejscia po lewej. Bo moze to ma cos wspolnego ze soba? Moze chodzi o to, ze kapitan przez swoje okienko mogl witac pax'ow? Zas 1 oficer musi wszystkiego dopilnowac z maszyna. Ma to jakis sens??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
psotter




Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 20:10, 12 Lip 2006    Temat postu:

Wątpię. Popatrz na pierwsze linowce, takie DC-3 na przykład. Ani śladu ładowni po prawej stronie. A już wtedy przyjęty był "lewy fotel". Poza tym dwuosobowe załogi to jest odkrycie ostatnich lat, wcześniej w kokpicie siedziało 3-5 osób. Być może usadowienie pilota po lewej ma ułatwić mu obserwację z ziemii przy zakrętach w lewo. Standardowy krąg przy podejściu z widocznością wykonuje się z lewymi zakrętami.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Spotter




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: GDN

PostWysłany: Śro 21:09, 12 Lip 2006    Temat postu:

Te standardowe zakrety i podejscia wymyslono (o ile sie nie myle) dopiero na poczatku lat 50'tych, kiedy to chciano uregulowac ruch lotniczy. Wczesniej latano tylko z widocznoscia i bez zadnych regul, bo ruch byl bardzo maly. Poza tym, technologia nie byla tak rozwinieta, i maszyny mogly latac tylko przy dobrej pogodzie oraz w dzien.

Moim zdaniem to ma jakies podloze historyczne, albo cos w tym stylu. Pamietaj ze poczatki lotnictwa byly takie, ze pilot siedzial po srodku maszyny. A jak ich bylo dwoch, to jeden za drugim.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Śro 22:06, 12 Lip 2006    Temat postu:

Umowmy sie ze to czysto umowna sprawa po ktorej stronie siedzi kapitan. Tak jak po ktorej stronie jezdza auta. Caly samolot moglby byc zbudowany jako "lewy" lub "prawy". Gdyby historia lotnictwa zaczela sie w Anglii (lub za czasow Cesarstwa Rzymskiego) to pewnie kapitan siedzialby po prawej stronie. Laughing

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jasio85




Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Czw 7:11, 13 Lip 2006    Temat postu:

Spotter napisał:
Te standardowe zakrety i podejscia wymyslono (o ile sie nie myle) dopiero na poczatku lat 50'tych, kiedy to chciano uregulowac ruch lotniczy. Wczesniej latano tylko z widocznoscia i bez zadnych regul, bo ruch byl bardzo maly. Poza tym, technologia nie byla tak rozwinieta, i maszyny mogly latac tylko przy dobrej pogodzie oraz w dzien.



Nie do końca się z tym zgodzę, już przed wojną powstały pierwsze wieże kotrolne - operowane przez linie lotnicze. Przed wojną powstały też pierwsze użądzenia radio-nawigacyjne i podejścia na przyrządy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
psotter




Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 23:32, 13 Lip 2006    Temat postu:

Spotter napisał:
Te standardowe zakrety i podejscia wymyslono (o ile sie nie myle) dopiero na poczatku lat 50'tych, kiedy to chciano uregulowac ruch lotniczy. Wczesniej latano tylko z widocznoscia i bez zadnych regul, bo ruch byl bardzo maly. Poza tym, technologia nie byla tak rozwinieta, i maszyny mogly latac tylko przy dobrej pogodzie oraz w dzien.

O podejściach z widocznością właśnie mówiłem... Klasyczny krąg nadlotniskowy istniał już grubo przed II wojną.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wegi
Moderator



Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPBY

PostWysłany: Pią 13:10, 14 Lip 2006    Temat postu:

1. Nie Joystick tylko sidestack.
2. Sprawa tradycji - nie ma to żadnego związku z budową samolotów
3. Wszędzie lata się tak samo (bzdura ze w USA siedzą po prawej)
4. Pierwsze słysze żeby w śmigłowcach cpt siedział po PRAWEJ STRONIE ;k?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin