Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nowe loty.... z innych lotnisk
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Poznań - Ławica (EPPO/POZ)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BN
Moderator



Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 11:26, 30 Cze 2006    Temat postu:

antoslaw wkurzaj ich bardziej Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PB




Dołączył: 25 Wrz 2005
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 11:28, 30 Cze 2006    Temat postu:

Do narzekaczy*

Może zamiast biadolić i rozpatrzać weźmiecie się do roboty? Chociażby poprzez zbieranie podpisów? Bo jak na razie my + po części 2 spotterów haruje a reszta olewa totalnie. Evil or Very Mad

*których słowa są oczywiście uzasadnione


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Danny




Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1208
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EIDW

PostWysłany: Pią 11:33, 30 Cze 2006    Temat postu:

A ile przybylo polaczen od tych podpisow?

Trzeba sie pogodzic z tym co sie stalo. Poznan spadl na stale do trzeciej ligi lotnisk i teraz bedzie konkurowal z Rzeszowem, Szczecinem i Lodzia. O Wroclawiu, Katowicach i Gdansku mozna zapomniec.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rob_sad




Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 760
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznan

PostWysłany: Pią 11:44, 30 Cze 2006    Temat postu:

Danny - a co innego mozna zrobic. Pewnie ze nawe podpisy moga nic nie zmienic, bo niby kto ma ta zamiane zainicjowac (?) Ale nie mozna tak ludzi dolowac, skoro i tak pomimo zlych wiesci nie rezygnuja i robia co moga. Ponad innymi portami naszej ligi mamy i tak jak na razie ta przewage ze nie jestesmy skazani na LOT a mymy choc LH, zawsze troche tansze bilety i w miare szeroka siec polaczen (o ile nie kupuje sie biletu 4-5 miesiecy przed wylotem - wtedy lot tanszy Wink)) Swoja droga zauwazylem ze lot juz prawie nie udostepnia lufie miejsc na polaczeniach do FRA. Prawie zawsze w wyszukiwarce Lufy pokazuje mi same polaczenia przez MUC.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PB




Dołączył: 25 Wrz 2005
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 12:02, 30 Cze 2006    Temat postu:

Danny napisał:
A ile przybylo polaczen od tych podpisow?


a skończyliśmy już?
najlepiej siedzieć i gadać - oto mentalność wielu ludzi Sad


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rob_sad




Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 760
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznan

PostWysłany: Pią 12:43, 30 Cze 2006    Temat postu:

Moim skromnym zdaniem Poznan powinien przynajmniej oficjalnie zaprotestowac przeciw umieszczeniu Poznania na mapce polaczen Centrala. Jest to ze strony linii operacja marketingowa nie majaca nic wspolnego z prawda, sprzedaz biletow na polaczenia charterowe z pewnoscia ich do tego nie upowazania i zdaje mi sie jest to niezgodne z prawem. Jesli Central chce miec Poznan na mapce niech otworzy polaczenia i tyle... zawsze jest to forma nacisku, media chetnie o tym napisza. Szkoda ze nikt tego nie robi.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zasieki1




Dołączył: 16 Paź 2005
Posty: 193
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 15:30, 30 Cze 2006    Temat postu:

rob_sad napisał:
Moim skromnym zdaniem Poznan powinien przynajmniej oficjalnie zaprotestowac przeciw umieszczeniu Poznania na mapce polaczen Centrala. Jest to ze strony linii operacja marketingowa nie majaca nic wspolnego z prawda, sprzedaz biletow na polaczenia charterowe z pewnoscia ich do tego nie upowazania i zdaje mi sie jest to niezgodne z prawem. Jesli Central chce miec Poznan na mapce niech otworzy polaczenia i tyle... zawsze jest to forma nacisku, media chetnie o tym napisza. Szkoda ze nikt tego nie robi.


przeciez to nie wina centrala, ze nie lata z poznania. nie dostali "zachety" od miasta, to nie lataja. a dlaczego o tym dokad oficjalnie lataja (m.in. mixcharter z poz)nie moga niby informowac na swojej stronie www? co, nielegalnie lataja czy jak? mysle, ze frustracje z powodu zastoju rozwoju siatki polaczen z lawicy (przyznam, ze i mnie ona dopada) kierujesz w niewlasciwa strone.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wajher




Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KTW/POZ/LBA

PostWysłany: Pią 15:36, 30 Cze 2006    Temat postu:

Moi drodzy,

chciałbym zwrócić Waszą uwagę na kilka aspektów tego, co obecnie się dzieje w związku z poznańskim lotniskiem.

Na tym forum, ale także na innych, jak pasazer.com bardzo często wypowiadają się osoby, które z lotnictwem najwięcej łączy pasja fotografowania samolotów.
Z ich punktu widzenia każdy nowy przewoźnik to frajda z nowych fotek.

Tym osobom, czesto bardzo bezkrytycznie i górnolotnie zależy na rozwoju jakichkolwiek połączeń. Nie neguję tego, jest to dobre z perspektywy tworzenia "dobrego klimatu" wokół przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, jakim jest port lotniczy.

Niestety połączenia to nie koncert życzeń i powstają głównie wtedy, gdy jest na nie popyt. Możecie mi dać wiarę lub nie ale żaden, absolutnie żaden przewoźnik nie otworzy połączenia bez choćby minimalnego rozeznania w popycie i w klimacie biznesowym do współpracy przy uruchomieniu portu.

I tu pojawia się problem w Poznaniu.
Poznań jako silny ośrodek akademicki i biznesowy może generować spory ruch na liniach tradycyjnych ale i niskokosztowych, posiada również potencjał turystyczny, który jest - niestety - traktowany po macoszemu przez lokalnych decydentów.

Wspomniani wyżej lokalni decydenci to osoby, które z pewnością nie odwiedzają tego forum. Ba jestem przekonany, że czesto mijają się w kompetencjach, jeżeli chodzi o turystykę, lotnictwo, promocję, marketing, PR i wszystko to co rozwojowi portu, miasta i regionu powinno sprzyjać.

Kolejną grupą ludzi, która przy otwieraniu połączeń jest grupą istotną są przedstawiciele branży lotniczej: portów i linii lotniczych.
Przedstawiciele linii oczekują konkretów: danych, możliwości współracy, podziału ról i kompetencji przy wspólnym działaniu.
Od przedstawicieli portów oczekują przede wszystkim KOMPETENCJI, a od przedstawicieli lokalnych władz chęci działania.

W Poznaniu niestety trafiają w próżnię, bo ani KOMPETENCJI ani spójnego schematu współpracy z lokalnymi władzami ani wreszcie pozytywnego klimatu biznesowego w porcie NIE ZNAJDUJĄ.

Myślę, że sytuacja dojrzała do tego, żeby podzielić się z Wami moimi własnymi doświadczeniami z października ubiegłego roku.

Jako niezależny konsultant doprowadziłem do spotkania przedstawicieli jednej z rodzimych linii lotniczych z przedstawicielami portu, miasta i niektórych organizacji turystycznych. Cel był taki: rozeznanie w możliwości zorganizowania połączenia do Rzymu i Paryża. Do Poznania przyjechał między innymi ówczesny prezez linii. Podczas kilku spotkań wymieniano uwagi na temat ówczesnej współpracy pomiędzy przewoźnikiem a portem, które nie były najlepsze i generalnie można je było określić mianem "jak chcecie to latajcie".

Ponieważ było już po konferencji slotowej, przedstawiciele owej linii stawiali sprawę jasno: możemy rozmawiać o uruchomieniu połączeń, ale od sezonu zima 2006. Oto skróty ze spotkań.

W Urzędzie Wojewódzkim delegacja linii usłyszała "Rzym", ale na jakiej podstawie - już niekoniecznie. Przedstawiciele województwa nie potrafili odpowiedzieć na proste pytanie: jak wyobrażają sobie współpracę z linią?
Zwyciężyło przekonanie, że jak tania linia - to pewnie przychodzi po pieniądze, a wcale o pieniądze nie chodziło. Wystarczył dobry pomysł na wspólną promocję tras.
1:0 dla konkurencji Poznania: W Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Trójmieście sąspecjalnie powołane grupy fachowców, a nie polityków do dbania o relacje z przewoźnikami. Pracują oni jko niezależni konsultanci na zlecenie miasta i regionu

Kolejny punkt wizyty: Urzad Miasta. Tu spotkanie z prezydentem. Kolejny absurd: prezydent mówi, że miastu najbardziej zależy na połaczeniach z Niemcami i skandynawią. Na jakiej podstawie? Nie wiadomo, żadnych danych. Na pytanie o możliwości współpracy przy promocji tras - zmiana tematu, brak konkretów.
2:0 z powodów jak wyżej

Kolejne spotkania z przedstawicielami jednego z poznańskich biur podróży. Tu więcej konkretów i przygotowanie, są dane, są liczby, jednak brak jest prognoz sprzedaży. Mimo wszystko spotkanie jakoś tam wychodzi
2:1 można powiedzieć, że poznański biznes turystyczny wyszedł z tego spotkania "obronną ręką"

Następnym ostatnim punktm programu było spotkanie z przedstawicielami służb marketingu portu. Znowu zero danych, żadnych opracowań, żadnych pomysłów na usprawnienie współpracy, promocję. Nie ma mowy o ciekawych upustach dla linii, bo POZ AS(S) nie chce słyszec o jakichkolwiek upustach (z tego samego powodu odleciał z Poznania WizAir).Kończy się na wspólnych deklaracjach i wymianie wizytówek.
3:1 konkurencyjne porty, z przedstawicielami których jestem w stałym kontakcie na dzień dobry przedstawiają swoją strategię rozwoju i politykę dążenia do niej. Na pytanie: jakie są oczekiwania podróżnych z regionu i jak port je spełnia, przedstawiane są konkrene projekty działań, propozycje dla linii, propozycje współpracy z handlingiem

Nie wspomnę juz o sytuacji, gdy znajomy dziennikarz z Niemiec dzwoni do portu, chcąc porozmawiać o rozwoju połączeń DAU z kimś z lotniska (mówi po angielsku) i za każdym razem jest rozłączany!!!
Czyżby niedobory językowe?

Podsumowując, moim zdaniem problemem Poznania w komunikacji lotniczej są ludzie i ich kompetencje: brak kompetenych kadr, brak pomysłu i brak spójnej polityki wobec nowych przewoźników i kompletny brak wiedzy odnośnie potrzeb lokalnego rynku.

Dopóki nie zmienimy patologicznego - moim zdaniem - układu kadrowo kompetencyjnego, dopóty lotnisko będzie grzęzło w partactwie.

Przykre, ale prawdzwe.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Płetwa
Moderator



Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 320
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: POZ

PostWysłany: Pią 18:56, 30 Cze 2006    Temat postu:

wajher napisał:


Nie wspomnę juz o sytuacji, gdy znajomy dziennikarz z Niemiec dzwoni do portu, chcąc porozmawiać o rozwoju połączeń DAU z kimś z lotniska (mówi po angielsku) i za każdym razem jest rozłączany!!!
Czyżby niedobory językowe?



Osoba na tym stanowisku niekompetentna --> do zwolnienia (natychmiastowo). Jeśli tacy ludzie rządzą "naszym" Portem, to nie dziwię się że spadamy do III ligi. I obawiam się, że to nie koniec spadku. Znajdziemy się jeszcze w tyle za Babimostem Sad


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zasieki1




Dołączył: 16 Paź 2005
Posty: 193
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 20:02, 30 Cze 2006    Temat postu:

znalezc sie za babimostem bedzie ciezko, ale w ciagu 3-4 lat lodz ma wielkie szanse przegonic poznan (jesli nic sie w zarzadzaniu na lawicy nie zmieni). choc i lodzi idzie jak po grudzie

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fishbed




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 146
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 20:45, 30 Cze 2006    Temat postu:

Hej!

To ja jestem ciekaw za co biorą wynagrodzenie Ci "marketing'owcy" i inni... może im pasuje zrobić z lotniska, lądowisko bo jeszcze mniej będą mieli roboty.
Jak nie potrafią to niech się zwolnią!

Pzdr!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Akusz




Dołączył: 30 Cze 2006
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań / Luboń

PostWysłany: Pią 23:43, 30 Cze 2006    Temat postu:

Po powrocie z pracy odebrałem pocztę i wiadomość z pasazer.net o 4 nowych połączeniach Wrocławia. Ręce chciały opaść ale już nie miały gdzie bo po Norewgianie z Wrocławia już zdawało by się dalej nie mają już gdzie opaść. A jednak:( Sytuacja jaka robi się na Ławicy to swoistego rodzaju tragedia nad tragediami. Poczynania a raczej ich brak, władz portu i zarazem 3 największych udziałowców zdają się mówić, "wszystko jest w porządku, rozwijamy się i sytuacja obecna na Ławicy nas w pełni zadawala". Port Lonticzy to firma, firma która ma zarabiać na siebie ale także jak w przypadku przewozów pasażerskich PKP władza musi czasem dokładać do tych przewozów. Ale przedewszystkim Ławica jest firmą, gdzie pracownicy, adekwatni i dobrze dobrani do pełnionych funkcji powinni wysilać się w swuch działaniach by firma którą eprezentują rozwijała się i podnosiła zyski. Ale patrząc na Ławicę z boku, jest wręcz odwrotnie. Marketing naszego portu leży, ba nie ma go wcale. Lotnisko oprócz paru reklam w radiu zimą nie promuje się wogóle. Zamiast plakatów bądż informacjach np. o lotach do dublina, czy jesienią do Liverpolu na Ławicy wisi masa reklam piwa. Dalej, patrząc boku wygląda na to że na Ławicy pracuje prezes (teoretycznie bo od zmany na tym stanowisku o nowym sluch zaginął), i paru ludzi na płycie postojowej. Wkurza mnie obojętność ze strony władz miasta i województwa w stosunku do Ławicy, najchętniej oddali by za darmo akcje PPLowi byle by pozbyć się tego ciężaru a tak co jakiś czas trzeba kogoś wysłać na zebranie czy powiedzieć coś przed kamerą. I jak w takich warunkach mamy się rozwijać i oczekiwać nowych połączeń. Dziś sobie wyłączę automatyczne przychodzenie wiadomości na meila z portalu pasazer.net bo nie chcę się więcej czuć tak zdołowany jak dziś. Przez lata zwalano winę za ogrraniczenie rozwoju na PPL ale fakt jest taki że wówczas bylismy i tak w czołówce krajowej. Po wejściu otwartego nieba widać dopiero komu tak naprawde nie zależy na rozowju naszego lotniska. Wiele obiecuję sobie po zmianie wladz masta i zbliżających się wyborach, aczkolwiek będzie juz pewne za późno... Z bólem ale gratuluję Wrocławiowi, kompetentnych ludzi w urzędzie miasta i portu, których efekty działań na rzecz rozowju lotniska, cała Polska doskonale widziała w ciągu ostatniego tygodnia. 6 nowych połączeń to wielki sukces i jako Poznaniak zazdroszczę Wam i zarazem nabieram coraz większej wściekłości na to co dzieje się u nas. Myślę że jeśli problem Ławicy nie zostanie nagłośniony w mediach, jeśli politycy nie wezmą tego problemu na własne barki niebawem będziemy konkurować z Zieloną Górą, Bydgoszczą i Rzeszowem. I jak do tej pory nadal twardo będziemy przemierzać pociągmi i samochodami trasy z Poznania do Warszawy, Krakowa, Katowic, Gdańska, Berlina i teraz Wrocławia. Znów będziemy się czymś wyróżniać na tle kraju, będziemy mogli znów być dumni z naszej oryginalności. Myślę, jak ktoś gdzieś na forum wspomniał o założeniu nowej linii lotniczej w Poznaniu, że lepiej było by zbudować gdzieś pod Poznaniem drugi port lotniczy, którego udziałowcami byli by prywatni właściciele i wówczas nie było by problemu że miasto, że PPL że coś tam. Wtedy musialo by zależe właścicielowi. czy włąścicielom, bądź akcjonariuzom na rozwoju portu w który włożyli swoje pieniądze i z którego chcą czerpać zyski. Przykład Paryża-Beauvais pokazuje jak niewiele trzeba, by kilka budenczków i namiot służący jako salę odlotów, stało się ważnym portem lotniczym z bodaj 11 połączeniami lowcostowymi. Nie znam się na szczegółach bo jestem laikiem, ale taki pomysł przyszedł mi do glowy. Tym czasem nasza Ławica zmierza w zapomnienie. Szkoda że akurat dzis sie tu zarejestrowałem, w jakby nie patrzec w czasrny dzień w histori poznańskiego lotniska, bo jest on swoistą porażką i mocnym kopniakiem dla Ławicy, po którym powinny poleciec głowy. Ale na Ławicy takiego pojęcia wogóle nie znają, pracują sobie dalej, bo co się może wydarzyć, udziałowcom wszystko jest na rękę, więc o co chodzi. W każdym razie witam wszytskich forumowiczów, oby następne posty byly radośniejsze. Pzdr

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 21:25, 03 Lip 2006    Temat postu:

@ Wajher:

Wygladasz na człowieka w temacie, bo ja to robol jestem. Wytłumacz mi jak dziecku pewną sprawę.

Spółka ma zarząd czy innego prezesa i radę nadzorczą. Zasadniczo rada nadzorcza w imieniu właścicieli powinna zajmować się kontrolą tego, czy prezes realizuje stawiane mu cele. Innymi słowy: prezes na rok powiedzmy 2006 otrzymuje zadanie typu zwiększamy sprzedaż o 10% i zdobywamy 3 nowych klientów strategicznych. Na początku 2008 roku okazuje się, ze prezes zdobył 2 klientów a sprzedaż wzrosła o 8%. RN udziela albo i nie udziela absolutoium, jak nie udziela to źle i powinna odwołać prezesa.

Mechanizm jest taki, ze RN stawia zarządowi cele i rozlicza z ich realizacji w interesie akcjonariuszy.

Czy zatem tak samo jest w spółce o nazwie Port Lotniczy Poznań-Ławica?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wajher




Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KTW/POZ/LBA

PostWysłany: Pon 23:39, 03 Lip 2006    Temat postu:

Atco napisał:
@ Wajher:

Wygladasz na człowieka w temacie, bo ja to robol jestem. Wytłumacz mi jak dziecku pewną sprawę.

Spółka ma zarząd czy innego prezesa i radę nadzorczą. Zasadniczo rada nadzorcza w imieniu właścicieli powinna zajmować się kontrolą tego, czy prezes realizuje stawiane mu cele. Innymi słowy: prezes na rok powiedzmy 2006 otrzymuje zadanie typu zwiększamy sprzedaż o 10% i zdobywamy 3 nowych klientów strategicznych. Na początku 2008 roku okazuje się, ze prezes zdobył 2 klientów a sprzedaż wzrosła o 8%. RN udziela albo i nie udziela absolutoium, jak nie udziela to źle i powinna odwołać prezesa.

Mechanizm jest taki, ze RN stawia zarządowi cele i rozlicza z ich realizacji w interesie akcjonariuszy.

Czy zatem tak samo jest w spółce o nazwie Port Lotniczy Poznań-Ławica?


Witaj Atco,

Powyższy schemat, który opisałeś jest w istocie schematem modelowym. Zakłada on bowiem, że Rada Nadzorcza jest organem niezależnym personalnie i kompetencyjnie od dyrekcji danego przedsiębiorstwa.

Niestety w polskiej praktyce biznesowej, zwłaszcza w spółkach z udziałem Skarbu Państwa model ten jest zakłócony w taki sposób, że oto Rada Nadzorcza nie sprawuje istotnych funkcji kontrolnych nad Zarządem, a jedynie "kurtuazyjno - kontrolne".

Nie chciałbym używać tutaj pewnych uogólnień, ale w skrócie można to określić, że jeden organ (RN) kryje drugi (Zarząd) dla wspólnego dobra i "poklepywania się po plecach".

Tyle polska patologia, z którą mamy niestety często do czynienia w "łakomych kąskach" Skarbu Państwa, jakim są polskie lotniska (nie tylko poznańskie).

Według mojej wiedzy, na Ławicy powyższe zniekształcenie modelu funkcjonowania spółek prawa handlowego, ma jeszcze kilka innych "kul u nogi".
Są nimi:

a) struktura właścicielska

Sytuacja kuriozalna - ponad 60% udziałów w przedsiębiorstwie, które jest "hostem" (port lotniczy) dla działaności handlingowej, ma firma, która posiada 100% w jedynym działającym na lotnisku agencie handlingowym.

Kolejne udziały przypadają na dwie jednostki samorzaduterytorialnego, które nie mają wypracowanego ŻADNEGO planu (ba nawet pomysłu) na rozkręcenie tego potencjalnie bardzo dochodowego interesu.

Wszystko to prowadzi do decyzyjnego pata, który pozwala na trwanie układu na zasadzie "nie wchodzenia sobie w drogę". To wszystko w połączeniu z mało operatywnymi kadrami zarządzającymi sprawia, że mamy sytuację taką, jaką mamy.


Zobrazuję to pewnym przykładem:
Istnieje potencjał inwestycyjny w Polsce - określę go mianem firmy "A".
Firma "A" jest zainteresowana świadczeniem usług handlingowych w stopniu podstawowym (basic handling), czyli obsługa pasażerska, obsługa płytowa (GSE: bagaż, schody, autobus). Firma "A" ażeby uzyskać niezbędne certyfikaty ULC, musi uzyskać zgodę właściciela lotniska (w osobie Pana prezesa, który rozlicza to z radą) na wpuszczenie nowego operatora.

Pomijając kuriozalne wymogi stawiane przez Ustawę Prawo Lotnicze (ograniczenia w ilości operatorów itp.), firma "A" musi uzyskać łaskawą zgodę hosta-lotniska na wejście na rynek. Właścicielem hosta jest natomiast ta sama firma, która jest właścicielem monopolisty POZ AS (dawniej POZ LOT). Firma "A" jest więc skazana na porażkę na płycie, lub w najlepszym przypadku na współpracę z dominującym operatorem, bo bedzie mogła dokonywac jedynie obsługi pasażerskiej, ale nie płytowej.

Jak to się ma do rozwoju portu? Bardzo prosto:ogranicza się w ten sposób konkurencję, przez co handling (ale także fueling) może bezkarnie windować ceny. Efekt? "Lowcostom nie obniżymy". Jeżeli przedstawiciele spotykają taki układ na lotnisku, to trudno tu mówić o sensownej współpracy. Bo jak współpracować, na zasadzie wymuszeń?

Ze źródeł własnych wiem, że właśnie dzięki postawie firmy POZ LOT, Wizz zrezygnował z ekspansji w Poznaniu. Gdyby była konkurencja, lub gdyby inne podmioty właścicielskie miały większy wpływ na decyzję poszczególnych operatorów, byłoby z tym łatwiej.

Tymczasem miasto, czy województwo nie będzie dopłacało (w jakiejkolwiek formie) liniom, które tą kasę przeznaczą na opłaty dla spółki córki partnera z RN portu.


b) możliwości kompetencyjne kardy kierowniczej oraz brak pomysłu na lotnisko

Druga kula u nogi to w moim przekonaniu brak pomysłu na lotnisko. Jak już pisałem wielokrotnie, brak jest w Poznaniu przemyślanych działań (brak jest jakichkolwiek działań) na rzecz budowy strategii rozwoju i jej REALIZACJI.

W innych portach lotniczych w Polsce funkcjonują specjalne grupy operacyjne ludzi, którzy rozumieją istotę rozwoju portu, są na bieżąco z sytuacja gospodarczą regionu i monitorują potrzeby rynku.

Niestety nie w Poznaniu.

Z moich doświadczeń wynika, że nadal w kręgach związanych z portem lotniczym pokutuje strategia "jak chcecie to latajcie". Widać to było doskonale podczas wizyty delegacji jednej z linii lotniczych, którą miałem przyjemność obsługiwać.

Poznań, nie wiedzieć czemu, nadal "lansuje się" jako port BYZNESOWY. Problem polega jednak na tym, że oczekiwania mieszkańców regionu, a więc podatników, którzy łożą na utrzymanie tej firmy są zupełnie odmienne. Niestety decydenci są ślepi na te sygnały. O tym też juz pisałem.

Jak rozwiązać ten problem?

Moim zdaniem inicjatywa oddolna, taka jak "chcemy latać" dobra jest do zbudowania powszechnego nacisku na działania władz. Akcje medialne, informowanie o pacie na Ławicy - tak. Natomiast nie jestem przekonany czy wysyłanie zaproszeń do przewoźników, spotykanie się z nimi to dobry pomysł. Moim zdaniem przyniesie on odwrotny od zamierzonego skutek, bo oto w ich oczach w sprawach związanych z bądź co bądź powaznym biznesem głos zabierają przedstawiciele akcji społecznych, bo decydenci nie mają w tym względzie kompetencji. To stawia owych decydentów w bardzo kłopotliwej sytuacji i nawet jeśli linia zechce się z nimi spotkać, to nie dojdzie do do skutku bo osoby decyzyjne zostały upokorzone.

Nie można również wywołac wyliczanki zachcianek na podstawie - nawet rzetelnie przeprowadzonych ankiet. Akcje społeczne nie mają tego autorytetu. Można natomiast zaangażować w to jednostki naukowe. Pytanie brzmi, czy zechcą to zrobić non profit?

Pretencje w mediach doprowadza do działania "zachowawczego" w stylu: Ryan otwiera połaczenie do Liverpoolu - chcieliście to macie - rozwijamy się! Czyli jak do tej pory - markowanie rozwoju.

Natomiast rzeczowa dyskusja z udziałem przedstawicieli miasta, regionu, portu, zewnętrznych ekspertów, przedstawicieli innych portów na przykład na antenie TVP3 - już tak. Cykl comiesięcznych spotkań, na których omawiane są działania przedsiębiorstwa użyteczności publicznej? Czemu nie! Tylko, że nie sądzę aby idało się zaprosić do takiej dyskusji niektórych "meneżerów".

Kiedyś w Teleskopie widziałem byłego prezesa na antenie z przedstawicielem stowarzyszenia im. Wieniawskiego. Doskonale wymigiwał się od pytań redaktora, ale w dyskusji z udziałem publicznosci i ekspertów,już nie byłoby tak łatwo...

Mam jeszcze kilka innych pomysłów, ale to już temat na inny wątek.
I tak maksymalnie już ten wydłużyłem. Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PB




Dołączył: 25 Wrz 2005
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 7:21, 04 Lip 2006    Temat postu:

wajher napisał:
Moim zdaniem przyniesie on odwrotny od zamierzonego skutek, bo oto w ich oczach w sprawach związanych z bądź co bądź powaznym biznesem głos zabierają przedstawiciele akcji społecznych, bo decydenci nie mają w tym względzie kompetencji. To stawia owych decydentów w bardzo kłopotliwej sytuacji i nawet jeśli linia zechce się z nimi spotkać, to nie dojdzie do do skutku bo osoby decyzyjne zostały upokorzone.


Pytanie czy decydenci mogą pozwolić sobie na ignorację w sytuacji gdy za 5 miesięcy może ich nie być Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Poznań - Ławica (EPPO/POZ) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin